اعتمادی که "پیک موتوری آنلاین" به سرقت می برد

اعتبار، امنیت محموله‌ها و لزوم بازنگری در برخوردهای نه‌چندان محترمانه، چندی است که به اصلی‌ترین معضل برنامه‌های آنلاین درخواست تاکسی و بیش‌تر از آن پیک موتوری آنلاین تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ با رونق گرفتن کسب و کارهای الکترونیک در دنیا، استارتاپ‌های ایرانی اگرچه کمی دیگر ولی از این قافله عقب نماندند. البته مانند هر پدیده‌ فناورانه دیگر که ابتدا نیاز است فرهنگ‌ آن وارد شود، ورود اپلیکیشن های سرویس‌دهی آنلاین نیز چندان بی‌حاشیه نبوده است. یکی از تازه‌ترین این برنامه‌های موبایلی، اپلیکیشنی است به نام «الو پیک» که بر اساس مشاهدات و مستندات از نقص شدید سرویس‌دهی و احترام به مشتری رنج می‌برد. اخیراً مخاطبان خبرگزاری ایسکانیوز، با در میان گذاشتن مشکلات این مجموعه،‌ لزوم بازنگری اساسی در پیکره مدیریتی الو پیک را یک بار دیگر مطرح کرد.

داستان از این قرار است که این شهروند برای ارسال یک محموله، توسط برنامه پیک موتوری موردنظر خود را انتخاب می‌کند. بعد از تایید مبدا توسط جی‌پی‌اس، راننده در پیدا کردن این محل دچار مشکل می‌شود و چند دقیقه‌ای زمان را تلف می‌کند. بعد از مراجعه راننده به محل دریافت مرسوله، به سفارش‌دهنده گفته می‌شود که بر اساس قوانین شرکت، بابت این تاخیر باید مبلغی به‌عنوان «جریمه» پرداخت شود. شهروند قصه ما از روی ناچاری و به‌دلیل حساسیت کاری خودش، مجبور به پرداخت مبلغ مربوطه می‌شود ولی در ادامه به‌دلیل احساس مسئولیت با در میان گذاشتن این موضوع با مسئولین شرکت و به‌عبارتی کارشناسان پشتیبانی قصد جلوگیری مجدد این اتفاق را می‌کند که با مشکلی دیگر روبه‌رو می‌شود. بخش پشتیبانی الو پیک با بی‌میلی تمام نسبت به این موضوع برخورد می‌کند و اذعان می‌کند که طبق قوانین شرکت، راکب می‌بایست تا 30 دقیقه کامل منتظر بماند و سپس درخواست جریمه کند. از سویی دیگر این نگرانی وجود دارد که در صورت بروز درگیری لفظی با کارمندان و رانندگان این شرکت و شاید گذر از آستانه تحمل اعصاب آنها، حادثه‌ای عمدی برای کالا و مرسوله پیش بیاید.

در یک اتفاق دیگر، شرایط به طرزی وخیم‌تر جلوه می‌کند. شهروندی دیگر این داستان را با ایسکانیوز در میان گذاشته است. به گفته او، دیروقت بوده که برای ارسال یک بسته مهم به یک نهاد ویژه، توسط برنامه الوپیک درخواست پیک آنلاین می‌کند. بعد از چند دقیقه، وقتی دیگر خبری از راکب نمی‌شود با وی تماس گرفته می‌شود که به‌طرزی تاسف‌آور شاهد خاموش بودن تلفن همراهش می‌شود. او نیز بعد از تماس با بخش پشتیبانی این جمله را می‌شنود که شاید مسیر برای راننده سخت بوده و به همین دلیل خود را از دسترس خارج کرده است.

برخی دیگر نیز می‌گویند علی‌رغم ادعاهای شرکت، رانندگان اغلب به‌دلیل کاهش هزینه‌های خود، بعد از دریافت مرسوله، اینترنت همراه خود را خاموش می‌کنند. این اقدام برخلاف آن‌چیزی است که مدیران الوپیک اظهار کرده بودند. یعنی "مسیر بسته ارسال شده را از مبدا تا مقصد به صورت آنلاین دنبال کنید".

حال در این میان سوالات حیاتی پیش می‌آید؛ تکلیف اعتمادی که به این مجموعه می‌شود، چیست؟ چه تضمینی بابت هدررفت وقت مشتریان وجود دارد؟ الوپیک بابت احترام به مشتری چه اصولی دارد؟ کدام نهاد سرانجام قرار است سر و سامانی به این برنامه‌ها که مانند قارچ سر بر می‌آورند، بدهد؟ اگر ضرر جبران‌ناپذیری به کسب و کار و یا یک معامله بزرگ به‌واسطه همین اهمال‌کاری‌ها زده شود، چه کسی پاسخ‌گو است؟ البته طبیعی است از مجموعه‌ای که در خیابان نیرو می‌گیرد، نباید انتظار تعهد و برخوردی بهتر از این داشت.‌

400

کد خبر: 821656

وب گردی

وب گردی