ریابکوف: کاخ سفید برای رابطه با روسیه اراده کند

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه عادی سازی روابط دوجانبه نیازمند اراده سیاسی طرف آمریکایی است، گفت: «استفاده موضوعی از روسیه در مبارزات داخلی آمریکا بسیار خطرناک است.»

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که ایالات متحده آمریکا باید اراده سیاسی لازم را از خود نشان دهد تا مسکو و واشنگتن بتوانند روابط دوجانبه را عادی سازنند.

ریابکوف در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی «ای بی سی» آمریکا در پاسخ به این سئوال که «ازسرگیری مجدد روابط روسیه و آمریکا» به چه چیز نیاز دارد، گفت: «من فکر می کنم که وقوع چنین مسئله‌ای بیش از هرچیز دیگر به اراده سیاسی مقامات آمریکایی نیاز دارد. به عقیده من، عرصه هایی وجود دارند که روسیه و آمریکا می توانند و باید در زمینه آنها به همکاری بپردازند: عدم گسترش سلاح‌های کشتارجمعی، مبارزه با تروریسم، مهاجرت غیرقانونی، قاچاق انسانی و تغییرات آب و هوایی، از جمله مهمترین آنها هستند، البته عرصه های دیگری نیز وجود دارد.»

معاون وزیر خارجه تاکید کرد که روسیه همچنان حاضر به همکاری با آمریکاست: «ما حاضریم دست دوستی خود دراز می کنیم و امیدواریم که کسی در آنسوی اقیانوس، از جمله رئیس جمهوری دونالد ترامپ، بتواند امکان توسعه روابط متقابلا سودمند دوجانبه را ببیند.»

وی با یادآوری اینکه در روسیه برای دونالد ترامپ، بعنوان رهبر ملتی که در بسیاری از عرصه ها همچنان یک ابرقدرت است، احترام قائل هستند، افزود: «جریانات داخلی در ایالات متحده که در پیرامون استفاده موضوعی از روسیه بعنوان "ابزاری برای مقابله با رئیس جمهوری این کشور" از سوی افرادی که نمی توانند با این واقعیت زندگی کنند که آنها و تیمشان، در انتخابات اخیر آمریکا شکست خورده اند، می تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد.»

همکاری‌های روسیه و آمریکا در سوریه تجربه مثبتی است

سرگئی ریابکوف در این مصاحبه همچنین گفت که همکاری‌های روسیه و آمریکا در جهت حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه این اواخر بهبود یافته است و این تجربه مثبت می تواند در زمینه های دیگر نیز گسترش یابد. به گفته وی، «توافقات در سوریه در زمینه ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب غربی این کشور، نمونه آشکاری از امکان همکاری‌های مثبت بین روسیه و آمریکاست و ما چه در عرصه مذاکرات آستانه و چه مذاکرات ژنو، شریک یکدیگر محسوب می شویم و برغم اختلاف نظرات، پیشرفت زیادی در همکاری دوجانبه برای نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه نیز داشتیم. و امیدواریم که سوریه بتواند به کشوری باثبات و دارای استقلال تبدیل شود و نمونه ای برای اقدامات یکپارچه جامعه بین الملل گردد.»

این دیپلمات بلندپایه همچنین تاکید کرد که روسیه حاضر به همکاری با آمریکا برای یافتن راهی برای حل و فصل مشکلات در شبه جزیره کره است. وی افزود: «ما حاضریم تا با دولت آمریکا، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و اعضای تیم وی همکاری کنیم تا این مشکلات حل و فصل شوند. هدف هم غیر هسته ای کردن این منطقه است.»

وی معتقد است که آمریکا و متحدانش باید برای ممانعت از تعمیق بیشتر مشکلات، از خود خویشتن داری نشان دهند و مسلما این مسئله در پیونگ یانگ هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ریابکوف افزود: «در حال حاضر پیش نویس جدید قطعنامه ای در شورای امنیت در حال بررسی است که اقدامات محدودکننده ای در رابطه با کره شمالی در نظر گرفته است. ما در این زمینه هم حاضر به همکاری هستیم، ولی این قطعنامه باید تنها در جهت پایان دادن به اقدامات غیرقانونی پیونگ یانگ در زمینه دست یابی به سلاح هسته ای و توسعه برنامه موشکی باشد، نه آنکه اقتصاد این کشور را خفه کند. در هر صورت ما امیدواریم که در سطح شورای امنیت بتوانیم در این زمینه بطور جمعی همکاری کنیم. در همین راستا ما به تماسهای دوجانبه خود با واشنگتن نیز ادامه خواهیم داد، برای اینکه این مشکل دیگر بسیار جدی و خطرناک شده است.»

منبع: تسنیم

801

کد خبر: 821694

وب گردی

وب گردی