تحریک سلول‌های عصبی خاص به واسطه باریکه‌ای از نور امکان‌پذیر شد

اپتوژنتیک Optogenetics به معنی توانایی تحریک سلول های عصبی خاص در مغز به واسطه یک باریکه از نور است، این تکنولوژی را مهمترین پیشرفت چند دهه اخیر در رشته علوم اعصاب می دانند، با این حال قسمت ژنتیک آن موجب میشود تا استفاده از آن محدود به آزمایشگاه باشد.

به گزارش ایسکانیوز، در دهه پیش، روشی اختراع شده است که به طور خاص، برای فعال کردن (activate) و یا حتی مهار (inhibit) دسته کوچکی از نورون ها به وسیله نور به کار می رود. امروزه، دانشمندان می توانند پروتئین های گیرنده حساس به نور (که به طور طبیعی در جلبک یافت می شود) را به تک نورون ها در داخل بدن وارد کنند که این عمل، نورون ها را به فعال شدن با یک طول موج خاص حساس می کند. این تکنیک به دانشمندان اجازه می دهد که فعالیت های این نورون ها را کنترل کنند و تاثیرات پایین دستشان را بر روی پروسه های بیولوژیکی مختلف، مطالعه کنند.

علت اینست که برای اعمال این تکنیک باید ابتدا بافت مورد نظر را با استفاده از مهندسی ژنتیک به نحوی تغییر داد تا بتواند نوعی پروتئین حساس به نور بسازد، این پروتئین بطور طبیعی توسط نوعی جلبک ساخته میشود.

محققین این روش را به نحوی تغییر داده اند که بدون نیاز به دستکاری ژنتیک هم قابل اجرا باشد. این روش بر پایه این مشاهده است که سلول های طبیعی عصبی را میتوان با حرارتی که در اثر تابش نور مادون قرمز ایجاد میشود تحریک کرد.

حال برای اینکه اشعه مادون قرمز فقط سلول های خاصی را تحت تاثیر قرار دهد از نانو ذرات طلا استفاده میشود. آنها این ذرات را به درون سلول های هدف میفرستند و سپس با تاباندن نوعی لیزر سبز این ذرات را تحریک میکنند. حرارت ایجاد شده در این تابش موجب تحریک سلول عصبی میشود.

بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل‌دهی به بازار لیزر، جهت‌دهی به سامانه‌ای از عرضه‌کنندگان و همچنین تأمین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

203/202

کد خبر: 821859

وب گردی

وب گردی