چاپ دوم «سازشناسی» مرحوم محمدتقی مسعودیه روانه بازار شد

چاپ دوم کتاب «سازشناسی» از سوی انتشارات سروش روانه بازار کتاب شد.

به گزارش ایسکانیوز، چاپ دوم کتاب «ساز شناسی» تألیف مرحوم دکتر محمدتقی مسعودیه از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

«سـازشناسی» آخرین اثر مرحوم دکتر محمدتقی مسعـودیه (1377 – 1306)، استـاد گروه موسیـقی دانشـکدۀ هنرهای زیبای دانشـگاه تهران است که در زمان حیات ایشان مجال انتشار نیافت. از ایشان، غیر از این اثر، تعداد ده عنوان کتـاب و بیش از بیسـت مقاله به زبان‌های فـارسی و آلمـانی و فرانسـوی در موضوعات مختلف موسیـقی شامل اصول موسیـقی، تحلیل انواع موسیقی‌های محلی ایران و دیگر کشورها، و معرفی علمی انواع سازها باقی مانده است.

«سـاز» به‌طور کلی واژه‌ای فارسی و ترکی است به معنای «آلت موسیقی» نیز نام خانواده‌ای از لوت‌های دسته بلند است که در ایران و قفقاز و اروپای جنوب شرقی و آسیای صغیر یافت می‌شوند. سازها اغلب دستگاه تشدیدگر گلابی‌شکلی دارند که از چوبِ یک‌تکّه تراشیده شده یا از چند باریکه چوب به هم پیوسته ساخته می‌شوند. دستة ساز راست و مستقیم است و تعداد متغیری دستان روی آن بسته شده است که قابلیت جابه‌جا شدن نیز دارند.

کتـاب حاضـر به بررسـی انـواع سـازها و تـاریخچۀ آن‌ها، تشریح سـاختمان سـازها، حدود اجرایی و نوتاسـیون سازها، امکانات اجرایی و روش نوازنـدگی سـازها، کیفیـات صوتی سـازها، و چگـونگی تلفیق هر ساز با سایر سازهای ارکستر سنفونیک می‌پردازد.

چاپ دوم کتاب «ساز شناسی» با قیمت 23 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به هنر موسیقی قرار گرفت.

503

کد خبر: 821939

وب گردی

وب گردی