تلاش جهت تولید داروهای مشتق از پلاسما با ۱۰۰درصد خون ایرانی/ ایران ۵۰۰ هزار اهداکننده خون مستمر دارد

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه ۴۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تولید می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم که این آمار را به ۱۰۰درصد برسانیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه افتتاحیه نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی «من هستم» اظهار داشت: امروزه امکان اهدای اجزای خون همچون پلاسما و پلاکت در کشور وجود دارد و این مسئله امری بسیار مهم بوده که مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا می‌توان کمک زیادی به بیمارانی همچون بیماران سرطانی کرد.

وی افزود: در سال گذشته با پالایش قراردادی 200 هزار لیتر پلاسما حدود 360 میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور حاصل شد و پیش‌بینی می‌شود امسال با افزایش مراکز پالایش به صرفه اقتصادی 720 میلیارد ریال برسیم. این در حالی است که قبل از پالایش قراردادی پلاسما از این فرآورده هیچ استفاده‌ای نمی‌شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اضافه کرد: امروزه در کشور داروهای مشتق از پلاسما 40 درصد با خون ایرانی تأمین شده که تلاش می‌کنیم این رقم را به 100 درصد برسانیم.

وی گفت: براساس استاندارد بهتر بوده که داروها با پلاسمای 100درصد ایرانی تهیه شوند تا تغییر جغرافیایی بیماری‌ها را شاهد نباشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون به شاخص اهدای خون در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ما میزان این شاخص 27 هزار به ازای هر 100 هزار نفر است و موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

وی گفت: سلامت و کیفیت خون ایرانی بسیار بالا بوده و امروزه 52 درصد از اهداکنندگان خون به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند.

پورفتح‌الله افزود:‌ 500 هزار اهداکننده مستمر در کشور داریم که سالانه 2 بار خون اهدا می‌کنند. همچنین حدود 1.5 میلیون نفر در کشور سالانه نسبت به اهدای خون اقدام می‌کنند.

وی گفت: مراکز انتقال خون سراسر کشور برای اهداکنندگان خون مستمر خود کارت‌های شناسایی صادر می‌کند که این کارت‌ها با توجه به تعداد اهدای خون رنگ‌های متفاوتی دارند.

703

کد خبر: 821968

وب گردی

وب گردی