شناسایی گروه خونی نادر در استان بوشهر

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: گروه خونی نادر به نام Bkelnull به عنوان یک گروه خونی بسیار نادر دربوشهر شناسایی شد.

به گزارش ایسکانیوز کرامت ناموری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این گروه خونی نادر و کمیاب با استفاده از دستگاه سرولوژی مستقر در انتقال خون بوشهر شناسایی شده است.
وی اضافه کرد: با بستری شدن زنی در بیمارستان و نیاز ایشان به تزریق خون، خون های تزریق شده با بدن فرد بیمار سازگار نبود که پس از آزمایش خون این زن این گروه خونی نادر شناسایی شد.
ناموری اظهار کرد: در این ارتباط گروه خونی مورد نیاز این بیمار با هماهنگی بانک خون سازمان انتقال خون ایران در تهران تامین و سه روز پس از تزیریق خون به بیمار حال عمومی وی خوب و از بیمارستان مرخص شد.
وی بیان کرد: این پنجمین نفر در کشور است که با این گروه خونی نادر شناسایی شده است.
مدیر کل انتقال خون استان بوشهر گفت: تاکنون سه گروه خونی نادر در استان بوشهر شناسایی شده است که شامل O بمبئی، ORHNULL و BKELNULL است.
وی یادآور شد: برای این افراد کارت مخصوص و گردنبند فلزی با مشخصات گروه خونی به عنوان شناسنامه گروه خونی تهیه شده است.
ناموری اظهار کرد: در گذشته به دلیل نداشتن دستگاه سرولوژی برای تشخیص این موارد، افراد باید به استانهای دیگر مراجعه می کردند ولی با همکاری سازمان انتقال خون ایران، معاونت فنی و فناوری ها و مسئول سرولوژی و آزمایشگاه هماتولوژی سازمان انتقال خون ایران، استان بوشهر به این امکانات مجهز شد.
وی با اشاره به اینکه سرم ‌شناسی یا سرولوژی (Serology) شاخه‌ای از علوم زیستی است که به بررسی سرم خون و سایر مایعات بدن می ‌پردازد، ادامه داد: با راه اندازی این واحد، مشکل بیماران خاص این استان از جمله افراد تالاسمی در گرفتن فرآورده های خونی حل و لزومی به مراجعه آنها به استان های همجوار نیست.

کد خبر: 821985

وب گردی

وب گردی