تشریح جزییات بررسی مجوز رشته های دانشگاه ازاد/ از صدور مجوز تا شروع فصل تازه تعامل با وزارت علوم

دکتر صالح اسکندری عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی جزییات بررسی مجوز رشته محل های این دانشگاه را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز اختلاف وزارت علوم و دانشگاه آزاد بر سر مجوز رشته‌های این دانشگاه در سال‌های گذشته بارها در رسانه‌ها و بین مسئولان مطرح شده اما هرگز حل نشده است.

نتیجه باقی ماندن این اختلاف سرگردانی هزاران داوطلب دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بوده است. امسال اما نشانه‌های حل این اختلاف، بیش از همیشه آشکار شده است. آیا این‌بار این مشکل حل می‌شود؟ دکتر صالح اسکندری عضو هیأت رئیسه و مسئول امور رسانه‌ای دانشگاه آزاد در گفت‌وگویی به سؤال‌های همشهری در این‌باره پاسخ داده است.

بالاخره پرونده اختلاف با وزارت علوم بسته شد؟

نمی‌خواهم بگویم عبارت «اختلاف» درست نیست چون چنین اختلافی وجود داشته است، اما چون حالا همه‌‌چیز رو به توافق است، فکر می‌کنم بهتر است کمتر از این عبارت استفاده کنیم. الان تعامل مثبت و سازنده بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم شکل گرفته و این دانشگاه با التزام به اسناد بالادستی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و ضمن پذیرش کلیه چارچوب‌های قانونی کشور و مقررات وزارت علوم توسعه کیفی را در دستور کار خود قرار داده است.

همین تعامل سازنده آیا توانست مشکل را حل کند؟!

البته. الان روی سایت وزارت علوم اطلاعیه‌ای هست که مجوزدار بودن بیش از 6هزار رشته را تأیید می‌کند. ۲‌هزار و ۲۰۸ رشته‌محل دانشگاه آزاد در روزهای اخیر تأیید شده و مجوز ۳‌هزار و ۸۴۹ رشته‌محل دیگر در روزهای آخر تیرماه صادر شده بود.

یعنی الان هیچ رشته‌ بدون مجوزی نمانده است؟

مجوز 1022رشته‌محل هنوز نهایی نشده که البته به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد. ما تأیید شورای گسترش وزارت علوم برای این رشته‌ها را گرفته‌ایم. در چند روز آینده و با طی‌شدن روال اداری، مجوز این رشته‌ها به‌صورت رسمی صادر خواهد شد. حدود 300رشته‌محل باقیمانده هم مربوط به واحد‌های بین‌المللی و الکترونیک ما هستند. این رشته‌محل‌ها براساس مجوز‌ها و پروتکل‌های پردیس‌ها و واحد‌های الکترونیک دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه تهران راه‌اندازی شده‌اند و همه استانداردهای لازم را دارند. مکاتبات برای این 300مورد هم انجام شده و به‌زودی مانند همان 6هزار رشته مجوزشان صادر می‌شود.

اما مجوز آن 6هزار رشته دیر صادر شد وبرخی دانشجویان گزینه‌های کمتری برای انتخاب رشته و قبولی داشتند.

به همین دلیل تلاش می‌کردیم مشکل سریع‌تر حل شود. به‌دلیل طولانی شدن فرایند صدور مجوز‌ها عده‌ای از داوطلبان نتوانستند از بین همه گزینه‌ها انتخاب کنند.چه اینکه برخی از این رشته‌محل‌ها برای آنها انتخاب بهتری بود و از این انتخاب محروم شدند. البته دانشگاه آزاد بارها تأکید کرده بود که داوطلبان نگران مجوز رشته‌ها نباشند. به هر حال انکار نمی‌کنیم که این موضوع موجب سرگردانی و تضییع حق عده‌ای از داوطلبان شد.

و چون مجوز‌ها «یک‌بار پذیرش» هستند، برای سال آینده ممکن است هر سال این سرگردانی تکرار شود؟!

این را هم نمی‌شود انکار کرد. البته 2موضوع را نباید فراموش کنیم. نخست اینکه دانشگاه آزاد استانداردهای هر رشته‌محل را هر سال نسبت به سال آینده توسعه می‌دهد. در بدترین حالت این استاندارد‌ها اگر پیشرفت نکنند، حتما افت نخواهند کرد. بنابراین منطق حکم می‌کند این رشته‌ها برای سال آینده تأیید شوند. از سویی همانطور که اشاره کردم الان ارتباط بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم مبتنی بر تعامل سازنده است. مخصوصا از وقتی شخص وزیر محترم علوم جناب آقای فرهادی به موضوع ورود جدی‌تری داشته‌اند، حل مشکلات سرعت گرفته است. نگاه مثبت ایشان برای حل مشکل رشته‌ها امیدوارکننده است. ما هم امیدواریم تا پایان ماموریت این دوره دولت و در زمان حضور جناب فرهادی در همین دوره، این مشکل حل شده و مجوز دائمی برای این رشته‌ها صادر شود.

اتفاق‌های امسال چه تأثیری بر پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد گذاشت؟

خب واقعیت این است که این موضوع تأثیر خودش را داشت. ما حدود 32درصد ریزش ثبت‌نام داشته‌ایم. بالاخره سوءبرداشت‌ها درباره مجوز رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد سبب شد که بخشی از داوطلبان مردد و سرگردان شوند و عده‌ای نیز در دانشگاه‌های غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند. اما نگاه ما رو به آینده است و اگر این فضا مبتنی بر تفاهم و تعامل باشد استمرار این وضعیت به سود دانشجویان، جامعه دانشگاه و مجموعه آموزش عالی کشور است.

وضعیت دانشجویانی که سال‌های گذشته در رشته‌محل‌های تأیید نشده وزارت علوم ثبت‌نام کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند یا در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند چه می‌شود؟

با قاطعیت عرض می‌کنم هیچ مشکلی برای این افراد وجود ندارد. مدارک دانشجویان همه رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد در همه سال‌های گذشته تأیید می‌شود و دانشجویان خانواده بزرگ دانشگاه آزاد یقین داشته باشند در این زمینه هیچ مانعی وجود ندارد.

منبع:همشهری

٢٠٣

کد خبر: 821996

وب گردی

وب گردی