شهر جدید حورا می‌تواند در کاهش حاشیه‌نشینی مؤثر باشد

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه ساکنان شهر حوراء سرریز این و اطراف خواهد بود، گفت: شهر جدید حورا می‌تواند در کاهش حاشیه‌نشینی مؤثر باشد.

به گزارش ایسکانیوز، تا چند سال دیگر با خروج از همدان به فاصله 20 کیلومتری، شهرجدیدی را ملاحظه خواهید کرد که قرار است به فرم شهرهای مدرن و جدید ایران (احتمالا به شکل و شمایل شهر پرند در جاده ساوه) ساخته شود. "حورا" شهرجدید همدانی ها که قرار است برای 120 هزار نفر و در 6هزار هکتار زمین در سه فاز ساخته شود امیدهای فراوانی برای مرتفع شدن مشکلات شهری به آن بسته شده است. در طرح توجیهی این پروژه بزرگ مکمل «بودن برای شهر همدان، پتانسیل جذب سرریز جمعیت ناحیه همدان با توجه به فشار شدید جمعیت پذیری موجود و کمبود سکونتگاه های موجود و دسترسی آسان به راه آهن و بزرگراه تهران» از مزیت های آن شمرده شده است.
این مصوبه به سفر سوم هیات دولت احمدی نژاد و موافقت با پیشنهاد حجازی نماینده وقت همدان در مجلس باز می گردد . شهر جدید حورا از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم مورد موافقت مدیران وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید کشور در سال 93 با تاکید بر اینکه شهر جدید حورا در دولت تدبیر و امید اجرایی شود، گفته بود:« مدیران استانی نگران تامین اعتبار برای ایجاد شهر جدید حورا نباشند».
اکنون اما خبر از تصویب طرح تفضیلی آن در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به گوش می رسد تا مسیر روشنتری از قبل را در پیش بگیرد.
مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه ساکنان شهر حوراء سرریز شهر همدان و اطراف خواهد بود، گفت: شهر جدید حورا می‌تواند در کاهش حاشیه‌نشینی مؤثر باشد.
محمدحسین مرادی در گفت‌وگویی با با تأکید بر اینکه 2 ماه اخیر طرح تفضیلی شهر حورا به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است، اظهار کرد: احداث شهر جدید حوراء 18 ماه پس از تصویب طرح تفضیلی آغاز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه احداث شهر جدید حورا در سال 89 به تصویب رسید و طرح جامع آن در بهمن 89 تهیه شد، یادآور شد: شهر جدید حورا در 20 کیلومتری همدان-تهران در منطقه نحران به مساحت 6000 هکتار احداث خواهد شد.
مرادی با بیان اینکه خدمات شهر حورا در محدوده قانونی پیش‌بینی شده است، گفت: محدوده قانونی این شهر 1200 هکتار و حریم آن 4800 هکتار و برای جمعیت120 هزار نفر پیش‌بینی شده است.
مرادی با تأکید بر اینکه شهر حورا در 3 فاز احداث خواهد شد، عنوان کرد: فاز اول این شهر در 400 هکتار طراحی شده که برای 40 هزار نفر در نظر گرفته شده است و با تحقق جمعیت فاز اول توسعه فاز دوم آغاز می‌شود.
مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد: شهر حورا همانند سایر شهرها شهرداری و دانشگاه و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان و دولتی خواهد داشت و شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید پس از احداث آن را به شهرداری واگذار خواهد کرد.
وی با اشاره به تصویب طرح جامع شهر حورا در آذر 91 بیان کرد: طرح تفضیلی این شهر 2 ماه گذشته توسط شرکت مادر تخصصی تهیه شده و مشاور این طرح تأمین اعتبار شده است و قرارداد آن منعقد شده که احداث شهر 18 ماه پس از آن آغاز می‌شود.
مرادی درباره سایت زباله همدان در حریم شهر حورا اظهار کرد: در زمینه وجود سایت زباله همدان در حریم شهر حورا مکاتباتی با مشاور صورت گرفت و مشخص شد بنابراین سایت زباله در حریم شهر توسط شهرداری مدیریت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه زمین در همدان گران شده است، گفت: همدان شهری مهاجرپذیر است و از شهرهای اقماری و مجاور به همدان مهاجرت می‌کنند که همین مسأله باعث افزایش حاشیه‌نشینی و به تبع آن ایجاد مشکلات اجتماعی شده است بنابراین احداث شهر حورا می‌تواند در کاهش حاشینه‌نشینی در همدان مؤثر باشد.
مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با تأکید بر ایجاد اشتغال در شهر جدید حورا یادآور شد: با توجه به اینکه منطقه اقتصادی جهان‌آباد در نزدیکی این شهر قرار دارد پرسنل و فعالان اقتصادی می‌توانند در این شهر سکونت پیدا کنند تا این شهر به یک شهر خوابگاهی تبدیل نشود و اشتغال و فعالیت اقتصادی در آن رونق یابد.

منبع: همدان پیام

901

کد خبر: 822074

وب گردی

وب گردی