انتخابات نظام پزشکی ابطال نمی شود

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی گفت: هفتمین انتخابات هیات مدیره های نظام پزشکی سراسر کشور در صحت و سلامت کامل برگزار شد و به هیچ عنوان امکان ابطال آن وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ,رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی اظهار داشت : هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی جمعه 30 تیر همزمان در 200 حوزه انتخابیه در سراسر کشور برگزار شد. قبل از برگزاری این انتخابات مقرر بود، انتخابات به دو صورت الکترونیکی و حضوری برگزار شود اما به دلیل ایجاد برخی مشکلات فنی در سامانه الکترونیکی، در روز رأی گیری هیأت نظارت و اجرایی انتخابات رای‌گیری الکترونیکی را لغو کردند.
لغو برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در حالی اتفاق افتاد که برگزاری انتخابات به صورت حضوری در تمام حوزه‌های انتخاباتی در جریان بود و بدون اختلال به پایان رسید.
با این حال لغو برگزاری الکترونیک این انتخابات به صورت الکترونیکی اعتراضات و ابهاماتی را در جامعه پزشکی به دنبال داشت. برای رفع این ابهامات و پاسخ به پرسش های مطرح در این زمینه با محمد حسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و رئیس هیات مرکزی نظارت بر هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی گفت و گو کردیم که مشروح آن را می خوانید:

* لغو انتخابات الکترونیک نظام پزشکی اعتراض هایی را به دنبال داشته است،چرا روش الکترونیک این انتخابات لغو شد؟
قربانی: در ابتدا باید این توضیح را داد که پیشنهاد «برگزاری انتخابات الکترونیکی و از راه دور» در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی کشور از سوی «ستاد اجرایی انتخابات» به «هیأت نظارت بر انتخابات» داده شد و هیأت نظارت هم وظیفه داشت نسبت به آن اظهارنظر کند.
از آنجایی که در کشور سابقه برگزاری انتخابات الکترونیکی به صورت اینترنتی و از راه دور وجود نداشت و در دنیا هم فقط در دو کشور انتخابات به این شکل برگزار شده‌ است، تجربه‌ای برای برگزاری انتخابات با این شیوه نداشتیم، از طرف دیگر در حوزه IT هم در حد کشورهای توسعه یافته نیستیم؛ بنابراین محتمل بود که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی و از راه‌دور مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بر این اساس با توجه به اینکه محتمل بود‏ مشکلات و موانعی در زمان اجرا پیش آید، به پیشنهاد ستاد اجرایی تصمیم گرفته شد انتخابات به صورت تلفیقی (حضوری و غیر حضوری) برگزار شود.
بنابراین فلسفه برگزاری انتخابات به صورت تلفیقی فقدان اطمینان کامل از اجرای روش الکترونیکی و از راه دور بود. اگر 100درصد به اجرای انتخابات به صورت الکترونیکی و از راه دور مطمئن بودیم، دلیلی نداشت انتخابات به صورت حضوری هم برگزار شود.
هم اکنون بسیاری از امور بسیار حیاتی برای مردم مثل ثبت نام کنکور‏، انتخاب رشته یا حتی ثبت نام دریافت یارانه، الکترونیکی و از راه دور انجام می شود. ستاد اجرایی انتخابات نظام پزشکی با فرض اینکه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نشود، تمام تمهیدات لازم را برای حضور تمام اعضای نظام پزشکی در انتخابات حضوری تدارک دیده بود.
تلقی ما این بود که مخاطبان و کسانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند همچون ما می دانند که دوگانه بودن امکان شرکت در انتخابات به علت نگرانی هایی است که برای برگزاری روش الکترونیک وجود دارد.
من می‌پذیرم که باید این موضوع پر رنگ تر تبیین می‌شد که ممکن است در روش الکترونیکی وقفه‌ای به وجود بیاید و برگزاری به صورت حضوری به دلیل وجود احتمال بروز مشکل در روش الکترونیکی است، بنابراین باید هشدار داده می‌شد که اگر سیستم الکترونیکی درست کار نکرد، حقی برای آنهایی که در حوزه انتخابیه حضور ندارند، ایجاد نمی‌شود.

*به نظر شما اعتراض معترضان به حق است؟
قربانی: من فکر می‌کنم چون این قصور وجود دارد که این موضوع با شفافیت و تاکید مؤکد گفته نشده است؛ به هر حال آن افرادی که در مسافرت بودند یا به هر دلیل موفق به شرکت در انتخابات به صورت حضوری نشدند، می‌توانند بگویند حقشان برای مشارکت سلب شده است.
البته در این موضوع دو سؤال مهم مطرح است. سؤال اول اینکه چند درصد از 240هزار پزشک واجد شرایط در زمان برگزاری انتخابات در مسافرت یا خارج از حوزه انتخابیه خود به سر می‌بردند؟ و سؤال دوم اینکه اگر اعلام می‌شد که این انتخابات حضوری است، چند درصد این افراد که تصمیم گرفتند بروند مسافرت، به خاطر انتخابات نظام پزشکی مسافرتشان را به تعویق می‌انداختند؟
به نظر می‌رسد آن درصدی که مسافرت رفتند درصد زیادی نیستند و از این تعداد هم آن کسانی که اگر این هشدار را قبل از انتخابات دریافت می‌کردند و به خاطر انتخابات نظام پزشکی مسافرتشان را ملغی می‌کردند درصد خیلی قابل توجهی نیستند؛ ولی به هر حال حق مشارکت این افراد به خاطر عدم اطلاع‌رسانی دقیق سلب شده است.

* اگر به اجرای موفق روش الکترونیک اطمینان کامل نداشتید چرا با برگزاری تلفیقی انتخابات موافقت کردید؟
قربانی: قانونگذار برای جامعه پزشکی شأن و منزلت خاصی قائل شده است و سازمان نظام پزشکی را صرفا یک نهاد صنفی ندانسته است، بلکه به سان یک نهاد عمومی غیر دولتی، وظیفه دفاع از حقوق مردم در حوزه سلامت و ایجاد فرصت تصمیم‌سازی برای حوزه سلامت و حضور در شورای تصمیم‌سازی را برای این سازمان در نظر گرفته است اما متاسفانه در انتخابات ادوار مختلف نظام پزشکی در کشور نرخ مشارکت بین 20 تا 30درصد بوده است.
من شهادت می‌دهم که آن قدر توسعه یافتگی در سیستم مدیریتی وزارت بهداشت وجود دارد که یک سازمان نظام پزشکی مقتدر را شرط لازم برای بهداشت و درمان توسعه یافته بدانند و برای داشتن یک سازمان نظام پزشکی مقتدر مشارکت بالای اعضا، فرصت کاندیداتوری را به شایستگان و انتخاب نخبگان متعهد بدهد و شرط لازم و وقت ‌گذاری مناسب، ارائه برنامه‌های کارآمد و تعامل سازنده با سایر ارکان حوزه سلامت را شرط کافی برای توسعه یافتگی بداند. هیأت مرکزی نظارت برای حضور همه شایستگان با سعه صدر کامل همه تدابیر لازم را به کار بست و این دوره کمترین رد صلاحیت را شاهد بودیم.
برای افزایش مشارکت یکی از پیشنهادها، اجرای انتخابات الکترونیک بود. دوستان ما در ستاد اجرایی در تحلیل رفتار جامعه پزشکی در مشارکت کم، مشغله‌های فراوان و کار طاقت‌فرسا و فقدان وقت کافی را عامل مشارکت پایین می‌دانستند و فکر می‌کردند با برگزاری انتخابات الکترونیک شاهد یک مشارکت بالا خواهند بود بنابراین خیلی به خود زحمت دادند و یک کار بسیار پر حجم را سامان دادند.
ایجاد بانک اطلاعاتی از جامعه پزشکی که مستلزم تعامل با سازمان ثبت احوال، وزارت ارتباطات، سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود. استفاده از ظرفیت بزرگترین شرکت‌های IT کشور که پروژه‌های ملی کشور را اجرا کرده‌اند، درگیر کردن سازمان پدافند غیر عامل و خلاصه یک هماهنگی بین بخشی وسیع صورت گرفته بود که این اتفاق بیفتد. نیت آن‌ها خیر بود اگر علاقه‌ای به برگزاری انتخابات با مشارکت بالا نداشتند یا مانند بسیاری از دستگاه‌های اداری که دچار روزمرگی هستند، آن‌ها هم عافیت طلب بودند، دلیلی نداشت این مسئولیت با ریسک بالا را بپذیرند.
بنابراین چرا ما به عنوان اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات باید با ایجاد تحول و نوگرایی مخالفت می‌کردیم؟ اکنون هم معتقدم تیم IT هم متحمل زحمات طاقت‌فرسا شده است و هم فشار حاصل از هجمه‌های‌ سنگین رسانه‌ای و فضای مجازی را تحمل کرده است. من معتقدم ادامه فشارها جرأت و جسارت را از مدیران، کارشناسان و جوانان صنعت IT برای کارهای بزرگ سلب می‌کند و این به نفع کشور نیست و هر شکستی قطعاً مقدمه یک پیروزی است.

*رئیس سازمان نظام پزشکی و رئیس شورای عالی نظام پزشکی طی نامه‌های جدا‌گانه‌ای خواستار تمدید انتخابات در روز شنبه شدند، چرا هیأت نظارت با این درخواست موافقت نکرد؟
قربانی: اختیارات و قدرت هیات نظارت در چهارچوب قانون سازمان نظام پزشکی و آئین‌نامه‌ای است که توسط شورای عالی نظام پزشکی پیشنهاد داده می‌شود و به تصویب وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می‌رسد. در آیین‌نامه گفته شده است که انتخابات در یک روز تعطیل و به مدت پنج تا 14 ساعت صورت می‌پذیرد، بنابراین در روز انتخابات با حقوقدانان متعددی مذاکره کردیم و آنها این امر را به لحاظ حقوقی غیر ممکن می‌دانستند. تنها راه، اصلاح آیین‌نامه انتخابات بود اما رئیس شورای عالی نظام پزشکی در آن مدت کوتاه موفق به اخذ موافقت اکثریت اعضای شورای عالی نظام پزشکی برای این تغییر نشد.

*با توجه به اینکه بعضی از اعضای سازمان نظام پزشکی به تصور الکترونیکی بودن در مسافرت بوده و نتوانسته‌اند رأی بدهند، آیا با درخواست این گونه افراد برای ابطال انتخابات، ممکن است انتخابات ابطال شود؟
قربانی: با توجه به پاسخی که داده شد و مشارکت 55هزار نفری در انتخابات، هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات به منظور احترام به آنهایی که پای صندوق‌های رأی آمدند، افرادی که تعدادشان هم قابل ملاحظه است، با ابطال انتخابات موافق نیست. ضمنا دلایل حقوقی برای ابطال وجود ندارد ضمن اینکه، معلوم نیست با ابطال انتخابات، همان 55 هزار نفر هم دوباره پای صندوق بیایند.

*با توجه به اینکه برخی از منتخبان گفته‌اند حاضرند استعفا دهند تا انتخابات دوباره برگزار شود، آیا با استعفای آنها انتخابات تجدید خواهد شد؟
قربانی: این امر اگر قبل از تصویب اعتبارنامه آن‌ها باشد، انصراف تلقی شده و طبیعتا‏ اگر کسانی که حائز اکثریت آرا شده‌اند، استعفا دهند، طبق قانون افراد بعدی که حائز بیشترین آرا شده‌اند، جایگزین آنها خواهد شد. اما اگر استعفا بعد از تصویب اعتبارنامه باشد، هرکسی استعفا دهد اعضای علی‌البدل جایگزین آنها خواهد شد و چنانچه افرادی که استعفا می‌دهند بیش از افراد علی‌البدل باشند، به دلیل اینکه اعضای هیات مدیره ناقص می‌شود باید در آن حوزه انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار شود.

* در چه صورت ممکن است انتخابات تجدید شود؟
قربانی: انتخابات به طور کلی به هیچ وجه تجدید نمی شود اما اگر افرادی از بین منتخبان فکر می‌کنند اکثریت موکلان آنها‌ مطالبه‌شان این است که به خاطر آنهایی که نتوانستند در انتخابات شرکت کنند انتخابات باید تجدید شود، می‌توانند بعد از اینکه اعتبارنامه‌هایشان تصویب شد و ارکان نظام‌پزشکی شکل گرفت، به صورت جمعی در حوزه انتخابیه خودشان استعفا دهند تا انتخابات در اسرع وقت در شهرستان‌هایی که این وضعیت را دارند، مجددا برگزار شود و در مدت حداکثر دو ماه از زمان شروع فعالیت هیات مدیره‌های جدید این فرآیند قابل اجرا است.

705

کد خبر: 822081

وب گردی

وب گردی