انتشار  کتابی از روستاهای ایران در ژاپن/ وقتی یک ژاپنی کدخدای خیرآباد می شود

کتاب «خط سیر مطالعات میدانی اونو موریو: پس زمینه و حاصل مطالعات پنجاه ساله» در خصوص بررسی دستاوردهای پنجاه  سال پژوهش میدانی پروفسور اونو در روستاهای ایران، توسط انتشارات ژاپنی و زیر نظر دو پژوهشگر و نویسنده ژاپنی منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز ابه نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، کتاب «خط سیر مطالعات میدانی اونو موریو: پس زمینه و حاصل مطالعات پنجاه ساله» توسط دو پژوهشگر پیشکسوت هارا ریوایچی(Hara Ryuichi) و هیروکو نانری(Nanri Hiroko) ماه مارس سال 2017 در ژاپن منتشر شد.

این اثر یادبودی از فعالیت های استاد جغرافیای انسانی، پروفسور موریو اونو (1925-2001) است. هدف از انتشار این کتاب بررسی نتایج و دستاوردهای پنجاه سال پژوهش و کار میدانی پروفسور اونو است.

این اثر توسط هارا ریوایچی و همسر وی هیروکو نانری که شاگرد پروفسور اونو بوده، گردآوری شده است، این کتاب علاوه بر مطالب مختلف، بخشی از عکس هایی که از پروفسور اونو به یادگار مانده است را در خود دارد و جلد دوم این اثر آرشیوی از عکس های مطالعات میدانی پروفسور اونو خواهد بود.

همچنین مجموعه پژوهش ها و مشاهدات پروفسور اونو از روستاهای ایران تحت عنوان کتابی به نام «خیرآباد نامه» منتشر شده است. پیش از این هاشم رجب زاده این اثر را با همین عنوان به فارسی ترجمه کرده و توسط انتشارات دانشگاه تهران در سال 1375به چاپ رسانده است.

پروفسور موریو اونو، مردم‌شناس مشهور ژاپنی، تخصص اصلی‌اش شناخت روحیات روستاییان ایران بود. تحقیق اجتماعی و مردم‌شناسانه او در روستای خیرآباد 25 سال طول کشید، به گونه‌ای که به کدخدای خیرآباد معروف شد. پشتکار و عشق مدام او به تحقیق میدانی و حضور در روستاها و حشر و نشر طولانی‌مدت با روستاییان ایران، شناخت جامعی از زندگی روستاییان به او داد که حاصلش شد کتابی به نام «خیرآبادنامه» که به اهتمام هاشم رجب‌زاد که خود از پژوهشگران برجسته ژاپن‌شناسی است. توسط دانشگاه تهران منتشر شد.

از دیگر آثار اونو، روزهای ایران، دنیای اسلام و روستاهای ایران است.

502

کد خبر: 822161

وب گردی

وب گردی