مهمترین دلایل افزایش بیماری های روحی روانی دانشجویان چیست ؟

کارشناسان اعتقاد دارند بدتر شدن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر از مهم‌ترین دلایل افزایش بیماری‌های روحی و روانی در بین دانشجویان است . بیشتر دانشجویان امیدی برای پیدا کردن شغل بعد از پایان تحصیلات خود ندارند حس می کنند لحظه به لحظه درس خواندن در سال ها ی تحصیلی بی ثمر بوده و فقط زمانشان را به هدر داده اند و همین امر باعث افزایش احساس ناامیدی و افسردگی در بین دانشجویان شده است.

دکتر علیرضا عابدین در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز به بررسی مشکلات دانشجویان از لحاظ روانی در دوران تحصیلشان پرداخت و در این باره گفت: دانشجویان ممکن است در طول دوران تحصیل خود دچار اختلالاتی شوند که این اختلالات با آسیب ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد متفاوت است.

وی ادامه داد: دانشجویان را می توان یک نمونه از جمعیت کل کشور در نظر گرفت، در چنین شرایطی می توان گفت برخی از دانشجویان ما از مشکلات عصبی رنج می برند و در برخی موارد فاقد چرخ دنده های لازم برای پردازش اطلاعات و تعدیل احساسات و عواطف خود هستند.

این روانشناسی بالینی معتقد است: متاسفانه در حال حاضر ما نسل کودکانی را تربیت کرده و به جامعه تحویل داده ایم که پختگی لازم را نداشته و برخی از آن ها از زندگی توقع بالایی دارند و پیش بینی می شود مشکلات بسیاری برای نسل جدید دانشجویان چه در حوزه میان فردی یا بین فردی رخ دهد یعنی ممکن است که دچار اختلالات در رابطه با تعدیلخشم،اختلالات اضطرابی و افسردگی شوند.

وی اضافه کرد:برخی از دانشجویان ممکن است در روابط زناشویی،خانوادگی ،کاری و برخورد با همکلاسی های خود دچار مشکل شوند برای رفع این مشکل لازم است گام های بسیار اساسی در این حوزه برداشته شود و جوانب مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

عابدین با اشاره به دلایل عمده اختلالات نسل جدید گفت: متاسفانه ما طی دهه های گذشته آمادگی این را نداشته ایم که فرزندانمان را آماده مشکلات قرن 21 کنیم و والدین در این زمینه به اندازه کافی آموزش و تعلیمات لازم را نداشته اند زیرا خودشان نیز فاقد این مهارت ها بودند در چنین شرایطی ما نمی توانیم از آن ها انتظار داشته باشیم که آمادگی با مشکلات را به نسل بعدی ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: ممکن است در چنین شرایطی پدر خانواده به اندازه کافی در خانه حضور فیزیکی نداشته باشد یا مادر خانواده آمادگی، معلومات و مهارت های لازم در جهت رویارویی با مشکلات قرن 21 را نداشته باشد در چنین شرایطی والدین نمی توانند آموزش های لازم جهت مقابله با مشکلات را به فرزندان خود آموزش دهند در نتیجه زمانی که فرزند وارد دانشگاه می شود و در حال تجربه استقلال فردی است، ممکن است با مشکلاتی نظیر اضطراب، استرس و ... مواجه شود.

این موضوع دانشجویان را زیر بار فشار شدید و وام‌ها و بدهکاری‌ها قرار می‌دهد که به تنهایی از عوامل مهم افزایش استرس در بین آن‌هاست.

دکتر عابدین در پایان افزود:بیشتر دانشجویان امیدی برای پیدا کردن شغل بعد از پایان تحصیلات خود ندارند حس می کنند لحظه به لحظه درس خواندن در سال ها ی تحصیلی بی ثمر بوده و فقط زمانشان را به هدر داده اند و همین امر باعث افزایش احساس ناامیدی و افسردگی در بین دانشجویان شده است.

703

کد خبر: 822204

وب گردی

وب گردی