22 خانه امن برای زنان خشونت دیده در کل کشور ایجاد شده است

رئیس سازمان بهزیستی کشور، گفت: در کل کشور 22 خانه امن برای زنان خشونت دیده ایجاد شده است که از این 22 خانه، هفت باب در اختیار بخش دولتی و 15 خانه در اختیار بخش خصوصی قرار دارد

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، رئیس سازمان بهزیستی، انوشیروان محسنی‌بندپی افزود: وظیفه این خانه‌های امن نگهداری از زنانی است که دارای خشونت و مشکلات موقتی شده و محلی برای زندگی ندارند، بنابراین می‌توانند برای دوره‌ای موقت زندگی خود را در این خانه‌ها بگذرانند؛ از این رو در خانه‌های امن حمایت‌های روانی، اجتماعی و مراقبتی از این زنان انجام می‌شود.
وی با اشاره به اداره 15 خانه امن از سوی بخش خصوصی، اظهار داشت: ضوابط واگذاری تصدی به بخش خصوصی نیز با دقت و نظارت بسیار انجام می‌شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مدیریت هفت خانه امن در اختیار بخش دولتی قرار دارد؛ البته در این مراکز غربالگری از زنان و شناسایی افراد خشونت دیده انجام شده و حمایت‌های روانی و اجتماعی از این افراد صورت می‌گیرد و علاوه برآن، زمینه برگشت‌پذیری این افراد به کانون خانواده فراهم می‌شود.
محسنی بندپی افزود: البته کلاس‌های آموزشی نیز برای فردی که خشونت انجام داده برگزار می‌شود تا علل و دلیل اینگونه مشکلات از جمله اعتیاد، بیکاری و مسائل دیگر مشخص شده تا بتوان از میزان خشونت‌ها کم‌ کرد بنابراین نظارت‌ها بر عملکرد خانه‌های امن ، مطلوب بوده و به دلیل اینکه مجوز برای ایجاد این مراکز بسیار محدود است؛ نظارت‌ها بسیار دقیق و صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای افراد متقاضی برای فعالیت در این مراکز طی یک روند کارشناسی شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی گفت: عملکرد مراکز در میزان اثربخشی خانه های امن در همه مقاطع مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته در صورت لزوم و در نقاط مورد نیاز افزایش تعداد خانه‌های امن انجام می‌شود، زیرا بازگشت یک فرد خشونت‌دیده پس از طی دوران حمایتی در خانه‌های امن بسیار آسان‌تر است بنابراین در کلان شهرها و مراکز استانها این مراکز احداث شده و از زنان خشونت دیده نگهداری می‌شود.
محسنی بندپی درباره مخالفت‌های بهزیستی در جهت احداث مهدکودک در ایستگاه‌های مترو نیز افزود: صدور مجوز برای احداث مهدکودک بر عهده بهزیستی است، بنابراین ضوابط و نظارت‌ها هم باید توسط این سازمان انجام شود اما هر دستگاه و نهاد متقاضی برای ورود به این بخش مورد حمایت و تشویق بهزیستی قرار می‌گیرد؛ البته رعایت ضوابط توسط دستگاه‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

705

کد خبر: 822231

وب گردی

وب گردی