عدم حذف مجازات اعدام و توزیع مواد مخدر دولتی/اختلاف با وزارت بهداشت در شیوه عملکرد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود به موضوع حذف اعدام قاقاچیان مواد مخدر، توزیع مواد مخدر دولتی، اظهارات اخیر دادستان کل کشور درباره عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، اقدامات مقابله‌ای علیه قاچاقچیان، اختلاف شیوه با وزارت بهداشت و گلایه از وزارت رفاه اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، سردار علی مؤیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه آخرین مواضع ستاد مبارزه با مواد مخدر را اعلام کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر روند ورود تجهیزات مبارزه با مواد مخدر و به ویژه استفاده از بادی اسکنرها در فرودگاه‌های کشور گفت: یکی از مراکزی که می‌تواند در جلوگیری از مواد مخدر به کشور تأثیر زیادی داشته باشد، فرودگاه‌هاست، به همین جهت تلاش می‌کنیم این سختگیری‌ها را افزایش داده و موجبات آرامش کشور را فراهم کنیم، ضمن اینکه پلیس فرودگاه در این زمینه توفیقات خوبی داشته است.

وی در ادامه توضیحات خود به خبرنگار فارس در مورد سفر حجاج به عربستان و احتمال همراه داشتن مواد مخدر و برخی قرص‌ها توسط آنها خاطرنشان کرد: به حجاج تأکید می‌کنم که نهایت هوشیاری و هوشمندی خود را به خرج داده و اجازه ندهند تا اینکه عنصری بخواهد چهره جمهوری اسلامی ایران را نزد دیگران مخدوش کند، لذا از حجاج انتظار داریم که مانع از رخ دادن چنین رویدادی شوند.

وی، درباره ورود به موضوع قانونگذاری مبارزه با مواد مخدر که اخیراً در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، گفت: چیزی به نام حذف اعدام در مجلس شورای اسلامی مطرح نبوده و وعظ نشده و بحث حذف اعدام اتفاق نخواهد افتاد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: نمایندگان مجلس برای اصلاحات مجازات قاچاقچیان مواد مخدر پیشنهاداتی را مطرح کرده‌اند تا کیفیت برخی بندهای مجازات افزایش یابد، لذا بیان حذف اعدام در رسانه‌ها مبنی بر حذف اعدام قاچاقچیان موضوعیت ندارد و اصولاً حذف اعدام رد شده و مردود است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، اصلاحاتی صورت گرفته و مردم تصور نکنند که اعدام توزیع‌کنندگان مواد مخدر در جمهوری اسلامی وجود ندارد.

وی درباره توزیع مواد مخدر دولتی خاطرنشان کرد: طبق قوانین و مقررات کشور و عرصه بین‌الملل و شرایط ژئوپلتیک ایران و منطقه اجازه نخواهد داد که بتوانیم مواد مخدر دولتی توزیع کنیم و این موضوع که توسط نمایندگان مجلس مطرح شده هم رد می‌شود، چرا که آنها فقط پیشنهاداتی را برای اصلاح روند درمان معتادین مطرح کرده‌اند.

سردار مؤیدی گفت: برخی رسانه‌ها که اطلاعات کافی ندارند، بی‌محابا به بحث توزیع مواد مخدر دولتی ورود کرده‌اند که چنین چیزی نه در ایران و نه در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، چرا که قوانین بین‌المللی به ما چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد، لذا بهتر است نمایندگانی و برخی مسئولان در بیان اظهارنظرات خود دقت کافی را بکنند، چرا که به هیچ وجه رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران، توزیع مواد مخدر دولتی نیست.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران، حذف‌شدنی نیست و تنها در روند مجازات آنها اصلاحاتی صورت خواهد گرفت، ضمن اینکه اگر این موضوع در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، در روند کار ما تأثیری نخواهد داشت.

وی درباره ارائه گزارش جدید از آسیب‌های اجتماعی به مواد مخدر به مقام معظم رهبری گفت: این گزارش قبل از انتخابات آماده بود، ولی به دلیل تقارن آن با برگزاری انتخابات به بعد از انتخابات موکول شد. البته قرار است که دولت جدید و مسئولین جدید، این گزارش را به محضر مقام معظم رهبری ارائه کنند و تصمیمات جدیدی در حوزه مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی تصویب شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اظهارات رحمانی فضلی درباره ورود به نسل چهارم مواد مخدر در ابتدای دوره مسئولیتش در چهار سال پیش به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: این هشدار، جهانی بود، چرا که دنیا امروز نگران ورود مواد روانگردان است، ضمن اینکه مواد روانگردان شیوع زیادی در غرب پیدا کرده و متأسفانه به شرق دنیا هم رفته است.

سردار مؤیدی گفت: غربی‌ها اجازه توزیع قرص‌های روانگردان را داده‌اند، اما هم‌اکنون از این اقدام خود پشیمان شده‌اند، ضمن اینکه مواد مخدر نسل چهارم و روانگردان (NPF) در کشور ما هم ورود پیدا کرده، به همین دلیل تلاش کرده‌ایم تا همه مسیرهای ورودی به کشورمان را فیلترگذاری و حساس کنیم.

مؤیدی تصریح کرد: نسبت به چهار سال قبل، اقدامات سختگیرانه و جدی‌تری در زمینه جلوگیری از ورود مواد مخدر صنعتی و روانگردان NPF انجام داده‌ایم، اما چون مخفی کردن قرص‌های روانگردان راحت است، این کار، اقدامات مأموران مبارزه با مواد مخدر را سخت کرده است، حتی در برخی کشورهای غربی اقدامات مقابله‌ای با قرص‌های روانگردان با استفاده از تکنولوژی‌های فوق حساس صورت گرفته و کشف می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد همکاری وزارت بهداشت با ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: این اقدامات آنها خوب و تلاش‌شان مورد توجه است، اما ما در مورد شیوه‌ها، روش‌ها و تاکتیک‌های مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمی اختلاف داریم، اما در حال اصلاح این روند هستیم.

مؤیدی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه وزارت بهداشت مصرف شیشه را در تنباکوها اعلام کرده، گفت: با توجه به نظر کارشناسان ستاد مبارزه با مواد مخدر به این نتیجه رسیدیم که براساس علم شیمی، مصرف شیشه در تنباکوهای قلیان‌ها با توجه به حرارت صورت‌گرفته و وجود نم در قلیان‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: مسیر قاچاقچیان و مواد مخدر مشخص نیست و آنها سعی می‌کنند از هر شیوه و راهی استفاده کنند، چرا که قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر هر نقطه‌ای که انسان و فضا داشته باشد را برای توسعه عملکرد مافیایی خود به کار می‌گیرند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره میزان موفقیت استفاده از شربت تریاک برای درمان معتادان خاطرنشان کرد: این موضوع پروتکل جدیدی است که در کشورمان اتفاق افتاده و کارشناسان هم تأیید کرده‌اند که استفاده از شربت تریاک در درمان و بهبود معتادان مفید است، ضمن اینکه نمونه‌های زیادی هم وجود دارد که نشان‌دهنده میزان موفقیت استفاده از شربت تریاک در درمان معتادان است و منشأ موفقیت این موضوع هم توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است.

سردار مؤیدی درباره موضوعات مطرح شده در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس مبنی بر قطع رابطه قاچاقچیان با معتادین گفت: مواد مخدر در هیچ جای دنیا توزیع نمی‌شود، لذا باید بین مواد مخدر و روانگردان تفاوت قائل شد، به طوری که تریاک، هروئین و کراک طبق قوانین بین‌المللی امکان توزیع توسط دولت‌ها را ندارد، اما قرص‌های روانگردان طبق شرایطی خاص که برای درمان و بهبود معتادان صورت می‌گیرد، می‌تواند به صورت کنترل‌شده توزیع شود.

وی درباره توانمندسازی دانش‌آموزان و اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه خاطرنشان کرد: توانمندسازی دانش‌آموزان را در سطح مدارس دوره‌های متوسط اول و دوم در سال 95 انجام دادیم که البته تلاش درایم در سال جاری این کار را با عزم جدی‌تری دنبال کنیم.

وی گفت:‌ ارزیابی ما از موضوع توانمندسازی دانش‌آموزان مثبت بوده و قطعاً آن را تعمیم و گسترش خواهیم داد و می‌کوشیم بحث پیشگیری را در آموزش مربیان، مدارس و دانش‌آموزان گسترش دهیم.

وی تأکید کرد:‌ از اینکه در عرصه مبارزه با مواد مخدر در سال جاری التهاباتی در جامعه رخ داد که ناشی از برخی پیشنهادات مطرح شده در مجلس بوده و به بحث توزیع مواد مخدر دولتی و حذف اعدام قاچاقچیان بازمی‌گردد، توانسته تبعات فراوانی را در جامعه ایجاد کند، به همین دلیل کارشناسان ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش کرده‌اند تا با توضیحات فراوان و اطلاع‌رسانی زیاد، اظهارات غیرکارشناسی برخی نمایندگان و مسئولین را اصلاح و ابعاد مختلف آن را برای جامعه تبیین کنند.

مؤیدی تأکید کرد: نتیجه این دو طرح و پیشنهادات مطرح شده در مجلس با آنچه که در رسانه‌ها بیان شده متفاوت است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: رسانه‌هایی که بحث توزیع مواد مخدر دولتی را با زمان انجام این کار در رژیم پهلوی مقایسه کرده‌اند، باید بدانند که وزیر بهداشت وقت رژیم پهلوی به صراحت در گزارشش به شاه مخلوع، نسبت به توزیع مواد مخدر دولتی و تبعات آن هشدار داده بود.

مؤیدی در مورد عملکرد چهار ساله ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در بحث آموزش مهارت‌های زندگی و خانواده شاهد 108 درصد رشد، 69 درصد رشد در زمینه راهنمایی و مشاوره تلفنی، 61 درصد افزایش در زمینه درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی، 450 درصد رشد در زمینه افراد پذیرش شده ماده 16 (معتادین متجاهر)، 39 درصد افزایش پذیرش درمان معتادین، رشد 96 درصدی در زمینه مشارکت‌های مردمی و نهادهای فعال، نسبت به عملکرد چهار ساله سال 92 تا 95 در قیاس با سال 88 تا 91 داشته‌ایم.

مؤیدی گفت: برخی از کسانی که در بیان دو موضوع حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و توزیع مواد مخدر دولتی اظهاراتی غیرکارشناسی داشته و موجبات التهاب و اضطراب جامعه را فراهم آورده‌اند، ستاد مبارزه با مواد مخدر به آنها اعتراض و نسبت به بیان برخی اظهارات و الفاظ آنها انتقاد داشته است و معتقدیم که بهتر است آنها دانش خود را در این دو موضوع افزایش داده و موجبات افزایش هزینه را برای نظام و مردم فراهم نیاورند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر تصریح کرد: افرادی که در خیابان رها شده‌اند مصداق معتاد متجاهر نیستند و شاید دارای امراض دیگری باشند، ضمن اینکه متأسفانه در کشور ما تکدی‌گری مشهود است و برخی از رها شدگان را می‌توان متکدی و کارتن‌خواب دانست.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در دو هفته گذشته 8500 رهاشده در خیابان را در تهران جمع‌آوری کرده‌ایم که 2500 نفر از آنها معتاد و استفاده‌کننده از مواد مخدر نبوده‌اند، گفت: انتظار داریم که نهادها و مسئولین و سازمان‌ها به وظایف خود در جمع‌آوری متکدیان و رهاشدگان توسط خانواده‌ها اقدام کنند، ضمن اینکه معتادین دارای ایدز و امراض دیگر مانند سل هم توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر ساماندهی شدند در حالی که این موضوع به هیچ وجه وظیفه ما نیست.

وی با بیان اینکه با اقدامات خوب دستگاه قضائی و پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ 620 نفر از توزیع‌کنندگان عمده مواد مخدر دستگیر و برای آنها پرونده تشکیل شده و دراختیار دستگاه قضائی قرار گرفتند که استمرار این طرح با همراهی مردم و دیگر دستگاه‌ها و اجرای طرح برخورد با خرده‌فروشان می‌تواند موفقیت بیشتری را حاصل کند.

وی با بیان اینکه اگر 40 هزار معتاد متجاهر را بتوانیم در جامعه ساماندهی کنیم، وضعیت خوبی را در کشور خواهیم داشت افزود: برخی حلقه‌های این ساماندهی مفقود است که باید تکمیل شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارنظر دادستان کل کشور مبنی بر عدم کارایی لازم از ستاد مواد مخدر گفت: من دادستان کل کشور را از دلسوزان نظام می دانم، ولی ستاد مبارزه با مواد مخدر ستادی اجرایی نیست، بلکه اعضای مختلفی دارد، ضمن اینکه افرادی که اعلام می‌کنند اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر خوب نبوده، منصفانه اظهارنظر نمی‌کنند، در حالی که یکی از همین اعضای این ستاد، دادستان کل کشور است و ابتدا و انتهای هر پرونده مواد مخدری هم با مجوز قضائی، تشکیل و پایان می‌پذیرید.

وی گفت: اگر اطلاعات کافی دراختیار برخی افراد مانند حجت‌الاسلام منتظری قرار می‌گیرد، ناقص، ناکافی و از سر عدم واقعیت باشد، وی به خوبی نمی‌تواند منصفانه اظهارنظر کند، این در حالی است که ما هر روز خود را نیازمند اصلاح روندها، سیاست‌ها و بازنگری در اقدامات خود می‌دانیم، همچنین رسیدن به شیوه‌های جدید را در ذات ستاد مبارزه با مواد مخدر دانسته و از مسئولین انتظار نداریم که همه اقدامات مثبت نظام را نادیده بگیرند.

سردار مؤیدی افزود: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، رویکرد اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران است، ضمن اینکه امروز اتصال خوبی بین حاکمیت، خانواده، مدرسه و نهادهای اجتماعی برقرار شده که آثار زودرس آن در جامعه به خوبی مشهود است.

وی با بیان اینکه اخیراً تیم کشتی بهبودیافتگان مواد مخدر به خارج از کشور اعزام شده‌اند، گفت: این افراد توسط یکی از ان‌جی‌اوهای درمان معتادین بهبود پیدا کرده‌ و به سمت ورزش سوق پیدا کرده‌اند و توفیقات خوبی را در این زمینه به دست آورده‌اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با ابراز گلایه از وزارت رفاه در مورد عدم اقداماتش در بحث بیمه درمان معتادان گفت: امیدوارم این گلایه من در سال جاری با بیمه درمان معتادان رفع شود و شاهد تحول خاصی در این موضوع باشیم.

مؤیدی در مورد کیفیت شیشه‌هایی که در ایران مورد استفاده معتادین قرار می‌گیرد، گفت: ماده مخدر شیشه بسیار مضر و کیفیت آن هر روز بدتر می‌شود، ضمن اینکه تولید داخلی شیشه در کشور بسیار کم است، اما این ماده مخدر خطرناک، به صورت قاچاقی توسط مافیا به کشور وارد می‌شود.

مؤیدی تصریح کرد: عملکرد و کارکرد دستگاه‌های مختلف عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر به صورت سالیانه جمع‌آوری شده و به دستگاه‌ها اعلام می‌شود، ضمن اینکه به رؤیت ریاست جمهور هم می‌رسد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به ارائه گزارشی از اقدامات مقابله‌ای پرداخت و گفت: در سال 88 تا 91 تعداد 6588 درگیری مسلحانه با قاچاقچیان مواد مخدر صورت گرفته که این میزان در سال 92 تا 95 به 8880 مورد رسیده که شاهد افزایش 34 درصدی در این زمینه هستیم.

وی گفت: گروه‌ها و باندهای متلاشی‌شده هم نسبت به چهار سال قبل شاهد رشد 13.7 درصدی است، ضمن اینکه در زمینه کشته‌شدگان اشرار هم 32 درصد شاهد کاهش هستیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: 25 درصد افزایش در زمینه سلاح‌های کشف شده از قاچاقچیان مواد مخدر داشته‌ایم و همچنین 176 درصد هم در زمینه انهدام کارگاه های تولید مواد مخدر و قرص‌های روانگردان افزایش رشد کشفیات داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه کشف انواع مواد مخدر 15.2 درصد رشد حدفاصل سال‌های 92 تا 95 نسبت به سال‌های 88 تا 91 داشته‌ایم، گفت: در زمینه کشف شیشه 4.7 درصد افزایش داشته‌ایم.

مؤیدی با بیان اینکه 1678 درصد شاهد افزایش کشفیات مواد پیش‌ساز بوده‌ایم، گفت: 38 درصد رشد دستگیرشدگان مواد مخدر افزایش داشته‌ایم، ضمن اینکه میانگین زندانیان مواد مخدر و پیش‌سازها و روانگردان‌‌ها هم شامل رشد 7 درصدی است.

701

کد خبر: 822233

وب گردی

وب گردی