کدام مراکز استان ها گزینه های تصدی پست شهردار را مشخص کردند؟

در حالی شورای شهر چهارم در حال اتمام است که بسیاری از استانها و شهرها هنوز در مراحل اولیه انتخاب شهردار جدید خود هستند و تنها چند استان گزینه های خود را برای انتخاب شهردار معرفی کرده اند و وارد مصادیق شده اند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، شهردار به تعریف لغوی کسی است که شهر را در اختیار دارد و طبق تعریف دانشنامه‌ای، به نگهبان یا گردانندهٔ شهر، شهردار یا شارمند، گویند اما بر اساس معانی رایج در ایران، شهرداری نهادی است عمومی، غیر دولتی، محلی و خودکفا. یعنی مثل دیگر نهادهای دولتی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و باید دارای درآمد محلی برای اداره خود باشد که این درآمد توسط شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده و در قالب عوارضات متعلقه از مردم اخذ می‌گردد.

در ایران، شهردار توسط شورای اسلامی شهر انتخاب می‌شود. شوراهای شهر اکنون که شهردار توسط آنها انتخاب می شود می توانند بر اساس قانون بر شهردار نظارت کنند.

سبک فعلی انتخاب شهردار یکی از ٢ مدل رایج در شهرهای جهان است. مدل نخست انتخاب بی‌واسطه و با رأی شهروندان است که عمدتا در کشورهای توسعه‌یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مدل دوم در واقع مدلی است که درحال حاضر در ایران نیز با همان روش شهردار انتخاب می‌شود. بسیاری از اعضای شورای شهر معتقدند بسته‌ای حاوی ٥ نوع اختیار و وظایف جدید برای پارلمان‌های شهری باید به لایحه مدیریت شهری اضافه شود.

در حالی که زمان کمی تا آغاز شورای شهر پنجم باقی مانده است اما شاهد هستیم که تنها برخی استان های وارد مصادیق شده اند و اقدام به معرفی کانمدیداهای خود برای شهردار شده کرده اند.

در ادامه به برخی استانها که گزینه های شهردار شدن را تاکنون مشخص کرده اند می پردازیم:

تهران

منتخبان شورای شهر تهران هفته گذشته ۷ نفر را به عنوان کاندیدا برای گزینه نهایی تصدی پست شهردار تهران انتخاب کردند.

این افراد برگزیده به ترتیب بیشترین رای عبارتند از: محمدعلی نجفی (۲۱ رای)، سید حسین مرعشی (۲۰ رای)، الهه کولایی (۱۶ رای)، سید محمدعلی افشانی (۱۴ رای)، حبیب‌الله بیطرف (۱۲ رای)، محمد شریعتمداری (۱۱ رای) و محسن مهرعلیزاده (۹ رای). قرار است گزینه نهایی تصدی پست شهردار تهران از بین این افراد انتخاب شود.

شیراز

اعضای شورای شهر شیراز نامزذهای خود را برای شهرداری این شهر مشخص کردند. به این ترتیب در روز اول نام ۲۲ نفر به عنوان گزینه‌های اصلی برای تصدی‌گری شهرداری شیراز مطرح شدکه قرار است طی روزهای آینده و با طی شدن روند انتخاب شهردار، گزینه نهایی از میان این افراد انتخاب شود. اسامی افرادی که تا این لحظه برای شهردار شدن معرفی شدند در زیر آمده است:

عبدالحمید معافیان/ حیدر اسکندپور/ غلام رضا نامورچی/ عنایت رحیمی/ احمدرضا دستغیب نادر طیبیی/ اسماعیل ارزانی/ احمد موسوی/ علی رضا قائدیان/ محمدرضا حسن‌پور/ علی‌رضا پاک‌فطرت/ رحمت‌الله خسروی/ حسین اربابی/ همایون خسروی/ عبدالرسول.


کرج

هفته گذشته اعضای شورای شهر کرج در اولین جلسه خود اسامی ۲۹ نامزد اولیه شهرداری کرج را مطرح کردند که قرار است از این جمع گروهی 4 تا ۷ نفره به عنوان گزینه‌های نهایی مسئولیت شهرداری انتخاب شوند.

در ادامه به اسامی آنها اشاره می شود:

غلامعباس آقا علیخانی/ مصطفی سلیمی/ مسعود نصرتی/ اصغر نصیری

مشهد

همچنین درخصوص انتخاب شهردار در شهر مشهد براساس رای‌گیری که امروز سه شنبه 10 مردادماه در تالار کوهسنگی مشهد شکل گرفت 6 گزینه نهایی برای انتخاب شهردار در مرحله نخست مشخص شد که در زیر اسامی آنها می آید:

وحید قربانی/ حمیدرضا مسعودی/ غلامرضا انصاری/ قاسم تقی‌زاده خامسی/ حسین انصاریی/ محمدرضا کلایی.

همدان

در استان همدان، منتخبان دوره پنجم شورای شهر همدان از ابتدا روال و مکانیزم خاصی را برای انتخاب شهردار همدان در پیش گرفتند تا بتوانند گزینه توانمندی را برای این پست انتخاب کنند. لیستی متشکل از 36 نفر برای انتخاب شهردار تهیه شده است و گزینه‌های در جمع منتخبان دوره پنجم شورای شهر همدان حاضر شده و گزارشی از رزومه و برنامه‌های خود ارائه می‌دهند تا براساس بارم مشخص شده به آنها امتیاز داده شود. گزینه‌های مطرح شده توسط منتخبان دوره پنجم شورای شهر همدان مورد بررسی قرار گرفتند و اولویت با انتخاب شهردار بومی بوده و شرط بومی بودن این است که فرد 10 سال در همدان ساکن باشد که در ادامه اسامی آنها می آید:

محمد تبریزی/ امیررضا یوسفیان/ مهدی مجیدی/ محمدرضا محمدی/رحیم الوندی/ علیرضا امامی/ رضا میرزایی/ علی اصغر قارداشی، محمدرضا بیاناتی/ حمیدرضا یاری/ حبیب مومیوند/ حمیدرضا طبی/ مسعود سیفی/ محسن صادقیان/ فتحعلی حسینی/ مصطفی رسولی/ محمدرضا الیاسی/ محمد رحمانی/ عباس صوفی/ حضرت پور/ نصیری/ محمد بابایی/ احمدی بافنده/ جمال نژاد/ مسعود حضرتی.

یاسوج

منتخبان پنجمین دوره شورای شهر یاسوج شهردار جدید و اعضای هیئت رئیسه شورای این شهر را در تاریخ 96/5/7 مشخص کردند. اکثریت منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج در نشستی غیر رسمی اعضای هیئت رئیسه دوره پنجم این شورا و شهردار جدید این شهر را انتخاب کردند. در این نشست اکثریت شورای شهر یاسوج "سید هدایت اکبری" را به‌عنوان رئیس شورا، "کیوان آشنا" نایب رئیس و "نستهن مقدم" را به عنوان شهردار جدید یاسوج انتخاب کردند.

"فرشید احمدی کیش"، منتخب شورای پنجم شهر یاسوج در این زمینه به خبرنگار ایسنا ضمن تایید این خبر گفت: "نستهن مقدم" بعنوان شهردار جدید یاسوج مشخص شده است.

اصفهان

رئیس موقت منتخبان پنجمین دوره شورای شهر اصفهان گفت: شهردار بعدی اصفهان هفته اول شهریور معرفی خواهد شد و همه توان خود را بکار می گیریم که فردی شایسته و آشنا به امور شهر انتخاب شود.

رئیس موقت منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در جلسه هفته گذشته ۵۲ نفر برای کاندیداتوری شهرداری اصفهان معرفی شدند، ابراز داشت: بر این اساس اعضای شورای شهر در این جلسه موظف به ارائه خلاصه‌ای از رزومه این افراد در جلسه بعد شدند ضمن اینکه نظر سنجی از کاندیداهای معرفی شده در خصوص رد و یا قبول مسئولیت شهرداری اصفهان را نیز انجام دهند.

ارومیه

پناهی عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: انتخابات شهردار ارومیه در دوره پنجم از حالت تک گزینه ای خارج و به حالت چند گزینه ای تبدیل شده که شهردار فعلی به عنوان یکی از گزینه ها وارد انتخابات می شود .

وی در خصوص تعداد نفرات شرکت کننده گفت: فعلا نمی توان در خصوص تعداد گزینه ها اظهار نظر کرد چراکه احتمال کاهش و افزایش نفرات وجود داشته و در معرفی و ثبت نام گزینه ها محدودیتی وجود ندارد چراکه تمامی افراد واجد شرایط می توانند وارد رقابت شوند.

بندرعباس

اخبار واصله حکایت از آن دارد که طیف مخالف و مقابل «شهردار فعلی» طی روزهای اخیر تلاش های زیادی جهت کنار گذاشتن «امینی زاده» از شهرداری بندرعباس نموده و رایزنی هایی با گزینه های مختلف از جمله «حمیدرضا عامری»، «محمد محسنی قلعه قاضی»، «رضا مدرس» و «ایوب دبیری نژاد» برای سپردن سکان شهرداری بندرعباس به این افراد، داشته اند.

901/900

کد خبر: 822252

وب گردی

وب گردی