تاکید استاندار کرمان بر ارتقای دانش گردشگری عشایر و مردم ساکن در مناطق گردشگری

استاندار کرمان بر ارتقای دانش گردشگری عشایر و مردم ساکن در مناطق گردشگری تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال در شهرستان قلعه گنج با ایجاد هتل کپری و توسعه گردشگری، 83 درصد اشتغال هتل کپری را شاهد هستیم و این در حالی است که برخی هتل ها در مرکز استان، 43 درصد است.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا رزم حسینی به همراه مجمع نمایندگان در دیدار با عشایر استان کرمان منطقه هنزاء بیان کرد: تعیین معین اقتصاد مقاومتی برای جامعه عشایری از انجا که این جامعه بسیار پراکنده است، سخت است اما می توان کمیته ویژه ای را مختص عشایر ایجاد کرده و پس از انجام هماهنگی های بین بخشی، از معین های اقتصادی بخواهیم که مواردی را در جامعه عشایری دنبال کنند.
وی ادامه داد: با پیشرفت های تکنولوژی و شهر نشینی جامعه عشایری تحت تاثیر قرار گرفته است و از یک سو تلاش می کند که روحیه عشایری خود را حفظ کند و از سوی دیگر می خواهد همراه با پیشرفت تکنولوژی باشد.
وی از هنزاء به عنوان یک منطقه گردشگری یاد کرد و گفت: ایجاد مسیر گردشگری باید متناسب با وضعیت منطقه باشد.
رزم حسینی با تاکید بر اینکه آماده ایم تا ردیف های خاصی را برای هنزاء در نظر بگیریم، ادامه داد: صفای این مکان به بکر بودن آن است و برای اجرای طرح های توسعه ای در مناطق گردشگری باید معقول فکر کنیم.
وی بر شناسایی جوانان بیکار در این منطقه تاکید کرد و گفت: می توان با ارائه وام های ارزان قیمت و آموزش های لازم زمینه توسعه اشتغال در جامعه عشایری را افزایش داد.
وی با تاکید بر اینکه با توسعه صنایع دستی عشایر کار بزرگی در حوزه اقتصاد عشایری رقم می خورد، گفت: اقداماتی را در سطح استانی برای ساماندهی امور عشایر می توان انجام داد و مسائلی را نیز باید در سطح کشوری پیگیری کرد.
رزم حسینی ضمن گرامیداشت یادو خاطره شهدای کشور به ویژه شهدای عشایر، گفت: یک واقعیت را ما باید بپذیریم و آن این است که با پیشرفت تکنولوژی در جامعه شهری و روستایی، سازمان عشایری تحت تاثیرقرار گرفته است.
وی ادامه داد: در حوزه عشایری باید یک طرح اساسی با استفاده از تجربیات جهانی تدوین شود زیرا جامعه عشایری تکلیف خود را با جامعه سنتی و مدرنیته نمی داند.
استاندار کرمان یادآور شد: با اجرای طرح اسکان عشایر 40 هزار واحد مسکونی در جنوب استان ایجاد شد که در حقیقت 40 روستا به تقسیمات کشوری اضافه شد که بهداشت ، مدرسه، و.... را ندارند.
وی با تاکید بر اینکه در مناطقی از استان کرمان که به گردشگری توجه شده جوان بیکار نداریم، گفت: در سال گذشته 200 واحد بوم گردی در کشور ایجاد شده که 120 واحد در استان کرمان بوده است.
وی بر ارتقای دانش گردشگری عشایر و مردم ساکن در مناطق گردشگری تاکید کرد و افزود: به عنوان مثال در شهرستان قلعه گنج با ایجاد هتل کپری و توسعه گردشگری، 83 درصد اشتغال هتل کپری را شاهد هستیم و این در حالی است که برخی هتل ها در مرکز استان، 43 درصد است.
رزم حسینی ادامه داد: وقتی بتوانیم به سمتی برویم که توسعه را ایجاد کنیم و سرمایه گذار را جذب کنیم موفق خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه در حد مقدورات خود برای ساماندهی امور عشایری اقدام خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: نباید به اعتماد مردم خدشه وارد کنیم و باید کارهایی که از دستمان بر می آید را انجام دهیم.
استاندار کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که باید برای اقتصاد عشایر فکر اساسی کنیم، گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم.

کرمان، دومین استان عشایرنشین کشور
مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان نیز گفت: استان کرمان به عنوان دومین استان عشایر نشین کشور بعد از فارس است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه 10 هزار نفر جمعیت عشایری در استان کرمان حضور دارند، افزود: چهار درصد جمعیت استان کرمان عشایر هستند.
وی ادامه داد: بیش از چهار هزار و 200 کیلومتر ایل راه در استان کرمان وجود دارد که هر ساله باید مرمت و بازسازی شوند.
وی خاطرنشان کرد: ناوگان راه سازی عشایری در شمال و جنوب استان کرمان فرسوده هستند و این امر مشکلاتی را ایجادکرده است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه آبرسانی سیار از مشکلات عشایر است و ناوگان آبرسانی به شدت فرسوده شده است ، اظهار کرد: در راستای تامین آب شرب چندین حلقه چاه آب حفر شده و در حال بهره برداری هستند.
وی یادآور شد: بسیاری از عشایر ما از برق برخردار هستند و در مکان هایی که برق وجود ندارد می توانند از برق خورشیدی استفاده کنند.
مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان گفت: سه میلیون راس دام در جامعه عشایری مورد پروار قرار گرفته و زنجیره گوشت نیز در استان کرمان شکل گرفته است.
وی اظهار کرد: بیش از 75 هزار هکتار زمین کشاورزی در اختیار عشایر است که فاقد سند هستند و محصولات تولیدی این اراضی کاملا ارگانیک است.
وی یادآور شد: اعتبارات اداره کل عشایری استان کرمان در سال گذشته بسیار ناچیز بوده که امسال تا سه برابر افزایش یافته و با استفاده از آن می توان خدمات خوبی را به جامعه عشایری ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه 75 میلیارد تومان برای بیمه دام عشایر در دست پیگیری است، گفت: آئین نامه ساماندهی عشایر تدوین شده و دستگاه ها موظف هستند در مناطق عشایری خدمات خود را ارائه کنند.

لزوم بهره مندی فرزندان عشایر از سهمیه خاص در کنکور
مدیرکل امور عشایری جنوب استان کرمان نیز گفت: با توجه به شرایط دشوار و خاص فرزندان عشایر، لازم است که سهمیه خاصی برای این افراد درکنکور سراسری پیش بینی شود.
احسانی افزود: بیش از 700 حلقه چاه عشایری به عشایر واگذار شده که 30 درصد آنها برقی هستند .
وی با اشاره به اینکه اعتبارات بسیار خوبی برای عشایر در سال جاری در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در حوزه اسناد اراضی با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم و عشایر در این حوزه مظلوم واقع شده اند.
وی تاکید کرد: عشایر به دلیل نداشتن سند نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کرده و یا سیستم های نوین آبیاری را در اراضی خود اجرایی کنند.
احسانی با اشاره به این مطلب که در حوزه راه مشکل جدی داریم، گفت: راه های عشایری جنوب استان مسدود است و عشایر پشت راه های بسته مانده اند.
وی تصریح کرد: لازم است آئین نامه ساماندهی عشایر به قانون تبدیل شود تا خدمات رسانی به عشایر به صورت بهتری انجام شود.

حمایت مجلس از طرح های عشایری
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز گفت: این جلسه را از سه ماه قبل برنامه ریزی شده بود که با موافقت استاندار کرمان در این مکان برگزار شد و امروز روز بسیار خوبی بود.
حسین امیری خامکانی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی همواره هر مطلبی در حوزه عشایر وارد شده را حمایت کرده و به آن رای داده ایم.
وی از جامعه عشایری به عنوان جامعه ای مولد یاد کرد و اظهار کرد: طی جلساتی در سال گذشته و امسال با معاونت وقت روستای وزارت نیرو جلساتی برگزار شده و درباره روستاها و عشایر تصمیماتی اتخاذ شده است که برخی از این موارد، استفاده از پنل های خورشیدی و نیز پنل های سیار خورشیدی است.
وی اظهار کرد: طرح جامع عشایری نیز مورد مطالعه قرار می گیرد تا با حفظ منافع جامعه عشایری تدوین شود.
امیری خامکانی با اشاره به اینکه استفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری مورد تاکید مدیران استانی است، گفت: بااجرای طرح های گردشگری می توان درآمدهای حاصل از ظرفیت های موجود را به میزان قابل توجهی ارتقا داده و از این مسیر، اقتصاد مردم را رشد داد.

تغییر ساختار عشایری موجب ایجادنیازمندی های جدید شد
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ساختار عشایری تغییر کرده است، گفت: زمانی که این تغییر ایجاد شود، نیازمندی های عشایری نیز تغییر می یابد.
علی بختیاری افزود: امروز واقعیت این است که شکل زیبای عشایری به عنوان عشایر کوچرو باید همان شکل سابق باشد.
وی با بیان اینکه در حوزه عشایری اگر بخواهیم ساختار عشایری و شهری را با هم داشته باشیم مشکل ایجاد می کند، اظهار کرد: جامعه عشایری در حوزه اسکان با به هم خوردن ساختار مواجه است و به دلایل اتفاقاتی در اسکان عشایر، ساختارهای این حوزه به هم خورد و باید مشکلان آن بررسی و رفع شود.
بختیاری با اشاره به این مطلب که بخش عمده اقتصاد عشایر بافت در سه محور دامداری، صنایع دستی و کشاورزی در ییلاق بوده است، گفت: خشکسالی، نبود بازار و انجام نشدن بازاریابی تولیدات عشایری موجب درامد زا نبودن این تولیدات عشایری شده است.
وی به مشکلات اساسی عشایر اشاره و بیان کرد: راه یکی از مشکلات اساسی عشایر است و این قشر همچنین در اجاد جایگاه دام های خود نیز با مشکلاتی مواجه هستند.
وی یادآور شد: امروز عشایرنمی توانند از آب آشامیدنی در بخش روستایی که با عشایر فاصله چندانی ندارد، استفاده کنند.
نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه تصریح کرد: 12 هزار قانون داریم و به دلیل تداخل قانونی بسیاری از مدیران با مشکل مواجه هستند.
وی خاطرنشان کرد: 1500 میلیارد دلار د ارتباط با توسعه و ساماندهی عشایری اختصاص یافته که به دلیل مشکلات موجود استفاده از این مقدار بسیار کم خواهد بود.

عشایر دیده بان نظام و وفادارترین افراد به انقلاب
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عشایر، کسانی هستند که از ابتدای تاریخ به عنوان دیده بانان نظام و وفادارترین افراد به انقلاب و نظام خود بوده اند.
یحیی کمالی پور افزود: خدمات رسانی به عشایر با همت جهادی مدیران امکان پذیر است زیرا بسیاری از امکانات به صورت راکد در کشور وجود دارد که می توان از آنها برای خدمات رسانی به عشایر استفاده کرد.

امنیت کشور در گرو کارکرد اصلی عشایر است
نماینده مردم کهنوج، قلعه گنج، رودبار جنوب، فاریاب و منوجان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه امنیت کشور و تولید دو کارکرد اصلی عشایر در گذ زمان بوده است، گفت: در حال حاضر تولیدات عشایری از نظر اقتصادی برای عشایر مقرون به صرفه نیست.
احمد حمزه افزود: کارکرد جدید عشایر این است که زندگی عشایری فرصت گردشگری جدید را ایجادکرده است.
وی با تاکید براینکه ادغام زندگی عشایر در زندگی روستایی و شهری امری است که با پیشرفت رخ می دهد، گفت: ما باید کاری کنیم که آلام و سختی های زندگی عشایر آسان تر شود و باید این فرصت را ایجاد کنیم که کوچ روی سنتی را داشته باشد و اگر امکانات ساکن به عشایر اختصاص یابد ادغام جامعه روستایی و عشایری را شاهد خواهیم بود.
وی تصریح کرد: اگر عشایر به دنبال زندگی یکجانشینی است، امتیاز زندگی عشایری از دست وی گرفته می شود و می تواند از مزایای سایر مردم روستایی استفاده کند.
حمزه با بیان اینکه به نفع عشایر است که سبک زندگی عشایری خود را ادامه دهد، عنوان کرد: نبود زیرساخت های گردشگری و آشنان نبودن مردم با مزایای منطقه گردشگری موجب شده که مردم انتقاداتی درباره این موضوع داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه حدود 56 هزار خانوار عشایری در کهنوج حضور دارند، گفت: نحوه استفاده از آب در چاه های عشایری اسف بار است که باید فکری برای حل این مشکل شود.

مشکلات یکنواخت عشایر در کشور
نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مشکلات جامعه عشایری در کشور یکنواخت است، گفت: شهربابک 1450 خانوار عشایری در قالب سه ایل و 50 طایفه مستقل دارد.
علی اسدی ادامه داد: عشایر شهربابک بیش از یک هزار و 800 تن گوشت قرمز، 400 تن محصولات لبی و 42 تن پشم و کرک را تولید و وارد بازار عرضه می کند.
وی اظهار کرد: استفاده از انرژی خورشیدی درحوزه عشایر کار بسیار خوبی است که امیدواریم محقق شود.

901

کد خبر: 822279

وب گردی

وب گردی