مهارت آفرینی باید در آموزش و پژوهش لحاظ شود/ انتقال فرهنگ کارآفرینی به دانشجویان و حمایت از افراد صاحب ایده / توجه به آینده نگری و آینده پژوهی در سرمایه گذاری های دانشگاه

دکتر رهبر با تاکید بر اینکه  مهارت آفرینی باید در آموزش و پژوهش لحاظ شود ، گفت: براساس استراتژی اصلی دانشگاه آزاد اسلامی، آینده نگری و آینده پژوهی در سرمایه گذاری ها بسیار حائز اهمیت است و در این مسیر افراد صاحب ایده باید حمایت شوند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه‌ شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد که صبح امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، پس از استماع نقطه نظرات و پیشنهادهای اعضای شورا، گفت: برگزاری این گونه نشست ها برای بنده جلسه عملی آشنایی با مشکلات، موانع و توانمندیهای دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه استان یزد به شمار می رود که می‌توان موضوعات مطرح شده در این جلسه را به کل کشور نیز تعمیم داد.

وی سخت کوشی و قناعت را از ویژگیهای بارز مردمان استان یزد دانست و خطاب به مسئولان واحدهای این استان گفت: شما مسئولیت خطیری را برعهده دارید و یقین دارم که مشکلات دانشگاهی استان به دست توانمند شما قابل حل است.

دکتر رهبر ادامه داد: توجه به رسالت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی می تواند مسیر رسیدن به هدف را مشخص کند. در این مسیر اعمال برخی اصلاحات و پیشنهادات استانها می تواند راهگشا باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه رسالت این دانشگاه تنها آموزش نیست، گفت: یکی از جهت گیریهای ما باید توجه همزمان به دو مقوله آموزش و پژوهش باشد. پرداخت صرف به امور آموزشی مسیر بن بستی است که نمی‌تواند ما را به هدفی که در نظر داریم، برساند.

شاگرد پروری به معنای آموزش همزمان علم، دین، سبک زندگی، اصول اخلاقی و اسلامی به دانشجویان است

وی با بیان اینکه یکی از رسالتهای اصلی دانشگاه آزاد اسلامی، تبدیل علم به ثروت است، گفت: باید برای رسیدن به این امر در محتوای آموزشی تغییراتی را اعمال کنیم. در واقع شاگرد پروری به معنای آموزش همزمان علم، دین، سبک زندگی، اصول اخلاقی و اسلامی به دانشجویان است.

دکتر رهبر خاطر نشان کرد: باید تغییر نگرشی جدی در امور آموزشی داشته باشیم و محصول آموزش نه فقط برای حل مشکل آموزش بلکه برای حل مشکل کشور نیز باید به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اظهار تأسف از فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه ها، گفت: طبق آمارها در حال حاضر 25 تا 30 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیکار هستند، که اولین گام در راستای حل این معضل، تغییر نگرشهاست، ما نباید تحصیلکرده بیکار به جامعه تحویل دهیم.

دکتر رهبر با تأکید بر نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی و حمایت از دانشجویان در دانشگاه ها، افزود: هدف ما نباید تربیت دانشجویان تا عالی ترین مقطع تحصیلی یعنی دکتری و ورود آنها به چرخه آموزش برای آموزش باشد، بلکه فارغ التحصیلان دوره دکتری باید مهارت کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول داشته باشند.

وی ادامه داد: براساس استراتژی اصلی دانشگاه آزاد اسلامی، مهارت آفرینی در آموزش و پژوهش باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه جهت گیری اعضای هیات علمی باید به سمت اخذ گرنت از صنعت باشد ، گفت:تلاش ما این است که اساتید دانشگاه برای داشتن دانشجوی مقطع دکتری، بتوانند گرنت سازی کنند.

دکتر رهبر حمایت از پژوهشگران و نخبگان صاحب ایده را یکی دیگر از سیاستهای اصلی مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: باید بتوانیم شرایط مناسبی را برای بازاریابی و فروش محصولات دانش بنیان ایجاد کنیم که این امر می تواند به حمایت و ایجاد انگیزه از پژوهشگران منجر شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص سرمایه گذاری برای ایجاد درآمدهای غیرشهریه ای، گفت: سرمایه‌گذاری همراه با آینده نگری باید مورد توجه قرار گیرد و مسئولان دانشگاه در امور سرمایه‌گذاری حفظ شأن دانشگاه را در نظر داشته باشند.

وی ضمن قدردانی از تلاشهای مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و مدیران سابق این دانشگاه به ویژه دکتر جاسبی در آبادانی و توسعه، گفت: امروز شرایط جامعه تغییر کرده است و ما ناگزیریم متناسب با شرایط، استراتژیهای خود را تدوین کنیم، در غیر این صورت محکوم به شکست خواهیم بود.

نگاه جدید به مباحث اقتصادی

دکتر فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانشگاه نیز در این جلسه پس از استماع نقطه نظرات و پیشنهادات ارائه شده از سوی روسای واحدهای استان یزد، گفت: باید به مباحث اقتصادی نگاه جدیدی داشته و متناسب با مأموریتها به فعالیت اقتصادی بپردازیم. در این مسیر نباید از توانمندی اعضای هیأت علمی و دانشجویان غافل شد.

وی همچنین از روسای واحدهای دانشگاهی خواست به بخشنامه های دانشگاه توجه بیشتری داشته و طبق آیین نامه های دانشگاه به فعالیت بپردازند.

ایجاد سامانه شناسایی ظرفیت اعضای هیأت علمی

علیرضا زمانی زاده مدیر کل پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه از ایجاد سامانه ظرفیت پژوهشی اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: این سامانه با هدف توزیع عادلانه پایان نامه بین اعضای هیأت علمی و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه دانشجویان طراحی شده است.

ابلاغ طرح جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

نصیری سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی نیز در سخنانی با بیان اینکه دکتر رهبر علاوه بر احاطه بر امور اقتصادی، دارای شخصیتی فرهنگی نیز هستند، گفت: با پیشنهاد ایشان و با استفاده از کارشناسان و مدیران فرهنگی خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین طرح جامع فرهنگی این دانشگاه هستیم که بزودی ابلاغ خواهد شد.

پیشنهادات ارائه شده در شورای استان یزد

همچنین در ابتدای این جلسه، دکتر معصومه طباطبایی دبیر هیأت امنای و رئیس واحد یزد به ارائه گزارشی از وضعیت واحدها این استان و اقدامات انجام شده در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگی و ... پرداخت.

وی به ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات واحدهای استان یزد پرداخت و گفت: بازنگری در چارت سازمانی و درجه واحدها با توجه به کاهش دانشجو، تسهیل در تصویب رشته ها به ویژه رشته های میان رشته ای در مقاطع کاردانی و کارشناسی با توجه به نیازهای روز و استان، تعامل سازمان مرکزی دانشگاه با ارگانها جهت ملزم نمودن واگذاری آموزشهای نیروی انسانی به دانشگاه آزاد اسلامی، تشکیل کمیته پذیرش دانشجو برای دانشگاه آزاد اسلامی در کنسولگری ها و تعامل با وزارت بهداشت جهت جذب دانشجویان رشته پزشکی از جمله مواردی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه دکتر عباس علوی راد رئیس شورای تخصصی برنامه ریزی امور اقتصاد دانش‌بنیان، دکتر محمود دهقان اشکذری رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری استان، دکتر حسینعلی لازمی رئیس شورای اداری مالی استان، دکتر سیدعلی المدرسی رئیس شورای تخصصی آموزش و تحصیلات تکمیلی، دکتر کمال خواجه پرور رئیس شورای تخصصی دانشجویی و فرهنگی استان یزد و روسای واحدهای این استان به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند.

توجه به رشد علمی دانشگاه، تعامل بیشتر با وزارت بهداشت و وزارت علوم در خصوص استفاده از توان علمی اعضای هیأت علمی، مشارکت با شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری و تأسیس شرکتهای دانش بنیان، افزایش سهم آموزشهای مهارتی، آموزش برای تأسیس شرکتهای دانش‌بنیان، ساماندهی تجهیزات پژوهشی، راه انداز ی دوره های تحصیلات تکمیلی، استفاده بهینه از هیات علمی های موجود،راه اندازی باشگاه ورزشی، رایزنی برای جذب بودجه پژوهشی سایر نهادها و سازمانها توسط دانشگاه، تقویت ارتباط مسئولان واحدها با ریاست دانشگاه، تفویض اختیارات بیشتر به روسای واحدها، تغییر تشکیلات جهت چابک سازی متناسب با سیاستهای درآمدزایی، ایجاد شرکتهای مادر تخصصی در زمینه های فنی و ... از جمله پیشنهادهایی بود که توسط اعضای این شورا مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

200

کد خبر: 822371

وب گردی

وب گردی