افتتاح بزرگترین مرکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری لرستان در واحد بروجرد

بزرگترین مرکز تخصصی مشاوره و ارائه خدمات مامایی و پرستاری لرستان در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با حضور عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، مسئولان شبکه بهداشت و درمان این شهر و هیأت رئیسه واحد، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با مقایسه نرخ مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و صنعتی با کشورهای در حال توسعه گفت: به علت افزایش امکانات بهداشتی در روستاها و نقاط دور افتاده در کشور طی دهه‌های اخیر، شاهد کاهش چشم گیر مرگ و میر در نوزدان هستیم.

دکتر مجید شمس افزود:هرچه میزان طول عمر و امید به زندگی افراد یک جامعه بالاتر باشد به همان میزان بهره وری هم افزایش می یابد و یکی از کارکردهای این مراکز کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان است.

وی اظهار امیدواری کرد افتتاح این مرکز همچون مرکز بیماری خاص و کلینیک دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد به عنوان سومین مجموعه بهداشتی و درمانی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد کمک شایان توجهی به حوزه بهداشت و درمان بروجرد نماید.

سپس عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز با تشکر از دست اندرکاران راه اندازی این مرکز اظهار امیدواری کرد ساخت این مجموعه گامی در جهت توسعه و پیشرفت این شهر در حوزه بهداشت و درمان باشد.

در آغاز این مراسم پریچهر خدری اعتبار این طرح را بالغ بر یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان و زیربنای این مرکز را 550 متر مربع عنوان کرد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی واحد بروجرد گفت: رسالت مرکز مشاوره مامایی حمایت و همراهی از زنان در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی است.

وی افزود: هر دوران به عنوان یک مرحله مهم و تکامل زندگی برای زن محسوب می‌شود. از این‌رو جهت کمک و ارتقا بهبود سلامت فردی زن که سلامت و ثبات خانواده و به نوعی سلامت جامعه در دست اوست مراکز مشاوره مامایی با تایید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را ه‌ اندازی شد تا از طریق کمک به زنان و مادران بتوان عادات رفتاری سالم در جامعه را تثبیت کرده و با مراقبت و پایش سلامت زنان از بدو تولد تا انتهای دوران باروری، همراه و آرامش بخش این گروه آسیب‌پذیر بود.

مدیرگروه رشته مامایی واحد بروجرد گفت: قابل دسترس بودن امکانات بهداشت باروری و خدمات بهداشتی، مادران، زنان و دختران را یاری می نماید تا از بارداری‌های ناخواسته و ناتوانیهای حاصل از بارداری دور بمانند. این بدین معناست که زنان، سالم‌تر و بهره‌ورتر باقی می‌مانند.

خدری افزود:سرمایه گذاری برای زنان و دختران عرصه را نه تنها برای بهبود اقتصادی بلکه جهت رشد اقتصادی در دراز مدت مهیا می سازد. تمرکز بر سلامت مادران در نظام سلامت کشور که از طریق پایش دقیق مادران و زنان در مراکز بهداشت و مراکز مشاوره مامایی صورت می‌گیرد کاملا مشهود می‌باشد.

مسئول مرکز مشاوره مامایی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد گفت: اعتقاد بر این است که نهاد خانواده، نهادی است که باید محور همه فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی قرار گیرد و بر این اعتقاد هم اصرار است که ستون محکم خانواده ها زنان و مادران هستند . بنابراین با مشاوره های دوران ازدواج با هدف آموزش مهارتهای زندگی که یک برنامه ارتقایی جهت افزایش سطح بهداشت جسمی و روانی جامعه است می توان به شروع یک زندگی سالم و سازنده توسط زوجین کمک نمود. یا با ارائه مشاوره به نوجوانی که از مراحل بلوغ جسمانی و روانی و اجتماعی گذر میکند و با تغییرات شدید هورمونی و تغییرات ساختاری بدن مواجه است می‌توان او را با این تغییرات که گاهی هم مزاحم می‌باشند، ‌توسط روشهای علمی آشنا نموده و او را جهت عبور از این دوران یاری نمود. یا در مشاوره دوران قبل از بارداری یک مشاوره دهنده مجرب و آشنا با علم روز میتواند سلامتی و ابعاد مختلف بدنی زوج که تصمیم به بارداری دارند را بررسی کرده و آنها را جهت پذیرش مادر و پدر شدن آماده نماید.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد گفت: نظر به اینکه دنیای امروز به گونه ای پیچیده و بهم پیوسته است که نمی‌توان مسایل را جدا از یکدیگر در نظر گرفت زمانی که یک مادر فوت می‌کند یک کودک یتیم غذا و تحصیلات مورد نیازش را دریافت نمی‌کند و زمانی که یک دختر در محیطی رشد می کند که بدون فرصتهای زندگی است عواقب، فراتر از وجود این فرد می رود.

مدیرگروه رشته مامایی واحد بروجرد افزود: حال اگر در هریک از این مراحل شخصی حاذق در دسترس باشد می‌توان با درایت و صبر وتحملی که نشانه بارز یک ماما است او را همراهی کرده و بسلامت از این دریای طوفانی به ساحل امن رساند. با توجه به صحبتهای بیان شده می‌توان این مسئله را حس کرد که چقدردر یک سیستم درمان به یک ماما دوره دیده و یک مرکز مشاوره مامایی که تمام نیازهای زنان را بصورت تجمیع داراست نیاز است.

201

کد خبر: 822518

وب گردی

وب گردی