آتش سوزی مراتع و جنگل های گیلانغرب و سرپل ذهاب مهار شد

آتش سوزی مراتع و جنگل های ارتفاعات 'انارک' در گیلانغرب و همچنین دهستان 'بشیوه' و 'پاتاق' در سرپل ذهاب با تلاش گسترده عوامل امدادی و مردم پس از چند ساعت تلاش، عصر چهارشنبه مهار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، مدیر اداره منابع طبیعی گیلانغرب با تایید مهار آتش سوزی در مراتع و ارتفاعات جنگلی منطقه انارک از توابع این شهرستان، گفت: آتش سوزی ساعت 9 و 30 دقیقه صبح امروز آغاز شد و خوشبختانه با همکاری مردم و نیروهای امدادی مهار شد.
جبار ولی پور دلیل آتش سوزی در این منطقه را آتش زدن زباله های شهری و سرایت آن به دامنه ارتفاعات انارک ذکر کرد.
وی با بیان این که وزش باد باعث سرایت آتش به مراتع مشجر شد، گفت: در جریان این آتش سوزی بیش از یک و نیم هکتار از مراتع مشجر و ارتفاعات جنگلی منطقه انارک گیلانغرب در آتش سوخت و بیش از 100 میلیون ریال خسارات به بار آورد.
وی اضافه کرد که تلاش نیروهای مردمی و اعضای ستاد مدیریت بحران گیلانغرب برای مهار دومین مورد آتش سوزی در منطقه جنگلی 'بان میدان' و 'مله نی' از توابع این شهرستان همچنان ادامه دارد.
این نوزدهمین مورد آتش سوزی از ابتدای امسال تاکنون در مراتع و جنگل های گیلانغرب است که در اثر آن به 46 هکتار از زمین های کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی این شهرستان خسارت وارد شد.
پارسال نیز در 28 مورد آتش سوزی ، 500 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی گیلانغرب از بین رفت که خسارتی بیش از 30 میلیارد ریال را به دنبال داشت.
شهرستان گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه ، 175 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که 75 هزار هکتار آن جنگل و بقیه مرتع و نیزار است.

مهار آتش سوزی در ارتفاعات جنگلی و مراتع دهستان بشیوه و پاتاق سرپل ذهاب
فرماندار سرپل ذهاب نیز از مهار کامل آتش سوزی در دهستان 'بشیوه' و 'پاطاق' از توابع این شهرستان خبر داد و گفت: در این آتش سوزی بیش از 60 هکتار از مراتع و جنگل های ابن شهرستان در آتش سوخت.
اکبر سنجابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، زمان وقوع این آتش سوزی را ساعت 22 سه شنبه شب و علت آن را نیز عامل انسانی ذکر کرد و افزود: در جریان این آتش سوزی جنگل ها و مراتع ارتفاعات پاطاق دچار آتش سوزی شد که شدت وزش باد گرم و سخت گذر بودن منطقه باعث سرایت آتش و شعله ور شدن دوباره آن شده بود.
وی بیان کرد: بخشی از این آتش سوزی که از سه شنبه شب آغاز شده بود ، با کمک نیروهای مردمی و نیروهای امدادی اعضای ستاد بحران شهرستان سرپل ذهاب مهار شد و بخشی دیگر از این آتش سوزی نیز عصر چهارشنبه به طور کامل مهار شد.
فرماندار سرپل ذهاب با تقدیر از حضور به موقع تیپ 71 مکانیزه پیاده مستقل ارتش مستقر در پادگان ابوذر این شهرستان و تیپ زرهی ارتش شهرستان اسلام آباد غرب در اطفای این حریق ، اضافه کرد که این نیروها به همراه نیروهای مردمی و اعضای ستاد میریت بحران سرپل ذهاب با حضور در محل حادثه علاوه بر اطفای کامل آتش سوزی، از سرایت آن به دیگر مناطق نیز جلوگیری کردند.
به گفته سنجابی ارزش ریالی خسارت وارده ناشی از وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های سرپل ذهاب توسط کارشناسان در دست بررسی است.
در تازه ترین آتش سوزی در اواخر خرداد امسال، 30 هکتار از مراتع و جنگل های بلوط سرپل ذهاب در آتش سوخت.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از 90 هزار تن جمعیت و برخورداری از 48 کیلومتر نوار مرزی با عراق، بیش از 88 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی جنگل و مرتع دارد.

703

کد خبر: 822717

وب گردی

وب گردی