امکان جداسازی سلول های بنیادی مدتی بعد از مرگ

برخی از سلول های بنیادی می توانند تا بیش از دو هفته در افراد مرده به صورت خفته باقی بمانند و سپس مجددا به حالت فعال در آمده، شروع به تقسیم کنند و سلول های جدید و دارای عملکردی را ایجاد کنند.

به گزارش ایسکانیوز، در این مطالعه جدید محققان فرانسوی اطلاعات جدیدی را در مورد چندتوانی و پلاستیسیتی این سلول ها ارائه کرده اند.

در مطالعه آن ها نشان داده شد که سلول های بنیادی (به ویژه سلول های بنیادی عضلانی) می توانند برای بیش از ۱۷ روز در انسان و ۱۶ روز در موش های مرده بعد از مرگشان زنده بمانند.

این در حالی است که پیش از این تصور می شد، این مدت زمان چیزی حدود ۱ تا دو روز است. این مطالعه نشان داد که بعد از این مدت زمان نیز سلول ها توانایی شان برای تمایز به سلول های عضلانی دارای عملکرد را شروع می کنند. این کشف می تواند پایه ای را برای استفاده از منبع جدید سلولی فراهم آورد و منجر به روش های جدید حفظ سلول های بنیادی برای درمان بیماری های مختلف شود.

در این مطالعه که در انستیتو پاستور فرانسه صورت گرفته است، محققان دریافته اند که سلول های بنیادی عضلانی در شرایط نامساعدی (مانند زمان مرگ) برای مدتی زنده می مانند و برای این امر تا حدی متابولیسم شان را به حداقل می رسانند تا انرژی کمتری از دست بدهند.

مطالعه سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان نیز نشان داد که این سلول های بنیادی نیز بعد از مرگ تا چهار روز زنده می مانند و در نتیجه می توان با حفظ شرایط اخلاقی و قانونی از این منبع سلولی برای رفع کمبودها در زمینه اهدای سلول های بنیادی استفاده کرد.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی

203

کد خبر: 822786

وب گردی

وب گردی