امروز شعار حقوق بشر گوش فلک را در جهان کَر کرده است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز شعار حقوق بشر گوش فلک را در جهان کر کرده است، در سیره زندگی امام رضا(ع) توجه به حقوق دیگران موج می‌زند، مدعیان حقوق بشر باید دگر خواهی حقیقی را در فرهنگ رضوی ببینند و از امام رضا(ع) بیاموزند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جشن شکوه رضوان که با حضور آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله سعیدی هم‌زمان با شب میلاد حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) در صحن جامع رضوی برگزار شد، ضمن عرض تبریک و تهنیت ایام دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت ثامن الائمه(ع) بر زیارت با معرفت تأکید و اظهار داشت: در این شب مبارک که مقارن با میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) است، باید نسبت به حق امام رضا(ع) به خود آگاهی پیدا کنیم، باید بدانیم امام امین الله، عمود دین و واسطه فیض پروردگار متعال است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نخستین حق حضرت رضا(ع) را دوست داشتن آن حضرت معرفی و ابراز کرد: نخستین حق حضرت رضا(ع) آن است که ایشان را دوست داشته باشیم و این علاقه جز با شناخت و معرفت نسبت به آن حضرت ایجاد نمی‌شود.

رئیسی افزود: یک معرفت شناسنامه‌ای داریم که بدانیم حضرت رضا(ع) کیست؟، فرزند کیست؟ چه زمانی متولد شد؟ و غیره و یک معرفت «ولوی» هم داریم، یعنی بدانیم که مقام ولایت حضرت امام الرئوف علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و ائمه معصومین(ع) چه مقامی است.

وی ضمن اشاره به جایگاه رفیع معرفت ولوی در تبیین آن گفت: این نوع از معرفت بدین معنا است که بدانیم ایشان امامی از جانب پروردگار متعال هستند، وجود مقدسشان مفترض الطاعه بوده و امر و نهی‌شان امر و نهی خداست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مقام معرفت حقیقی را باید از خود حضرات معصومین(ع) مسئلت کنیم، تصریح کرد: انسانی که به مقام معرفت حقیقی نسبت به ائمه اطهار(ع) رسید، آنگاه دیگر دل به هیچ کس و هیچ چیز نخواهد سپرد و از این حضرات پیروی خواهد کرد.

رسالت سترگ دانشگاهیان و حوزویان

رئیسی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که می‌فرمایند که «‌اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند»، تصریح کرد: امروز دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، فرهیختگان و اهالی قلم در محضر عالم آل محمد(ص) وظیفه‌ای سترگ و بزرگ بر دوش دارند و آن اینکه تلاش کنند جامعه بشری و انسان معاصر هر چه بیشتر با سیره رضوی و کلام این امام رئوف آشنا کنند.

وی با بیان این مطلب که امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) کرسی تقریب میان مذاهب و گفت‌و‌گوی میان ادیان را بنیان گذاشتند، ابراز کرد: برای شکل گرفتن تمدن بشری در پرتو معنویت و ارزش‌های اسلامی هجرت نبی مکرم اسلام(ص) از مکه به مدینه و هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو با یک مهندسی الهی صورت گرفت.

رئیسی با بیان این که زیارت را بر سه رکن زائر، مزور و رابطه قلبی میان زائر و مزور استوار دانست و اظهار کرد: هر چه این رابطه قلبی میان زائر و مزور قوی‌تر باشد، زیارت عمق و جان بیشتری می‌یابد. زیارت جایگاهی است تا زائر رنگ مزور به خود بگیرد.

لزوم تصمیم در زیارت

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تصمیم یکی از ملزومات زیارت است، ابراز کرد: زیارت باید همواره با تصمیم همراه باشد تا در زندگی و سیر و سلوک زائر تأثیرگذار باشد، بارگاه منور رضوی محلی است که انسان باید در آن برای نزدیک کردن هر چه بیشتر زندگی خود به سیره و سنت رضوی تصمیم بگیرد.

رئیسی اضافه کرد: زیارت یعنی تصمیم زائر برای به رنگ مزور شدن و اگر چنین هدفی محقق شود زیارت مدرسه انسان‌سازی و مایه تحولات بزرگ برای آدمی می‌شود. هر چه این زیارت عمیق‌تر و ریشه‌دار‌تر باشد، زیارت پرمفهوم‌تر است.

وی زیارت را جایگاه سبقه‌الله یافتن زائر معرفی و تصریح کرد: نخستین گام برای زائر آن است که امام رضا(ع) در قله عبودیت، خداخواهی و خدا محوری است و زائر با الگو قرار دادن ایشان باید زندگی خود را خدا محور قرار دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دگرخواهی در پرتوی خدامحوری ایجاد می‌شود، عنوان کرد: امروز شعار حقوق بشر گوش فلک را در جهان کر کرده است، در سیره زندگی امام رضا(ع) توجه به حقوق دیگران موج می‌زند، مدعیان حقوق بشر باید دگرخواهی حقیقی را در فرهنگ رضوی ببینند و از امام رضا(ع) بیاموزند.

سیره تمامی ائمه(ع) تثبیت ولایت و ضدیت با ظلم

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در فراز دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام سیره امامان معصوم(ع) تثبیت ولایت و ضدیت با ظلم است اظهار کرد: ضدیت با ظلم در زندگی تمامی حضرات معصومین(ع) موج می‌زند، شاید روش‌های متفاوتی را اتخاذ کرده‌ باشند اما ارزش ظلم‌ستیزی در سیره زندگی آن‌ها ثابت بوده است.

رئیسی با بیان اینکه زائر در زیارت ائمه هدی تصمیم می‌گیرد که نه ظالم و نه منظلم باشد، ابراز کرد: زیارت یک دیدار با معرفت و نگاه توحید محور است که زائر را برای تبعیت از سبک زندگی رضوی و فاطمی مصمم می‌کند.

وی هدف از دهه کرامت را کسب کرامت در پرتوی آموزه‌های اهل بیت(ع) معرفی و ابراز کرد: بزرگترین دستاورد این دهه نائل شدن انسان به کرامت است و این مهم جز در پرتوی آموزه‌های اهل بیت(ع) بدست نمی‌آید.

رئیسی در پایان با بیان اینکه پیروی از ولایت، دفاع از حق و امر به معروف و نهی از منکر از موضوعات تربیت زیارت‌نامه امام رضا(ع) است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم در یمن، سوریه، عراق و جای جای این عالم هم اکنون دل‌هایشان در کنار مضجع نورانی امام رضا(ع) است، لذا از زائران می‌خواهم در مناجات خود مظلومان عالم را فراموش نکنند.

901

کد خبر: 822949

وب گردی

وب گردی