یک پرس غذای سالم چند؟

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورشت تاکید دارد برای اطلاع از سلامت هر غذا لازم است قیمت آن آنالیز شود.

به گزارش ایسکانیوز، ناصر حسینی تبریزی، رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورشت اظهار کرد: طی سال جاری ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد فروش غذا که به طور غیرمجاز فعالیت می‌کردند پلمب شده‌اند، اما با این وجود همچنان بیش از ۶۰۰ واحد غیرمجاز در حال فعالیت هستند که آنها نیز در آینده‌ای نه چندان دور تعطیل خواهند شد.

او با بیان اینکه فعالیت واحدهای بدون مجوز مشکلات متعددی به دنبال داشته و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد گفت: یک واحد غیر بهداشتی و غیرمجاز می‌تواند موجبات مسمومیت بسیاری از مردم را فراهم آورد.

حسینی ادامه داد: دشمن همیشه با توپ و تانک حمله نمی‌کند بلکه ممکن است هزاران راهکار را مورد استفاده قرار دهد. بر همین اساس ضروری است واحدهای فعال در این عرصه حتما از سوی وزارت بهداشت و اماکن تاییدیه‌های لازم را دریافت کنند تا برای مردم امنیت خاطر بیشتری وجود داشته باشد.

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورشت با تاکید بر تاثیر تغذیه نامناسب در بروز بیماری‌هایی مانند سرطان معده اظهار کرد: در موارد بسیار شاهدیم که غذاهای مختلف با قیمت به مراتب پایین تر از قیمت حقیقی آنها به فروش می‌رسد، اما اگر مردم بخواهند از سلامت یک غذا اطمینان خاطر حاصل کنند لازم است قیمت آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. در چنین شرایطی با یک بررسی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که سلامت غذا در چه وضعی قرار دارد.

او با بیان اینکه در هفته‌های گذشته چندین واحد پس از بررسی‌های وزارت بهداشت به دلیل وجود گوشت‌های فاسد تعطیل شده‌اند گفت: اکنون در برخی محله‌ها از جمله بازار تهران افرادی بدون دسترسی به واحد صنفی معتبر و محیطی پاکیزه اقدام به فروش غذا می‌کنند که این غذاها در هر ساعت به یک قیمت به فروش می‌رود و ساعت‌ها در آفتاب نگهداری می‌شود. حال تشخیص اینکه چنین غذایی تا چه اندازه می‌تواند سلامت باشد موضوعی است که دشواری چندانی نخواهد داشت.

حسینی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر گوشت راسته گوسفندی با قیمتی معادل ۸۵ هزار تومان خریداری می‌شود و یک کیلو برنج ایرانی نیز قیمتی حدود ۱۳ هزار تومان دارد، حال اگر برای تهیه غذایی ۱۰۰ گرم گوشت و ۱۵۰ گرم برنج را در نظر بگیریم تنها برای تامین مواد اولیه آن غذا بالغ بر ۱۰ هزار تومان هزینه وجوددارد یعنی برای تهیه یک پرس کباب با این مواد حداقل ۱۰ هزار تومان صرف خرید برنج و گوشت می‌شود که اگر به این موضوع مواردی مانند قیمت ظروف و سایر هزینه‌های سربار مانند اجاره واحد، دستمزد کارگر و غیره را اضافه کنید رقم به مراتب بالاتر خواهد رفت. اما اگر زمانی غذای تهیه شده با قیمتی کمتر از این به فروش رسید مشخص می‌شود که در اطمینان به آن جای تامل بیشتری وجود دارد.

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورشت با تاکید بر اینکه بحث رسیدگی به واحدهای صنفی غیرمجاز با جدیت از سوی اتحادیه دنبال می‌شود اظهار کرد: ما از تمام همکاران خود خواسته‌ایم که واحدهای بدون مجوزی که در محله‌های آنها فعالیت می‌کنند را به اتحادیه معرفی کنند تا به پیگیری وضعیت آنها بپردازیم.

طبق مستندات ارائه شده از سوی اتحادیه چلوکباب و چلوخورشت در حال حاضر تهیه هر پرس غذا با برنج درجه یک ایرانی حداقل قیمتی معادل جدول ذیل دارد البته در تعیین قیمت وضعیت واحد ارائه کننده و شرایط آن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

فهرست انواع غذا با برنج درجه یک ایرانی

قیمت (ریال)

باقالی پلو با ماهیچه گوسفند (۳۵۰ گرم ماهیچه و باقالی تازه)

۳۸۰۰۰۰ هزار ریال

باقالی پلو با گوشت گردن گوسفند (۴۵۰ گرم گردن گوسفند و باقالی تازه)

۳۷۰۰۰۰ هزار ریال

چلوکباب برگ ممتاز (۱۷۰ گرم از مغز راسته فیله گوسفند)

۳۵۰۰۰۰ هزار ریال

چلوکباب سلطانی (برگ گوسفندی به وزن ۱۲۰ گرم و یک سیخ کوبیده معمولی)

۳۵۰۰۰۰ هزار ریال

چلوکباب برگ مخصوص (۱۵۰ گرم از مغز راسته گوسفند)

۳۳۰۰۰۰ هزار ریال

چلو فیله کباب (۱۵۰ گرم از مغز فیله گوسفند)

۲۹۰۰۰۰ هزار ریال

چلوکباب برگ گوسفندی (۱۲۰ گرم از مغز راسته گوسفند)

۲۹۰۰۰۰ هزار ریال

چلوکباب بختیاری(۱۰۰ گرم گوشت فیله گوساله و ۱۲۰ گرم سینه مرغ)

۲۹۰۰۰۰ هزار ریال

چلوکباب برگ معمولی (۱۱۰ گرم از گوشت گوساله)

۲۵۰۰۰۰ هزار ریال

چلو فیله جوجه ممتاز (۲۲۰ گرم فیله مرغ)

۱۹۰۰۰۰ هزار ریال

چلو جوجه با استخوان (۴۰۰ گرم جوجه با استخوان)

۱۹۰۰۰۰ هزار ریال

چلو جوجه معمولی (۲۰۰ گرم جوجه بدون استخوان)

۱۸۰۰۰۰ هزار ریال

باقالی پلو با مرغ (یک چهارم مرغ)

۱۸۰۰۰۰ هزار ریال

چلو خورشت فسنجان با مرغ

۱۸۰۰۰۰ هزار ریال

زرشک پلو با مرغ (یک چهارم مرغ)

۱۷۰۰۰۰ هزار ریال

چلو خورشت قیمه بادمجان

۱۳۰۰۰۰ هزار ریال

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده (۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده)

۱۲۰۰۰۰ هزار ریال

عدس پلو با گوشت چرخ کرده (۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده)

۱۲۰۰۰۰ هزار ریال

چلو خورشت قیمه با چیپس

۱۲۰۰۰۰ هزار ریال

چلو خورشت کرفس

۱۲۰۰۰۰ هزار ریال

چلو خورشت قورمه سبزی

۱۲۰۰۰۰ هزار ریال

منبع: ایسنا
402
کد خبر: 823018

وب گردی

وب گردی