تعویق اجرای طرح کنتورهای هوشمند چاه‌ها/ تخصیص 25 درصد اعتبارات پروژه تعادل بخشی

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی گفت: مشکلات ایجاد شده در اجرا طرح کنتورهای هوشمند باعث به تعویق افتادن اجرا این طرح و تحمیل هزینه های گزاف به دولت شده که از مجلس تقاضا بازبینی این قانون را داریم.

به گزارش ایسکانیوز، عبد الله فاضلی دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، در خصوص روند اجرا طرح احیا و تعادل بخشی گفت: از ابتدا امسال تاکنون 25 درصد از اعتبارات امسال از طریق اسناد خزانه اسلامی تخصیص یافت که این اعتبارات به طور قطع تحرکی در روند اجرایی ایجاد می کند.

او افزود: در بحث اعتبارات و تخصیص آن از سال گذشته منابع متناسب با پروژه ها پرداخت نشده تا جایی که در سال 95 از 406 میلیارد تومان تنها 46 میلیارد تومان تخصیص یافت که این به معنی دریافت تنها 10 درصد منابع است، به همین خاطر دیونی از 2 سال گذشته تا به امروز ایجاد شده است.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی عنوان کرد: در بحث ذخیره سازی آب های زیر زمینی 2 اقدام به صورت مستقیم تاثیرگذار است، یکی انسداد چاه های مجاز و دیگری نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها است.

فاضلی تصریح کرد: متاسفانه در بحث کنتورها اشکالات قانونی ایجاد شده که در روند اجرا آن تاثیر گذار بوده، زیرا از ابتدا قرار بر پرداخت هزینه ها کنتور توسط صاحب چاه بود که با تصویت قانون بودجه در دو سال 95 و 96 این هزینه به دولت محول شد که این قانون هزینه 2 هزار میلیارد تومانی را به دولت تحمیل کرده در نتیجه اجرا قانون به تاخیر افتاده است.

او خاطرنشان کرد: در زمینه اجرا درست قانون گروه های گشت و بازرسی فعال هستند که از حفر چاه های جدید جلوگیری به عمل می آورند و تنها ضعف این برنامه به فساد کشیده شدند افراد و بازرسان در صورت پرداخت نشدن به موقع حقوق آنها است.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در ادامه به دشت های ممنوعه کشور اشاره و بیان کرد: کارگروهی برای سنجش تغییرات سطح آب زیر زمینی تشکیل شده که به صورت دقیق تعیین کند از میزان آب های زیرزمینی چه سهمی مربوط به بارندگی و چه سهمی مربوط به اجرا طرح تعادل بخشی است که جواب آن به صورت دقیق تا پایان تابستان گزارش می شود.

او در پایان یاد آور شد: از 359 دشت ممنوعه در سرتاسر کشور، 86 دشت به صورت پایلوت انتخاب شده تا با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی اولویت بندی کارها از دشت های پایلوت آغاز شود و تا به امروز در دشت های استان های اصفهان و آذربایجان شرقی با موفقیت برنامه ها اجرا شده و در برخی دیگر موفق ظاهر نشده ایم.

منبع: میزان

402

کد خبر: 823021

وب گردی

وب گردی