شهردار جدید مشهد به چه مسائلی باید بپردازد؟ اولویت های «آقای شهردار»

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که حاشیه نشینی از بزرگترین چالش های شهر مشهد است، گفت: از مهمترین دلایل مهاجرپذیری مشهد حضور مرقد حضرت امام رضا (ع) است.

عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اولویت های شهردار شدن در تمام استان ها با یکدیگر مشابه است، در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، بیان کرد: شهرداری یک فضای خارج از حوزه نظارت است به این معنا که اگر مبلغی پول در بخش دولت هزینه شود شاید 10 نفر در این هزینه نقش داشته و 90 نفر نظارت خواهند داشت اما در در شهرداری عکس این موضوع است.

وی با بیان این که از نظر عموم مردم ضعف نظارت در شهرداری ها باعث انحرافات مالی می شود، تصریح کرد: در گام اول پاکدستی شهردار باید شرط اول باشد و در گام دوم شهرها به گونه ای بتوانند محور توسعه باشند.

بزرگترین چالش مشهد حاشیه نشینی است

نماینده مردم درگز در مجلس درباره فرصت ها و چالش های شهر مشهد، گفت: مشهد بیشترین چالش ها و فرصت ها را در کشور این شهر دارد.

وی با بیان این که مشهد پس از تهران از لحاظ جمعیت دومین شهر در کشور است، افزود: تبعا ارزش شهردار مشهد به لحاظ جایگاه بعد از شهرداری تهران مهم است.

حاتمیان با بیان این که حاشیه نشینی از بزرگترین چالش های مشهد است، اظهار کرد: از مهمترین دلایل مهاجرپذیری مشهد حضور مرقد حضرت امام رضا (ع) است.

در شهرستان های کوچک برای حداقل ها تلاش می شود

حاتمیان با اشاره به این که مشکلات مشهد به دلیل گسترده بودن این شهر می باشد، افزود: نگاه ها به سمت حل مشکلات مشهد است و در نتیجه شهرستان های کوچک فراموش شده اند؛ در شهرستان های کوچک برای حداقل ها تلاش می کنیم، حداقل هایی که برای زندگی یک بشر لازم است، اما در مشهد مسوولین برای حل مشکلات روزافزون ناشی از مهاجرت تلاش می کنند.

وی تصریح کرد: درصورت حل نشدن مشکلات مشهد آنها از اختیار خارج و تبدیل به بحران های کف خیابانی می شوند و اگر درصدد حل مشکلات باشیم تبعا باید شهرستان های کوچک را جلوی پای مشهد ذبح کنیم.

نماینده مردم درگز با اشاره به این که پاکدستی شهردار آینده بسیار مهم است، افزود: اگر هشت میلیارد ریال اعتبارات عمرانی شهرداری مشهد و درآمدهای فراوان این شهرداری به صورت صحیح هزینه شود از نظر من مشهد می تواند یک شهر خودگردان باشد و استان خراسان هم توان توسعه شهرستان های کوچک را می خواهد تا مهاجرت به آنجا نداشته باشد.

وی با بیان این که مهاجرین مشهد عمدتا از استان خراسان هستند، اظهار کرد: شهرستان های پیرامون مشهد که نتوانستند زندگی زجرآور روستاها و شهرستان های کوچک و بیکاری را تحمل کنند برای یافتن شغل به حاشیه نشینی مشهد روی آوردند.

وجود ضعف شدید در مدیریت مصرف آب در حوزه شهرداری

نماینده مردم درگز با بیان این که کم آبی مشکل دوم مشهد است، تصریح کرد: مشهد یکی از شهرستان های کم آب است البته این کم آبی در مشهد به معنای کم آبی بر اثر ضعف شدید مدیریت مصرف آب است نه بر اثر کمبود آب!

وی با تاکید بر این که ضعف شدید در مدیریت مصرف آب در حوزه شهرداری وجود دارد، گفت: الگوی مصرف آب را باید در فضای سبز اصلاح کنیم.

حاتمیان با اشاره به این که مشهد فرصت های زیادی دارد، اظهار کرد: سالانه حدود 27 میلیون نفر در مشهد زائر می آید، زائرینی که به مشهد سفر می کنند اکثرا سوغات تهیه می کنند که این سوغات ها بیش از 80-90 درصد چینی می باشد؛ به همین خاطر ما در مشهد فرصت هایی برای توسعه داریم که متاسفانه به دلیل ضعف مدیریتی در سطح استان نتوانستیم این توسعه را صورت دهیم.

در صورت عدم کنترل چالش ها، آینده مشهد با مشکل مواجه می شود

حاتمیان همچنین با بیان این که وجود حدود 400 هزار فرد بی شناسنامه و مهاجر افغانی در مشهد یک مشکل بحرانی به حساب می آید، گفت: وجود مهاجران افغانی در مشهد و تصرف بسیاری از فرصت های شغلی و عدم پایبندی اکثر این مهاجران به مسایل امنیتی ایرانی باعث ایجاد مشکلاتی می شود که لازم است تدبیری برای سازماندهی این افراد در مدار قانون اندیشیده شود.

وی در پایان گفت: من مشهد را یکی از شهرستان های تقریبا آسیب زا برای آینده کشور پیش بینی می کنم که اگر مسوولین محترم این فضا را مدیریت نکنند شاید در آینده با چالش های غیرقابل کنترل مواجه شویم.


901/900

کد خبر: 823181

وب گردی

وب گردی