تأییدیه اصالت محصول به سامانه 1490 اضافه شد

مدیرکل دفتر ارزیابی و کنترل، تجهیز و مصرف کالای سلامت گفت: در سامانه 1490 ، علاوه بر رسیدگی به شکایات مردمی، اعلام به کمبودهای دارویی و ارائه اطلاعات علمی دارویی و سموم، امسال برای اولین بار بحث تایید اصالت محصول نیز به آن اضافه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، مهرناز خیراندیش در این باره گفت: 1490 سامانه پاسخگویی سازمان غذا و دارو است که از طریق آن مردم می‌توانند سؤالات خود را پیگیری نمایند. این سامانه امسال به 190 تبدیل خواهد شد.

وی افزود: سامانه سازمان غذا و دارو در راستای رسیدگی به شکایات از داروخانه‌ها و پاسخ‌دهی به سؤالات دارویی مردم طراحی شده است.براین اساس علاوه بر رسیدگی به شکایات و اطلاع از کمبودهای دارویی، مردم می‌توانند از راهنمایی‌های لازم جهت مکان تهیه داروهای کمیاب بهره‌مند شوند.

مدیرکل دفتر ارزیابی و کنترل، تجهیز و مصرف کالای سلامت خاطرنشان کرد: در برخی مواقع بیمار به علت عدم دسترسی به پزشک و یا فراموشی نحوه مصرف داروهای مصرفی با این سامانه تماس گرفته و از اطلاعات علمی ارائه شده اپراتورها استفاده می‌کند این در حالی است که در زمینه مسمومیت‌های مختلف در هر گروه سنی نیز اطلاعات دارویی به مخاطبان ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی در دیگر شهرهای کشور ، پاسخگویی به سوالات مردمی به‌ٌصورت 24 ساعته انجام می‌َشود و علاوه بر رسیدگی به شکایات ،اعلام کمبودهای دارویی ،ارائه اطلاعات علمی دارویی و سموم، امسال بحث تایید اصالت محصول نیز به آن اضافه می‌شود.

خیراندیش اذعان داشت: اپراتور های این سامان در سطح علمی بالایی نسبت به بیماری ها و داروها قرار دارند .بنابراین افراد با کسب آموزش‌های تجربی و شرکت در امتحانات، در جایگاه پاسخگویی به سوالات مردم فعالیت می‌کنند بر این اساس تمامی اپراتورها، داروساز عمومی و متخصصان سوپروایزر هستند. همچنین رفرنس‌ها و منابع معتبر علمی به‌ شکل آنلاین و آفلاین در دسترس قرار می گیرند و سؤالات به شکل علمی و بر مبنای این منابع معتبر پاسخ داده می‌شود. گفتنی است که علاوه بر مردم عادی، پزشکان نیز در حوزه‌های مختلف درمانی جهت اطلاع از برخی بیماری‌ها، از کارشناسان این سامانه کمک می‌گیرند.

مدیرکل دفتر ارزیابی و کنترل، تجهیز و مصرف کالای سلامت یادآور شد: مرکز اطلاع‌رسانی بالغ بر 10 سال سابقه فعالیت دارد و از لحاظ تعداد نیروی مشغول به کار در سطح شهرستان‌ها و دانشگاه‌ها، در طی چند سال اخیر با افزایش روبرو بوده است بنابراین معطلی افراد در پشت خط‌های تلفن کاهش یافته و در کوتاهترین زمان کارشناسان پاسخگوی مردم هستند.

وی در خصوص میزان استقبال مردم از سامانه 1490 گفت:میزان استقبال مردم در طی دو سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است و در طی هفت سال اخیر ، روند رشد پاسخگویی به تماس ها به 50 درصد رسیده است.

خیراندیش افزود: از آخرین شواهد علمی و به‌روز ثبت شده در این سامانه استفاده می‌شود و این امر منجر می‌شود سیاست‌گذاران ما در حوزه سلامت امکان دسترسی به بیشترین مشکلات و شکایت مصرف‌کنندگان دارو را داشته و بتوانند براساس مستندات موجود تصمیم‌گیری‌های لازم برای سیاست‌گذاری‌های جدید در حوزه سلامت را بنیادی‌تر اعمال کنند.

وی در خصوص آمار بیماران مراجعه‌کننده به این سامانه گفت: از اواخر فروردین امسال نسبت به جمع‌آوری آمار مراجعه‌کنندگان به این سامانه اقدام شده است و بر اساس اطلاعات ثبت شده ، هر سه ماه یکبار درصد میزان استقبال مردم، موضوع بیشترین شکایات و تقاضای دارویی اعلام خواهد شد. گفتنی است در پایان این ماه آمار جدید مشخص می‌شود و در حال حاضر باید منتظر مستندات جمع‌آوری شده باشیم .

701

کد خبر: 823207

وب گردی

وب گردی