ایسکانیوز: از چهارراه ولیعصر که بگذری تئاتر شهر را رنگارنگ تر از همیشه می بینی. رنگ قرمز رنگ غالب است و این قرمز درخشان، رنگ پس زمینه پوستری است که روی آن نوشته شده پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک.

سرت که را بچرخانی آدم های متعددی را می بینی که ظاهرشان با بقیه مردم کمی متفاوت است. بعضی ها با موهای بلند، تعدادی دیگر با ریشهای انبوه و لباس های کمی متفاوت... عینک های گرد... کوله پشتی های رنگی...

نزدیکتر که بروی و به ساختمان مدور و خوش نمای تئاتر شهر نزدیک شوی متوجه یک اتفاق خوب دیگر می شوی و آن لبخندی است که بر روی لب های همان آدم ها نشسته است و چند روزی است روی لب های آن ها جا خوش کرده است.

این آدم ها همان هایی هستند که دغدغه تئاتر دارند و مردم به آن ها تئاتری می گویند. آن هایی که روی نیمکت ها نشسته اند و روزنامه می خوانند اغلب برایشان فرقی نمی کند که در آن ساختمان مدور و خوش نما چه می گذرد رهگذرانی هستند که آمده اند زیر سایه دیوارهای بلند تئاتر شهر نفسی چاق کنند و خنک شوند.

آن هایی که به صورت گروه های چند نفره پشت به دیوار داغ تئاترشهر تکیه داده اند معمولأ دانشجویانی هستند که بیشتر ساعات روزها را به تفنن یا به قصد انجام کاری مفید در همان حوالی می گذرانند و فکرهای بزرگ بزرگ در سر می پرورانند.

عده ای دیگر آدم های جدیدی هستند که ایرانی هستند اما تهرانی نیستند و گاه دیده می شود با لباس های محلی در محوطه تئاتر شهر نمایش خیابانی اجرا می کنند. این آدم ها از شهرهای مختلف آمده اند تا در جشنواره تئاتر عروسکی نمایش اجرا کنند.

کمی دقیق تر شوی چهره هایی می بینی با موهای زرد یا چشمان بادامی یا به هرتیپ و لباس دیگری به جز لباس های معمول آدم های ایرانی. این عده همان هنرمندانی هستند که از کشورهای دیگر آمده اند تا در جشنواره تئاتر عروسکی شرکت کنند.

این روزها حضور بچه ها و والدینشان در محوطه تئاتر شهر پر رنگ تر است حتی پر رنگ تراز قرمزی براقی که تئاتر شهر را در آغوش گرفته است. این کودکان همان هایی هستند که در کارناوال افتتاحیه پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی شرکت کرده اند و تا توانسته اند خندیده اند و رقصیده اند و عروسکهایشان را رقصانده اند.

این کودکان پر جنب و جوش پس از آنروز به اتفاق خانواده هایشان می آیند تا شاید بازهم کارناوالی باشد و بازهم بخندند و دست بزنند و شادی کنند. این کودکان آنقدر می فهمند که دست عروسکهایشان را بگیرند و آنها را تنها در خانه رها نکنند.

همه این تغییرات زیر سر عروسکهایی است که روی صحنه جان می گیرند و آدمها را در دنیای کوچک و رنگیشان شریک می کنند.

پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی چنین قدرتی دارد.

لبخند بر لبها می نشاند. آدمها را به فکر وا می دارد. می خنداند. می گریاند. به داشته های آدمها اضافه می کند. کودکان و عروسکهایشان را مورد مهر قرار می دهد و خلاصه اینکه گوشه ای از تهران را رنگ باران می کند.

پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی در حالی برگزار می شود که تئاتر عروسکی، بی جان و پر درد، دیگر گونه های تئاتر را با حسرت نگاه می کند. همه عروسکهای خندانی که از شهرها و کشورهای دیگر به تهران آمده اند با عروسکهای تهرانی آشنا می شوند اما نمی دانند که عروسکهای تئاتر تهران، چند روز دیگر به انبارها و پستوها می خزند و غمگین و ساکت تا جشنواره بعد بعد چنین روزی را انتظار می کشند.

این عروسکها چه گناهی دارند که باید چوب ندانم کاری آدمها را بخورند؟ عروسکهای خندان چه می دانند بروکراسی اداری یعنی چه؟ عروسکها چه می دانند تئاتر ایران حالش خوب نیست؟ عروسکها چه می دانند تئاتر با کمبود سالن مواجه است؟ عروسکها چرا باید بدانند پول یعنی چه و چرا باید درک کنند کمبود بودجه می تواند تئاتر یک مملکت را نابود کند و عروسکها را ب خاک سیاه بنشاند!؟

مدیران تئاتر ما قیافه این عروسکها را تا چند روز دیگر فراموش می کنند و اهالی تئاتر ما از خجالت چشم به چشم عروسکهایشان نمی دوزند و در پستو و انبارو گنجه را باز نمی کنند. عروسکها برای نفس کشیدن هوا نمی خواهند اما چیزهای دیگر می خواهند. آنها توقع زیادی ندارند و سکوتشان از سر حماقت نیست.

شادی این روزها قشنگ است. به آدم انرژی می دهد اما تا چند روز دیگر اتفاقی غم انگیز می افتد و شاید هیچکس حواسش نیست!

تا چند روز دیگر جشنواره تمام می شود و همه به خانه هایشان می روند و اول عروسکها را در گوشه ای از خانه مدفون می کنند چون دیگر کاربردی ندارند.

تئاتر عروسکی با چنین قدرتی مغلوب می شود!

کاش تئاتر ما به جشنواره ختم نمی شد. کاش اتفاقهای خوب هرگز تمام نمی شدند و کاش کارناوال شادی برای کودکان به رویا تبدیل نشود.

پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تمام می شود اما کاش تئاتر عروسکی تمام نشود. کاش مسئولان و هنرمندان این عرصه تنها برای یک بار هم که شده به عروسکها فکر کنند و از نگاه جشنواره ای به تئاتر دست بر دارند.

پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی در میانه راه است و تا 3 روز دیگر به پایان می رسد. اختتامیه این جشنواره روز شنبه 29 شهریورماه رأس ساعت 19:30 در تالار وحدت برگزار می شود. کاش این روز روز وداع سالانه ما با تئاتر عروسکی نباشد.
...............................
*خبرنگار تئاتر سرویس فرهنگی

 
کد خبر: 82327

وب گردی

وب گردی