کاهش ۴۰ درصدی صادرات طلای سبز

درپی کاهش بیش از 9 درصدی صادرات غیر نفتی در چهار ماهه امسال، تجارت پسته ایرانی در این مدت نشان می‌دهد که صادرات این محصول بیش از ۴۱ درصد از نظر وزنی و بالغ بر ۳۶ درصد از نظر ارزشی نسبت به همین بازده زمانی در سال گذشته کاهش پیدا کرده است، البته این محصول ارز آور نسبت به پارسال گران‌تر مبادله می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از گمرک طی چهار ماهه امسال ۱۶ هزار و ۶۵۹ تن و ۶۱۷ کیلوگرم انواع پسته و مغز پسته به ۵۶ کشور مختلف صادر شده که ارزشی بالغ بر ۱۷۳ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۹۲۷ دلار داشته است. این آمار نشان می‌دهد که صادرات پسته ۴۱.۷۹ درصد از نظر وزنی و ۳۶.۴۶ درصد از نظر ارزشی نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته کاهش یافته است.

جمهوری مقدونیه (یوگسلاوی)، اردن، آرژانتین، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلوواکی، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلبانی، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، اوکراین، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، بحرین، برزیل، بلغارستان، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، تونس، جماهیر عربی لیبی، جمهوری عربی سوریه، جمهوری مولداوی، چین، رمانی، ژاپن، سنگاپور، سوئد، سوئیس، صربستان، عراق، امان، فدراسیون روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالزی، ویتنام، هلند، هند، هنگ‌کنگ و یونان ۵۶ مشتری پسته ایرانی در ماه‌های گذشته هستند که البته کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلستان، فرانسه، سوئیس، ایتالیا و ... به همراه آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته نیز همچنان در فهرست خریداران این محصول از ایران قرار دارند.

البته آمارها نشان می‌دهد که پسته ایرانی با ارزش تر از پارسال در بازار جهانی مبادله شده است. چرا که بر اساس آمارهای منتشر شده رسمی در سال گذشته هر کیلوگرم پسته ۹ دلار و ۵۵ سنت معادل ۲۹ هزار و ۷۸ تومان صادر می‌شد در حالی که ارزش پسته صادراتی امسال به صورت میانگین ۱۰ دلار و ۴۲ سنت معادل ۳۳ هزار تومان شده است.

البته در صادرات طلای سبز نکته جالب توجه دیگری وجود دارد و آن اینکه هر کیلوگرم محموله صادراتی در زمینه این محصول از پوست پسته ۲۵ سنتی (حدود ۹۰۰ تومان) و پسته تازه ۲.۵ دلاری (حدود 9000 تومان) با مغز پسته ۲۵ دلاری (معادل ۸۸ هزار تومان) متفاوت است که نشان‌دهنده ارزان‌ترین و گران‌ترین محموله صادراتی در بازارهای جهانی است.

تازه‌ترین آماری که گمرک ایران از تغییرات تجارت خارجی منتشر کرده نشان می‌دهد که مجموع صادرات و واردات ایران تا ابتدای مردادماه سال جاری به ۲۹ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار رسیده که شش درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد. در حالی که مجموع صادرات غیرنفتی ایران در چهار ماهه اول امسال به ۱۳ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار رسیده که نسبت به چهار ماه اول سال قبل ۹.۵۴ درصد کاهش دارد.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 823362

وب گردی

وب گردی