گام مهم وزارت راه در تصویب سفرهای اربعین/ ایلام–مهران در مسیر چهار بانده شدن

با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر و سفرهای زائران حسینی در اربعین وزارت راه آخرین تلاش‌های خود را برای تسهیل سفرهای چند میلیون نفری ایرانیان به مقصد عراق پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، پس از آنکه سازمان هواپیمایی ایران توانست با انجام توافق‌های لازم شرایط را برای تداوم پروازهای مستقیم به شهر نجف بار دیگر فراهم کند، در مسیر زمینی نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که چهار بانده‌سازی اصلی‌ترین محور زمینی اتصالی به مرز مهران یکی از آنهاست.

این طرح که از چند سال قبل در دستور کار قرار گرفته و با تامین منابع اعتباری لازم توانسته گام‌های قابل توجهی را بردارد، در اربعین امسال با بهره برداری از بخشی از محور می‌تواند سبب کاهش ترافیک در مرز زمینی مهران شود.

طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته حدود ۳۰ کیلومتر از مسیر ایلام – مهران چهار بانده شده و به بهره‌برداری خواهد رسید تا لاقل گوشه ای از کار اجرایی مهم این پروژه تا اربعین اسمال به بهره‌برداری نهایی برسد.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر سه پیمانکار به شکل مجزا در این محور فعال هستند که قطعه نخست آن از سوی یک پیمانکار حد فاصل روستای مهدی‌آباد تا تقاطع ماربره پیگیری می‌شود. قطعه دوم کار از ماربره تا تقاطع صالح‌آباد ساخته شده و در قطعه سوم نیز تقاطع صالح‌اباد به سد آل اسحاق متصل خواهد شد. به این ترتیب در صورتی که منابع اعتباری لازم برای این پروژه تزریق شود، پس از چهار بانده سازی بخشی از این محور ۳۰ کیلومتری دیگر محورهای در دست ساخت نیز به بهره برداری نهایی خواهند رسید.

پیش از این مسئولان این پروژه پیش‌بینی کرده بودند طرح چهار بانده سازی این محور در صورت رسیدن حدودا ۲۵۰ میلیارد تومان منابع اعتباری لازم ظرف سه سال به بهره‌برداری نهایی برسد.

با وجود آنکه با بهبود نسبی شرایط پایانه مرزی مهران و افزایش توان زیرساخت‌های این منطقه توانسته بخشی از نگرانی های سفرهای اربعین را کنار بزند، اما همچنان وزارت راه و شهرسازی از مردم خواسته در زمان سفرهای اربعین در کنار مهران به مرزهای جنوبی مانند شلمچه نیز توجه داشته باشند تا در صورت باز بودن ظرفیت عبور از این مرز تجمع و ترافیک نهایی در مرز مهران کاهش یابد.

در اربعین سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود چند میلیون زائر ایرانی در مدت زمان کمتر از دو هفته از مرزهای زمینی ایران خارج و سپس در زمانی بسیار کوتاه به کشور بازگردند. از این رو طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بخش قابل توجهی از توان راهداری و ناوگان جاده‌ای ایران در طول این ایام برای مدیریت سفرهای اربعین بسیج خواهند شد.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 823365

وب گردی

وب گردی