کره جنوبی پالایشگاه تبریز را ارتقای کیفی می‌دهد

توافق‌نامه بهینه سازی پالایشگاه نفت تبریز میان شرکت‌های ایرانی و کره‌ای با ارزش ۱.۶ میلیارد یورو امضا شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرکت ملی پالایش‌ و پخش‌ فرآورده‌های‌ نفتی‌ ایران، توافق‌نامه همکاری میان ایران و کره جنوبی برای تأمین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای فناوری و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تبریز میان شرکت پالایش نفت تبریز و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مهندسی و ساختمان اس کی (SKEC) از کره جنوبی و طراحی و ساختمان نفت (ODCC) از ایران، امروز (شنبه، ۱۴ مردادماه) در هتل اسپیناس پالاس تهران امضا شد.

این توافقنامه در حضور مقام‌های عالی‌رتبه دولتی و پارلمانی ایران و کره جنوبی با هدف تبدیل نفت کوره به فرآورده‌های با ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو۵ امضا شد.

اجرای این پروژه ۱.۶ میلیارد یورویی از طریق طراحی و مهندسی، خرید، تأمین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب از طریق کنسرسیوم ایرانی کره ای و تأمین فاینانس از منابع مالی بانک‌های کره جنوبی خواهد بود.

با امضای این قرارداد ۴۸ ماهه نفت کوره از ۲۰ درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از ۲ درصد کاهش خواهد یافت و ارتقای کیفی فرآورده های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.

پیش از این با توافق میان کارفرما و پیمانکار، قراردادی به منظور عملیات امکان سنجی فنی-اقتصادی با هدف کاهش تولید نفت کوره و ارتقای کیفی فرآورده ها با شرکت SKEC کره جنوبی امضا شده بود.

پس از گذشت یکسال با تکمیل مطالعات امکان‌سنجی فنی-اقتصادی پروژه توافق‌نامه این همکاری با اعلام آمادگی بانک کره ای اگزیم (KOREA EXIM BANK) در حمایت از این پروژه به صورت (HOA)، نهایی و امروز به امضای دو طرف رسید.

401

کد خبر: 823478

وب گردی

وب گردی