بررسی کارنامه وزیر نفت در دولت یازدهم/حمایت از توان داخلی حلقه مفقوده شیخ‌الوزراء

بسیاری از مسئولان و کارشنان معتقدند که شیخ‌الوزراء طی چهارسال گذشته عملکرد مثبتی را از خود به جا گذاشته و این در حالیست که طی این مدت حمایت از توان داخلی در استفاده از پروژه‌ها نادیده گرفته شده است بنابراین وزیر نفت دولت دوازدهم باید برنامه استراتژیک و کلان صنعت نفت را در جهت توسعه این صنعت در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، این روزها خبرهایی مبنی براینکه چه کسی سکاندار وزارتخانه نفت خواهد شد نقل محافل عمومی شده است به طوری هر شخصی یا مسئولی در خصوص کارنامه وزیر نفت فعلی اظهار نظر متفاوتی دارد تا جایی که برخی از کارشناسان و مسئولان معتقدند که زنگنه کارنامه قابل قبولی را از خود به جا گذاشته است به عنوان نمونه موفقیت او در فازهای پارس جنوبی، افزایش برداشت نفت از میادین مشترک، حفظ جایگاه ایران در اوپک، توسعه صنعت پتروشمی و گازرسانی به مناطق محروم و دوردست و امضای قرارداد با کشورهای خارجی و خیلی از موضوعات دیگر؛ این درحالی است که در کنار این موفقیت ها برخی از کارشناسان نقاط ضعفی از عملکرد زنگنه عنوان می کنند که از جمله موضوع قرارداد کرسنت، که به نوعی از آن به عنوان یک موضوع فاجعه بار برای کشور یاد می کنند چرا که با امضای این قرارداد ایران متحمل زیان 1.8 میلیارد دلاری شد. همچنین قراردادهای جدید با کشورهای بیگانه و امتیاز دادن به آنها تا جایی که این مقوله هم در درون جامعه و هم در بین محافل دانشگاهی و سیاسی به طور کلی مخالفت هایی را در پی داشته است و معتقدند که این موضوعات بیانگر تجربیات تلخ گذشته است که زنگنه نباید به آنها تن می داد.

دیوار بی اعتمادی به توان داخلی شکسته شود

حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص ارزیابی بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت گفت: زمانی که زنگنه سکاندار وزارتخانه صنعت نفت شد در دوره دولت نهم و دهم فعالیت چندانی در بخش توسعه این صنعت انجام نشد و میراثی بود که به دولت یازدهم رسید. می‌توان گفت این کم‌کاری و ضعف دولت نهم و دهم در کنار تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری و سوء مدیریت در استفاده از توان داخلی باعث شد که سرمایه گذاری مناسبی در این صنعت صورت نگیرد.

او تصریح کرد: رفع تحریم ها و استفاده به موقع از فرصت‌های برجام باعث شد که زنگنه کارنامه درخشانی را از خود به جا بگذارد به گونه ای که توانست فازهای پارس جنوبی را به بهره برداری برساند و عقب ماندگی ایران را در برداشت از میادین نفتی جبران کند و این کاری بود که زنگنه در دولت یازدهم انجام داد تا جایی که صنعت نفت را که از افت شدید تولید و فروش نجات دهد و جایگاه ایران را در اوپک حفظ نمود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ادامه داد: اما ناگفته نماند که زنگنه در انتخاب مدیران کارآمد بیشتر موفق نبوده است امیدواریم در دولت دوازدهم از مدیران جسور و کارآمد استفاده کند. همچنین استفاده توان داخلی را سرلوحه کار خود قرار دهد چرا که در این حوزه دستاوردهای خوبی از سوی بخش خصوصی داریم که حرفی برای گفتن در بین کشورهای منطقه دارند و باید به آنها میدان داد.

صالحی افزود: بی شک زنگنه از مدیران موفق جمهوری اسلامی ایران در گذشته تا به امروز بوده است به حق و به نام به شیخ‌الوزراء معروف شده است . بنابراین زنگنه تجارب خوبی در صنعت نفت و نیرو دارند. اگر حمایت های زنگنه نبود ما امروز نمی توانستیم اعلام کنیم که صنعت برق داریم.

او اضافه کرد: حمایت های زنگنه باعث شد حتی شرکت های داخلی نیز در مناقصات صنعت برق ورود پیدا کنند اما انتظار می‌رفت که این روش را نیز در صنعت نفت پیاده کند تا پروژه ها روند توسعه ای به خود بگیرند. ناگفته نماند که در حال حاضر فضای کشور روز به روز تنگ‌تر شده و عرصه برای فعالیت سخت شده است به طوری که نهادهای نظارتی طوری رفتار می‌کنند که مدیران تصمیم گیر نتواند تصمیمات صحیح را اتخاذ نمایند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اظهار کرد: نقدی درست وارد شده به زنگنه این است که از مدیران تصمیم‌گیر و قدر دعوت به عمل نمی‌آورد، سعی می کند محافظه کارانه عمل کند و انتظار می‌رود این دیوار در دولت دوازدهم شکسته شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ایران دارای منابع غنی انرژی در دنیا شناخته شده است بایستی تصمیمات درست در این زمینه گرفته شود چرا که ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه نیاز به سرمایه گذاری دارد همچنین برای اتصال به شبکه گازی کشورهای منطقه علاوه برحمایت شرکت های داخلی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

او خاطرنشان کرد: زنگنه باید برنامه استراتژیک و کلان صنعت نفت را به دست بگیرد تا بتواند بسترهای توسعه را در این صنعت هموارتر سازد.

پرهیز ار انحصار طلبی در انتخاب مدیران

** فرشید سیم بر استاد دانشگاه شهید بهشتی و دکتری اقتصاد انرژی با مخالفت از انتخاب مجدد زنگنه گفت: انتخاب مجدد زنگنه برای وزارت نفت خلاف ملی شدن صنعت نفت و قانون اساسی است چرا که زنگنه در کارنامه عملکردی خود دارای نواقصی بود از جمله مسئول امضای قرارداد کرسنت، کیش، توتال و نیز واگذاری امتیاز به شرکت های بیگانه هستند و اینها موضوعاتی است که در درون جامعه و محافل سیاسی و دانشگاهی کشور قابل قبول نیست.

او تصریح کرد: ما تجربیات بسیار تلخی بخاطر دادن امتیاز به شرکت های بیگانه علی‌الخصوص بی پی ، شل و توتال داشتیم نه تنها ما بلکه کشورهایی از قبیل الجزیر، لیبی و عراق از این قاعده مستثنی نبودند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: با امضای این قراردادها ما قراردادهای صد سال قبل را زنده کردیم واقعا هر کسی که این قراردادها را به امضاء رسانده به حقوق ملت تجاورز کرده و حقوق آنها را نادیده گرفته است چرا که تا به امروز شاهد چنین قراردادی را در هیچ کشوری نبودیم که کشوری به کشورهای بیگانه برای فروش نفت این گونه امتیاز بدهد.

او همچنین یادآور شد که زنگنه نتوانسته است فرآورده‌های نفتی را در بخش های مختلف توسعه دهد و به مقدار کافی گاز در چاه ها تزریق نماید تا از فشار چاه ها کاسته شود و یا صنعت پتروشیمی آن گونه که باید توسعه پیدا نکرده است.

به گفته سیم بر، زنگنه در دوران وزارتش در وزارت نفت مدیریتی انحصاری، بدون مشورت، ترغیب و اشتیاق به شرکت های خارجی و تحقیر شرکت های داخلی و به هم زدن ساختار یکپارچگی نفت فعالیت کرده است.

سرمایه گذاری در صنایع بالادستی در دستور کار قرار گیرد

*** سعید مهتدی رئیس سابق انجمن سابق ستصا، موافق با تاکید بر درآمد اقتصادی نفت، آن را دلیلی برای توجه به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های سکان‌دار وزارت نفت دانست.

او ادامه داد: بسیاری از منابع مالی حاصل از فروش نفت خام کشور که سود آن نصیب بانک‌های خارجی می‌شود با تعامل منطقه‌ای و جهانی و با نگاه برونگرایی و پرهیز از زندگی جزیره‌ای به کشور باز می‌گردد.

مهتدی خاطرنشان کرد: زنگنه در بعد مدیریتی، یک مدیر استراتژیک است و دارای تفکر ترکیبی و با سابقه چندین ساله در مدیریت‌های مختلف به شیخ‌الوزراء معروف است و می‌تواند با استفاده از مدیران توانمند بین‌المللی و با تقوا، گره‌های کور نفت را باز کند.

او تاکید کرد: بیشترین انتظاری که از زنگنه داریم این که سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی را در دستور کار خود قرار دهد تا براساس حلقه های بعدی صنعت روند توسعه‌ای به خود بگیرند.

تصمیم‌گیری براساس دانش و مدیریت باشد

***حسن کاظمی عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: زمانی که زنگنه مسئولیت وزارتخانه نفت را برعهده گرفت اکثر پروژه‌ها در قالب طرحهای 35 ماهه بلاتکلیف مانده بود و پیشرفت چندانی نداشت. ذخایر منابع نفتی مشترک به نفع کشورهای قطر و عراق بود بنابراین با برنامه‌ریزی دولت یازدهم اکثر طرحها در مسیر توسعه قرار گرفت همچنین توانست سهم از دست رفته خود را از میادین مشترک بازپس بگیرد و جایگاه ایران را در اوپک حفظ کند.

کاظمی تاکید کرد: با کشورهای منطقه تعاملات گسترده ای را انجام دادیم. همچنین مشکل پیمانکاران بخش خصوصی مرتفع شد و بخش خصوصی واقعی به تدریج وارد بازار شد به هر حال زنگنه کارنامه قابل قبولی را به نام خود ثبت کردند.

او تصریح کرد: در کنار موفقیت ها نواقصی نیز داشت امیدواریم در دولت دوازدهم به جد به آنها پرداخته شود. به عنوان نمونه اجرای پروژه‌ها از طریق فاینانس؛ متاسفانه در این زمینه اکثر شرکت های خارجی قبل از ورود به عرصه همکاری جوانب کار را بررسی کرده و تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج تامین می‌کنند که این امر خلاف قانون حمایت از توان داخلی است این درحالیست که 70 درصد تجهیزات نفتی و پالایشگاهی مورد استفاده در داخل ساخته می‌شود و متاسفانه همیشه تجهیزات مشابه از خارج وارد می شود و این امر سبب می‌شود تولید داخلی با آسیب جدی مواجه شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تاکید کرد: انتظار دیگر از دولت دوازدهم این است که تصمیم‌گیری براساس دانش و مدیریتی باشد تا پیمانکاران و سازندگان داخلی دیگر نگران فعالیت‌های خود نباشند. همچنین در هنگام تعیین مدیران پروژه‌ها با بخش خصوصی نیز همکاری نماید.

402

کد خبر: 823551

وب گردی

وب گردی