افزایش کارمزد جایگاه‌دارانCNG  همچنان پشت درهای بسته دولت/ زمزمه افزایش وارادت بنزین در راه است

رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG کشور گفت: در صورت افزایش نیافتن کارمزد جایگاه‌داران CNG و کاهش قیمت این سوخت، آژیر جایگاه‌ها به صدا در می‌آید.

اردشیر دادرس رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG کشور در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار کرد: میانگین مصرف CNGنزدیک 21 میلیون متر مکعب در روز است که تقریبا نسبت به سال گذشته شیب ملایم افزایش مصرف داشته است نیاز است که با تعدیل قیمت سی ان جی و کاهش قیمت به مرز 30 میلیون متر مکعب در روز برسد.

او تصریح کرد: امروزه در سال‌جاری ظرفیت تولید و مصرف بالای 40 میلیون مترمکعب در روز است که جایگاهها با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند و نیاز است وزارت نفت با هماهنگی وزارت نفت شورای اقتصاد و دولت نسبت به کاهش CNG در اسرع وقت اقدام کند چرا که این موضوع تاثیر مستقیم در هزینه قیمت حمل و نقل عمومی دارد.

دادرس افزود: تا به امروز 90 درصد تجهیزات بومی‌سازی شده و به مرز خودکفایی در این بخش رسیدیم به طوری که 90درصد در ساخت کمپرسور و 100درصد در مخازن در داخل کشور ساخته می‌شود.

رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG کشورتاکید کرد: ایران جزء اولین کشور پرچم‌دار تولید مخازن در دنیا است و جزء اولین کشور خودروهای دوگانه سوز است. هم اکنون دو هزار و 400 جایگاه در کشور فعال است و امیدواریم تا پایان سال‌جاری یکصد جایگاه دیگر به این تعداد اضافه شود.

او در پاسخ به این سوال که بانک چقدر در جهت پیشبرد اهداف توسعه ‌ای جایگاه حمایت کردند؟ اظهار کرد: بانک‌ها هیج کمکی در این زمینه نکردند دولت باید شرایط و ضوابط لازم را در جهت ارائه تسهیلات برای جایگاه‌داران CNG فراهم کند.

دادرس دلیل همکاری نکردن بانک‌ها را این گونه تشریح کرد و گفت: بانک‌ها سند جایگاه‌داران را به دلیل نبود توجیه اقتصادی قبول ندارند.

او بحث کاهش قیمت CNG، افزایش کارمزد جایگاه‌داران و ایمنی و نوسازی جایگاه‌ها را از جمله مهمترین راهکار کلیدی برای توسعه این صنعت عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت کارمزد هنوز در هیئت دولت به تصویب نرسیده است به نظر می‌رسد کل مجموعه دولت، وزارت نفت و سازمان برنامه بودجه در این امر کوتاهی کردند و هنوز گره افزایش کارمزد جایگاه‌داران باز نشده است.

دادرس تاکید کرد: در مجموع وضعیت کارمزد و درآمدزایی جایگاه‌داران در وضعیت بحرانی است بنابراین دولت و کابینه جدید باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند در غیر اینصورت آژیر جایگاهها به صدا درآمده و ممکن است دست به امن واردات شویم.

رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG کشورافزود: 98 درصد بازرسی و نظارت از نظر سطح کمی و کیفی جایگاه‌ها توسط سازمان ملی استاندارد انجام شده است این امر بیانگر این است که مشکلی در این بخش وجود ندارد و مابقی جایگاه‌ها نیز در مرحله نوسازی و استانداردسازی مخازن هستند.

دادرس تصریح کرد: هم اکنون 92 درصد تاکسی‌ها و 70درصد ناوگان حمل و نقل عمومی از CNG استفاده می‌کنند.

ارائه کارت هدفمندی یارانه سوخت برای خودروهای دوگانه سوز

او از پیشنهاد ارائه کارت هدفمندی یارانه سوخت تا سقف 150 هزار تومان برای خودروهای دوگانه سوز خبر داد و گفت: قرار است این موضوع در کابینه جدید مطرح شود.

رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG کشور در خصوص عملکرد زنگنه در دولت یازدهم اظهار کرد: زنگنه در حوزه سیاست خارجی و ساخت داخل موفق عمل کرده اما تعامل خوبی با بخش خصوصی و انجمن جایگاه‌داران در حد معقول نداشته است و انتظار می‌رود که وزیر نفت جدید تعاملات خود را با این بخش گسترش دهد. همچنین پیشنهاد می‌شود که مشاوران را از حوزه بنگاههای بزرگ بخش خصوصی و انجمن و اتحادیه تشکل‌های بخش خصوصی انتخاب نماید و این موضوع از نقاط ضعف ایشان است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش مصرف بنزین در کشور، دولت باید با کمک کمیسیون انرژی مجلس قیمت CNG را کاهش و کارمزد جایگاه‌داران را افزایش دهد.

402

کد خبر: 823618

وب گردی

وب گردی