مگرمردان دست‌فروش اجازه ورود به واگن بانوان را دارند؟!

فروش اجناس در واگن های مترو خبر تازه ای نیست و بارها به آن پرداخته شده است اما مدتی است که مردان دست‌فروش اجناس خود را در واگن مخصوص بانوان به فروش می رسانند و با توجه به شلوغی و ازدحام جمعیت در واگن ها شرایط سختی برای بانوان به وجود می آید و از هم می پرسند : مگر مردان دست‌فروش اجازه ورود به واگن های بانوان را دارند ؟!

نیوشا یعقوبی-ایسکانیوز : باد خنک که به صورتت می خورد، گرمای طاقت فرسای بعداز ظهر مرداد ماه از یادت می رود، در میان ازدحام جمعیت که برای سوار شدن به مترو تقلا می کنند، به دنبال جایی می گردی که بتوانی بایستی و با گرفتن دستگیره ها تعادلت را حفظ کنی.

ساعت 5.30 عصر، واگن اختصاصی بانوان، خط 4 مترو

اینجا واگن بانوان مترو است، بسیاری از زنان نیز مانند من ترجیح می دهند به جای تحمل ترافیک در گرمای طاقت فرسا، چند ساعتی را سرپا بایستند تا به مقصد خود برسند.ازدحام جمعیت به قدری زیاد است که جای سوزن انداختن نیست، به طوری که لازم است 2 ایستگاه قبل از رسیدن به مقصد از سایرین خواهش کنید تا کنار بروند و بتوانید در ایستگاه مورد نظرتان از مترو پیاده شوید. حال تصور کنید که در چنین شرایطی یک مرد جوان به همراه یک کوله بزرگ بخواهد از میان خانم ها عبور کند و تمامی مزایای پنکه هایی که به گوشی اندروید متصل می شود را با فریاد برای مسافران توضیح دهد!

طرفی دیگر پیرمردی که قادربه صحبت کردن نیست تلاش می کند در میان جمعیت جایی برای کیسه اسکاچ های دست بافش باز کند و با ایما و اشاره به کاغذی که در دستش است از سایرین بخواهد تا از او یک اسکاچ خریداری کنند زیرا فرزند او بیمار است و توانایی پرداخت هزینه های درمان او را ندارد. در چنین شرایطی چه برخوردی خواهید داشت؟ حتما این سوال هم در ذهن شما شکل می گیرد که با توجه به ازدحام جمعیت آیا فعالیت دست‌فروشان صحیح است؟ اصلا چرا مردان دست‌فروش اجازه ورود به واگن بانوان را دارند؟

چرا باید دستفروشان مرد در واگن بانوان حضور داشته باشند؟

مریم ایمانی از دانشجویان قزوین است و ترجیح می دهد برای رسیدن به ترمینال غرب از مترو استفاده کند.او در این باره می گوید: تقریبا 3 سال است که برای رفتن به دانشگاه از مترو استفاده می کنم، هم سریع تر به مقصد می رسم و هم احساس امنیت بیشتری می کنم.

او ادامه می دهد: در برخی موارد که صبح زود کلاس داشتم، از اولین نفرهایی بودم که سوار مترو می شدم، اما برخی از دست‌فروش ها نیز در مترو مشغول فروختن اجناس خود بودند. در زمان امتحانات پایان ترم که مشغول دوره دروس بودم، سر و صدای جمعیت از طرفی و فریادهای دست‌فروشان از طرفی دیگر باعث می شد تمرکزم را از دست بدهم.

ایمانی معتقد است: تنها ممکن است تعداد انگشت شماری از دست فروش های مترو واقعا نیازمند باشند. او به یک دختر جوان که موهای بلوند دارد و اصرار دارد که ریمل هایش را مستقیما از ترکیه خریداری کرده اشاره می کند و می گوید: مثلا این خانم را در نظر بگیرید ، تصور نمی کنم بیش از 25 سال سن داشته باشد. آیا نمی تواند شغل مناسب تری پیدا کند؟ یا مردان جوانی که در مترو دست‌فروشی می کنند نمی توانند شغل دیگری داشته باشند؟

او می افزاید: من با فعالیت دست‌فروشان در مترو مخالف نیستم اما معتقدم باید نظارتی صورت گیرد و فقط کسانی که نیازمند هستند بتوانند اجناس خود را در مترو به فروش برسانند. اصلا با توجه به ازدحام جمعیت ،چرا باید یک دست‌فروش مرد در واگن بانوان حضور داشته باشد و برای بانوان مزاحمت ایجاد کند؟

چه اشکالی دارد که دست‌فروش ها داخل مترو اجناس خود را بفروشند؟

سیما محمدی در یک سالن زیبایی در شمال غرب تهران مشغول به کار است و عقاید مریم را قبول ندارد، وارد بحث می شود و می گوید: از نظر شما چه اشکالی دارد که دست‌فروش ها داخل مترو اجناس خود را بفروشند؟من در بسیاری از موارد فرصت خرید ندارم و لوازم آرایشی سالن را از مترو خریداری می کنم، قیمتش هم ارزان تر است!

او ادامه می دهد: شاید برخی از دست‌فروشان واقعا به درآمد فروش اجناسشان نیاز داشته باشند و پولی برای اجازه مغازه نداشته باشند، چه اشکالی دارد اجناس خود را در مترو بفروشند و درآمد داشته باشند؟ در طول مسیر هم سرگرم می شوی و گذر زمان را کمتر احساس می کنی، البته قبول دارم در زمانی که ازدحام جمعیت در واگن خانم ها زیاد است باید از ورود مردان دست‌فروش جلوگیری کرد ولی به نظر من زمانی که فضای کافی برای عبور این افراد وجود دارد، چه اشکالی دارد که بتوانند برای خانواده خود کسب درآمد داشته باشند.

صدای اپراتور مترو اعلام می کند ایستگاه بعدی به مقصد می رسم، مریم و سیما را تنها می گذارم و در حالی که سعی می کنم از میان جمعیت مسیری برای رسیدن به در واگن پیدا کنم ، پسر نوجوانی در 5 سانتی متری گوشم فریاد می زند:« خاله....هندزفری نمیخری؟ فقط 5 تومنه ها!»

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 823779

وب گردی

وب گردی