شبکه های اجتماعی موج بدبینی، نگاه تند، توهین و حملات کوبنده احساسی را در جامعه گسترش می دهند

یک مشاور روانشناسی معتقد است: شبکه های اجتماعی موج بدبینی، نگاه تند، توهین و حملات کوبنده احساسی را در جامعه گسترش می دهند.

به گزارش ایسکانیوز ، احمد ستایش مشاور روانشناسی و نویسنده کتاب سرزمین خوشبینی با بیان این مطلب اظهار داشت: انتشار محتواهای بدون نظارت، اظهارنظرهای احساسی و غیر کارشناسانه در فضای مجازی باعث شده تا موج بدبینی در جامعه به خصوص در بین نسل جوان گسترش یابد به طوری که امروز شاهد کاربرانی تندخو و هتاکی هستیم که با کوچکترین کنشی در شبکه های اجتماعی احساسی شده و بدون بررسی، واکنش نشان می دهند.

وی تصریح کرد: حوادث غیرمترقبه، سرقت، تصادف، قتل وآدم ربایی در همه جای دنیا رخ می دهد ولی اتفاقات اخیر و تولید محتواهای احساسی و ترسیم عکس های گرافیکی خون آلود و جملات هولناک باعث شده تا موج بدبینی و حس ناامیدی در بین کاربران ایرانی افزایش یابد که البته اگر متولیان امر درصدد کنترل محتواهای اینترنتی نباشند اثرات این موج بدبینی در لایه های مختلف جامعه نهادینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نشانه اعتماد افراد به محتواهای اینترنتی را می توان از گذران وقت آنها در شبکه های اجتماعی دریافت افزود: اطلاعات محدود با رویکردهای تلخ و بدبینانه و همچنین بیان اظهارنظر بدون در نظر گرفتن مولفه های زمان، مکان، فرهنگ و جایگاه اجتماعی باعث شده تا افراد، تنها با هتاکی اقدام به اظهارنظرهای غیرمسئولانه کنند که البته همین امر باعث تلخ اندیشی در فضای واقعی می شود.

اطلاعات محدود با رویکردهای تلخ و بدبینانه و همچنین بیان اظهارنظر بدون در نظر گرفتن مولفه های زمان، مکان، فرهنگ و جایگاه اجتماعی باعث شده تا افراد، تنها با هتاکی اقدام به اظهارنظرهای غیرمسئولانه کنند که البته همین امر باعث تلخ اندیشی در فضای واقعی می شود

بنیانگذار تکنیک های نوین خوشبینی در ایران ادامه داد: پایین بودن سواد رسانه‌ ای،عدم فرهنگ استفاده از شبکه هاى اجتماعى و تکنولوژى ارتباطى و ویژگی های احساسی در برخی از کاربران هم کمک کرده تا شایعات در فضاهای مجازی گسترش یابند و در مقابل اطلاعات مفید و ارزشمند و هدف دار در این شبکه ها به دلیل کمبود بستر مناسب، نگرانی هایی را برای کاربران ایجاد کند، حتی گاهی مطالبی که دست به دست در این فضاها به اشتراک گذاشته می شوند پایه علمی ندارند و صرفا نوعی سرگرمی تلقی می شوند.

وی با اشاره به اینکه زمان آن رسیده تا به مقوله خوشبینی جدی تر پرداخته شود افزود: توجه به خوشبینی به منزله مقابله کردن با شبکه های اجتماعی نیست بلکه باید محتواهای فضای مجازی و کانال های پر مخاطب را آگاهانه به سوی تولید محتواهای امیدبخش و روح انگیز تشویق و هدایت کرد، چراکه تجربه نشان داده فیلترکردن شاید بتواند مسکن خوبی در کوتاه مدت باشد ولی به هیچ وجه نمی تواند در قالب دارویی اثر بخش در درازمدت عمل کند به همین دلیل می بایست مبانی خوشبینی در جامعه تزریق شود.

وی با بیان اینکه ادبیات خوشبینی باید در جامعه شکل بگیرد افزود: رادیو و تلویزیون به عنوان ابزارهای فرهنگ ساز می بایست به عنوان یک استراتژی کلی، فرهنگ خوشبینی و امید به آینده را در قالب برنامه های مشاوره محور و همچنین فیلم و سریال در جامعه بسط و گسترش دهد.

حتی گاهی مطالبی که دست به دست در این فضاها به اشتراک گذاشته می شوند پایه علمی ندارند و صرفا نوعی سرگرمی تلقی می شوند

این مشاور روانشناس اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد که افراد خوشبین نسبت به سایر افراد از میزان رضایت بیشتری در زندگی برخوردارند و به همین دلیل در برابر فراز و نشیب های زندگی و ناملایمات، رفتار منطقی تری نسبت به سایرین از خود نشان می دهند.

ستایش در پایان گفت : در هرحال آنچه مسلم است، خوشبینی و یا بدبینی از طریق انتظارات عمومی مشخص می شوند، که نتیجه آنها به ترتیب، مثبت و منفی خواهد شد و این درحالی است که انتظارات عمومی این روزها نه در دنیای واقعی بلکه در فضای مجازی تعریف می شود موضوعی که باید به شکل تخصصی از سوی روانشناسان و جامعه شناسان مورد واکاوی و تحلیل قرار گیرد.

701

کد خبر: 823795

وب گردی

وب گردی