کنسرسیوم دانشگاه‌های ایران و گرجستان تشکیل می‌شود

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: کنسرسیوم دانشگاه‌های ایران و گرجستان تشکیل می‌شود .

به گزارش ایسکانیوز، گودرز صادقی، در تشریح نتایج دیدار محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و الکساندر جه جه لاوا معاون نخست وزیر و وزیر آموزش علوم گرجستان که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به تهران سفر کرده است، گفت: این سفر در پی سفر اخیر وزیر علوم و هیات ایرانی به گرجستان و به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور از طرف نخست‌وزیر این کشور صورت گرفته است .

وی افزود: دانشگاه محقق اردبیلی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول ساماندهی ارتباطات علمی و فناوری بین دو کشور ایران و گرجستان انتخاب شد .

صادقی ادامه داد: همچنین دانشگاه ارومیه به دلیل حضور اقلیت‌های ارمنی در این کشور، به عنوان مسئول ارتباطات علمی بین ایران و ارمنستان انتخاب شد .

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از تشکیل کنسرسیوم دانشگاه‌های ایران و گرجستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در این کنسرسیوم دانشگاه‌های منتخب از جمهوری اسلامی ایران که عمدتا از شمال کشور خواهند بود و همچنین دانشگاه‌هایی از گرجستان حضور خواهند یافت و اولین جلسه مشترک آن در سالجاری در تهران یا اردبیل برگزار خواهد شد .

صادقی گفت: در این نشست بنده پیشنهاد دادم با توجه به اینکه در اکثر کشورها کرسی ایرانشناسی وجود دارد ولی ایران در این زمینه به صورت فعال عمل نکرده است، در گام اول دو واحد درس گرجستان‌شناسی تعریف شود و این درس در برخی رشته‌های دانشگاه محقق اردبیلی به صورت اختیاری و یا اجباری ارائه شود تا اطلاعات و آشنایی اولیه گرجی ارائه شود .

وی ادامه داد: وزرای علوم دو کشور از این پیشنهاد استقبال کردند و مقرر شد سفارت گرجستان در تهران همکاری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد .

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲۰ نفر ایرانشناس در گرجستان وجود دارد، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ما خواست برای آشنایی بیشتر آنان با جمهوری اسلامی ایران و استان اردبیل، تور ویژه گردشگری برای آنان برگزار کنیم .

گفتنی است ۶ درصد جمعیت گرجستان مسلمان و آذری هستند و قومیت‌های مختلف با صلح و صفا در این کشور زندگی می‌کنند .

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 823915

وب گردی

وب گردی