بررسی پروژه مراسم سال فرهنگ در کشورهای مستقل مشترک المنافع

شورای همکاری فرهنگی کشورهای مستقل مشترک المنافع قصد دارد در روزهای 4-3 آگوست در شهر "چولپون-آتا" (در جمهوری قرقیزستان) پروژه مراسم سال فرهنگ (یعنی سال 2018 طبق تصمیم شورای سران این دولت ها) را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش ایسکانیوز، هشت کشور زیر پیشنهادات خود را درباره پروژه مراسم سال فرهنگ در کشورهای مستقل مشترک المنافع، ارائه کردند. آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان و همچنین کمیته بین المللی دِلف و دانشگاه دولتی مسکو با نام "لامانوسوف" از جمله این کشورها هستند.

طرح این پروژه از 87 برنامه در سطوح بین المللی و ملی متشکل است. این برنامه ها موجبات زیر را فراهم می کند. سازماندهی و مراسم مشترک در حوزه فرهنگ ایجاد شرایط لازم برای گسترش ارزش های بشری ملت های کشورهای مستقل مشترک المنافع و احترام به فرهنگ، زبان و سنت های دیگر ملت ها حفظ و توسعه میراث تاریخی-فرهنگی استفاده از پتانسیل جامعه شهروندی برای رواج همکاری فرهنگی و هنری و ترغیب محققان برای ارائه کارهای علمی در حوزه فرهنگ تکامل بخشیدن چهارچوب حقوقی همکاری فرهنگی.

مسئله مهم دیگری که توسط اعضای شورای همکاری فرهنگی مورد بحث قرار خواهد گرفت، برگزاری نمایشگاه "”ART EXPO توسط کشورهای مستقل مشترک المنافع در سال 2018 خواهد بود. هدف از برپایی این نمایشگاه، حفظ و توسعه فرهنگ ملیت ها و تنوع آن ها، تعمیق گفت و گوی بین فرهنگی، گسترش بازار محصولات فرهنگی و عملی کردن پروژه های خلاقانه و نوی جوانان در حوزه فرهنگ.

این نمایشگاه هر سال در یکی از این کشورها دایر می شود و اولین محل برگزاری، ارمنستان خواهد بود. مراسم در شهر "گوریس" این کشور انجام می شود، شهری که مقام "پایتخت فرهنگی کشورهای مشترک المنافع در سال 2018" را بدست آورده است.

به طور کلی در این نشست، شانزده مسئله مورد بررسی قرار می گیرد که از جمله آن می توان موارد زیر را برشمرد:

سخنرانی درباره سیاست در حوزه فرهنگ در جمهوری قرقیزستان؛ روند اجرای مراسم اصلی همکاری میان کشورهای مستقل مشترک المنافع در حوزه فرهنگ در سال ها 2020-2016؛ تجربه و نتایج اولیه برگزاری سال فرهنگ در جمهوری بلاروس، سازگاری این کشورها با واقعیت های روز و بررسی بودجه پایه حقوقی-قراردادی همکاری در حوزه فرهنگ، توسعه همکاری متقابل با موسسات متخصص در این زمینه و دیگر سازمان ها، برنامه ها و بنیادهای سازمان ملل متحد و غیره.

503

کد خبر: 824181

وب گردی

وب گردی