نشست «بریل و نیازهای اطلاعاتی» در کتابخانه ملی

برگزاری اولین نشست تخصصی از سلسله هم ‏اندیشی‏ های «بریل و نیازهای اطلاعاتی» 19 مرداد ماه در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، جهت بررسی و ارزیابی دست‏اوردها و آسیب شناسی مشکلات و بازشناسی ظرفیت‏ها، فرصت‏ها و چالش‏های پیش‏روی خط بریل فارسی، سلسله هم ‏اندیشی‏های «بریل و نیازهای اطلاعاتی بررسی مسائل و مشکلات بریل فارسی» با حضور کارشناسان، صاحب‍نظران و پژوهشگران خط بریل و حوزه ‏های مرتبط برگزار می شود.

نخستین نشست از این سلسله نشستها با عنوان «بریل و فن‏اوری بررسی جداول ورودی و خروجی بریل فارسی بر بستر لیب لویی» روز پنج شنبه 19 مرداد 1396 از ساعت 9 الی 12 در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

«لیبلویی» بستری مبتنی بر ایجاد و توسعه مبدل‍‏های بریل به خط بینایی و بالعکس است. این بستر جهت پشتیبانی از زبان‍‏های مختلف در هنگام استفاده از رایانه و فضای مجازی از طریق نمایشگرهای بریل ایجاد شده است.

اخیراً جداول ورودی و خروجی جهت پشتیبانی از بریل فارسی در این بستر طراحی و تدوین شده که در این نشست در زمینه نقد و بررسی این جداول و همچنین توسعه و رفع اشکالات آن، تبادل نظر خواهد شد.

از آنجا که از جداول «لیبلویی» در صفحه خوان‏های اصلی نابینایان (Jaws, NVDA) استفاده می شود، توسعه و تثبیت این جداول می ‏تواند در همگرایی هرچه بیشتر بریل فارسی و فن ‏آوری و در نتیجه افزایش امکانات استفاده از بریل فارسی و در نتیجه سهم بیشتر بریل در تأمین نیازهای اطلاعاتی نابینایان فارسی زبان اثرگذار باشد.

502

کد خبر: 824216

وب گردی

وب گردی