شیراز را به چه کسی می سپارند؟

دور دوم انتخاب شهردار آینده شیراز امروز در حالی برگزار می شود که در این مرحله اعضای شورای پنجم این شهر به مدت 2 روز پای سخنان 10 کاندیدای شهرداری شیراز می نشینند.

به گزارش ایسکانیوز؛ دور دوم انتخاب شهردار آینده شیراز امروز در حالی برگزار می شود که در این مرحله اعضای شورای پنجم این شهر در مدت 2 روز پای سخنان 10 کاندیدای شهرداری شیراز می نشینند و به برنامه های کلی آنها گوش فرا می دهند و در نهایت از میان آن ها 5 نفر را برای مرحله بعد برمی‌گزینند، 10 گزینه ای که از میان 20 کاندیدای اولیه انتخاب شده اند و از مرحله اول سیکل انتخاب شهردار شیراز عبور کرده اند. مرحله‌ا‌ی که بی شک مهم ترین خبر آن حذف نام پاک فطرت شهردار فعلی شیراز بود.

پاک فطرت طی سال های اخیر با اقدامات بزرگی که به ویژه در حوزه های عمرانی و فضای سبز شهر انجام داده بود تا حدود زیادی رضایت مردم را از فعالیت های شهرداری به دست آورد. البته همین امر باعث می شود تا کسی که در آینده سکان شهرداری شیراز را به دست می گیرد، کاری به مراتب سخت تر پیش رو داشته باشد.
در این میان بر آن شدیم تا به منظور آشنایی با کاندیداهای شهرداری شیراز و برنامه های آن ها برای آینده این کلانشهر گفت و گوی کوتاهی با آنها داشته باشیم اما پس از تماس های خبرنگار ما چند نفر از کاندیداها با طرح هرگونه برنامه ای از طریق رسانه قبل از ارایه این مطالب در حضور شورا نشینان مخالفت کردند و اعلام برنامه های خود را به بعد از نشست با اعضای شورا موکول نمودند. چند نفر دیگر نیز به تمامی سوالات ما پاسخ نگفتند و در نهایت تنها 3 نفر از کاندیداهای شهرداری شیراز به بیان برخی برنامه های کلی خود در صورت انتخابشان به عنوان شهردار شیراز پرداختند.
غلامرضا نامورچی یکی از کاندیداهای پست شهرداری شیراز که هم اکنون ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس را به عهده دارد در این زمینه به «خبرجنوب» گفت: به هر حال ما در تمامی زمینه های فرهنگی، زیست محیطی، عمرانی و سایر موارد برنامه هایی را برای آینده شهر داریم اما اولویت برنامه هایی که من در شهرداری دنبال خواهم کرد مسایل فرهنگی، عمرانی و سرمایه گذاری است.
وی افزود: البته در این زمینه به طور قطع باید هم به سخت افزار و هم به نرم افزار توجه شود و براساس نیازهای شهر سیاستگذاری صورت گیرد و تمامی امور اولویت بندی شود.
نامورچی در پاسخ به این که آیا نگاه وی صرفاً حول محور مسایل فرهنگی است یا موارد دیگری مانند حوزه عمرانی را هم مد نظر دارد؟ گفت: ما باید تمامی مسایل را اولویت بندی کنیم اما در شیراز تنها کار ما حول محور مباحث عمرانی نیست و در کنار آن به نیازهای دیگر شهر در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، سرمایه گذاری، مشارکت عمومی، شهرسازی و حمل و نقل و ترافیک نیز توجه خواهیم داشت.
سید عظیم عظیمی فر از دیگر کاندیداهای این دوره شهرداری شیراز نیز با تاکید بر استفاده از تجربیات موفق سایر شهرهای جهان به عنوان یکی از مباحثی که باید در آینده شیراز مدنظر مسئولین شهرداری قرار گیرد گفت: معتقدم که رویکرد به شهر باید انسان محور باشد چرا که دوری از انسان محوری باعث می شود تا شهری بی روح و بدون نشاط داشته باشیم و از سوی دیگر باید در تمامی حرکت ها چه در حوزه شهرسازی و چه در سایر موارد توسعه شهری نگاه ها به جلب مشارکت مردم معطوف باشد و مسیری برای فعالیت داوطلبانه شهروندان گشوده شود.وی ادامه داد: اما نکات بعدی که باید در مدیریت شهر مدنظر قرار گیرد رفع معضلات درونی شهرداری، بروکراسی اداری موجود در آن، جذب و نگهداری نخبگان و جلوگیری از انباشت نیروهای غیر ماهر در بدنه شهرداری است.
عظیمی فر اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که ضرورت دارد در شهرداری آینده به آن توجه شود سیستم سازی یا همان برون سپاری و حذف دخالت انسانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.
این کاندیدای شهرداری شیراز گفت: یکی دیگر از نکاتی که در برنامه آینده شهرداری شیراز باید مدنظر قرار گیرد کاهش تکیه درآمد شهرداری بر عوارض است که اصل آن نیز بر فروش تراکم یا همان شهر فروشی استوار است. با توجه به آن که این منبع درآمد کاهش می یابد و روزی به پایان خواهد رسید یا دست کم به کاهش ناگهانی بودجه شهر منجر میشود باید در این زمینه نیز تلاش کرد و در نهایت توجه به مدیریت واحد شهری با هماهنگی سایر دستگاهها از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار داد. به این نکته نیز باید توجه کرد که حل تمامی معضلات شهر تنها به دست شهرداری میسر نیست و سایر ارگان ها نیز باید شهرداری را در این راه یاری دهند.دیگر کاندیدای پست شهرداری شیراز هم به «خبرجنوب» گفت: برای مدیریت بهتر شهر در آینده باید یک نگاه گسترده تر در حوزه شهری وجود داشته باشد، نگاهی که در آن نشان داده شود که مسئولیت شهر تنها به عهده شهرداری نیست بلکه همه عوامل شهر در آن دخیل هستند.
سید احمد موسوی افزود: اگر شهردار توانمند باشد اما با سایر دستگاهها و ارگان های شهری هماهنگ نباشد بی شک نمی تواند به اهداف مورد نظر دست یابد ضمن این که از ویژگی های مدیریت کارآمد شهری صلاحیت مدیریتی و حسن تدبیر در اداره امور است که باید به آن توجه ویژه شود.
وی ادامه داد: از جمله اولویت های ما در آینده شهرداری شیراز ارتقای روحیه مشارکت پذیری در جامعه و استفاده از مشارکت مردم و توجه به نقطه نظرات آن ها در امور است.
امروز 4 کاندیدای شهرداری شیراز برنامه های خود را ارایه می دهند
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز هم به خبرنگار ما گفت: برای انتخاب شهردار آینده شیراز در شورای پنجم 4 گام را پیش بینی کردیم که در مرحله اول 24 نفر کاندیدا توسط اعضا پیشنهاد شدند اما پس از انصراف 4 نفر از آن ها در میان 20 کاندیدای باقی مانده 10 نفر توسط اعضا برای دور بعد انتخاب شدند.
ناصری افزود: در گام دوم 10 کاندیدای منتخب امروز سه شنبه و فردا چهارشنبه فرصت دارند تا هر کدام به مدت یک ساعت برنامه های کلی خود در حوزه های مختلف فرهنگی، عمرانی، اجتماعی، گردشگری و زیارت، سرمایه گذاری، شهرسازی و سایر موارد را به صورت حضوری با اعضای شورا در میان بگذارند و رزومه خود را نیز در پاکت سربسته به ما تحویل دهند.
وی اضافه کرد: بر این اساس در اولین مرحله از ساعت 16 تا 20 امروز (سه شنبه) به ترتیب حروف الفبا آقایان حیدر اسکندرپور، محمد رضا حسن پور، عنایت ا... رحیمی و سیروس سلیمی پور با حضور در شورای شهر هر کدام به مدت یک ساعت برنامه های خود را به اعضای شورای شهر ارایه می دهند.
ناصری گفت: در ادامه نیز ابتدا از ساعت 9 تا 12 صبح آقایان نادر طیبی، سید عظیم عظیمی فر و علی رضا قائدیان برنامه های خود را ارایه کرده و سپس از ساعت 16 تا 19 همان روز نیز آقایان عبدالحمید معافیان، سیداحمد موسوی و غلامرضا نامورچی برنامههای خود را ارائه می کنند.
سخنگوی شورای پنجم شهر شیراز گفت: پس از ارائه برنامه های کاندیداهای شهرداری روز شنبه از ساعت 9 تا 12 منتخبین مردم در شورای پنجم در جلسه ای 5 نفر از این افراد را برای رفتن به مرحله بعد انتخاب می کنند، در نهایت گام سوم در این مرحله برداشته می شود و به سمت مرحله چهارم می روند.وی ادامه داد: نمایندگان در گام چهارم از میان 5 گزینه در نهایت یک نفر را به عنوان شهردار شیراز انتخاب می‌کنند و تا قبل از برگزاری اولین جلسه شورای پنجم، شهردار شیراز انتخاب و معرفی خواهد شد.ناصری در خصوص زمان آغاز به کار شورای پنجم شهر شیراز هم گفت: هنوز زمان رسمی و دقیقی برای آغاز به کار شورا مطرح نشده و برای شروع کار خود منتظر ارسال دعوتنامه از جانب فرمانداری شیراز هستیم.

منبع:خبرجنوب

کد خبر: 824303

وب گردی

وب گردی