دانشگاه می تواند محلی برای ایجاد الگوهای غذایی سالم باشد/ اغلب دانشجویان تغذیه صحیحی  ندارند

مبحث غذای سالم همیشه مورد توجه کارشناسان تغذیه و خانواده ها بوده و مرتب توصیه می کنند که افراد بجای استفاده از فست فودها و اسنک ها و انواع خوراکی هایی که به هله هوله معروفند از غذاهای سالم استفاده کنند اما تعداد زیادی از افراد در جامعه به ویژه جوان ها به این توصیه ها عمل نمی کنند . دانشجویان یکی از بزرگترین گروه هایی هستند که به دلیل کمبود وقت و حجم درس ها و حضور به موقع سر کلاس ها، از غذاهایی که سریع آماده می شود و فست فودها استقبال می کنند و عادات صحیح غذایی ندارند و تغذیه صحیح را رعایت نمی کنند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، تصور کنید دانشجو هستید، تنها یک ساعت فرصت دارید که به ناهار ، نماز و سایر کارهای خود برسید و پس از آن باید سر کلاس حاضر شوید. برای صرف ناهار چند انتخاب دارید، می توانید از غذای دانشگاه استفاده کنید یا از خانه غذا بیاورید و در سلف آن را گرم کنید. اگر در نظر بگیریم شما از آن دسته افرادی هستید که تحت هیچ شرایطی ناهار خوردن را فراموش نمی کنید، می توانید خودتان را به صرف فست فودهای خوش‌رنگ و اشتها برانگیز دعوت کنید.

دانشگاه می تواند محلی برای ایجاد الگوهای غذایی سالم باشد

برخی از دانشجویانی در خوابگاه زندگی می کنند و بنا بر دلایلی از جمله تنبلی، کمبود امکانات آشپزی و... کمتر آشپزی می کنند. برخی از دانشجویان نیز به دلیل سنگینی دروس و فشردگی کلاس ها زمان کافی برای صرف غذا ندارد، اما تمامی این موارد بدان معنا نیست که نمی توانند غذای خوب و سالم مصرف کنند.

چلسی هانتر، متخصص تغذیه سازمان بهداشت آتلانتا معتقد است: اغلب دانشجویان آتلانتا از غذایی که توسط دانشگاه ارائه می شود ناراضی هستند. وی در این باره گفت: افرادی که وارد دانشگاه می شوند برای برای اولین بار در زندگی خود، خودشان هستند و می توانند آزادانه درباره آنچه باید بخوردند یا نخورند تصمیم گیری کنند.معمولا دانشجویان در اغلب موارد عجله دارند و کمتر ازفضای آشپزخانه استفاده می کنند، در چنین شرایطی اغلب ترجیح می دهند تنقلات، فست فود و نوشابه های گازدار مصرف کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان باید توجه کنند دانشگاه می تواند برای برخی از آنها محلی برای ایجاد الگوهای غذایی سالم باشد و برای برخی دیگر مکانی برای برهم زدن الگوهای غذایی سالم محسوب شود.

توصیه هایی برای خوردن غذای سالم در دانشگاه

قطعا یخچال کوچک خوابگاه نمی تواند تمام مواد غذایی مورد نیاز دانشجویان را در خود جای دهد اما این بدان معنا نیست که دانشجویان، اتاق های خوابگاه را با غذاهای پر کالری و شیرینی ها پر کنند. هانتر در این زمینه توصیه کرد: به جای استفاده از تنقلات پرکالری و شیرینی ها می توان از تنقلات سالم مانند آجیل، میوه خشک، کیک برنج و... استفاده کرد،همچنین نباید مصرف سیب ، سبزیجات خام و سایر مرکبات را فراموش کرد.

وی ادامه داد: دانشجویان باید توجه کنند سیب زمینی سرخ کرده و بستنی هر روز در دسترسشان است پس مناسب تر است از مواد غذایی استفاده کنند که کیفیت بالاتری داشته باشد. خوردن غذاهای ناسالم پس از مدتی به عادت تبدیل می شود، پس تا جایی که ممکن است سعی کنند هر روز نسبت به روز گذشته مواد غذایی سالم تری مصرف کنند.

به سالن غذاخوری به عنوان یک کلاس بنگرید

دانشجویان برای فراگیری علوم تخصصی به دانشگاه می روند، به همین منظور می توانند به کافه تریا و سالن غذا خوری نیز مانند یک کلاس درس نگاه کنند.

هانتر در این زمینه معتقد است: این موضوع بدان معنا نیست تنها کالری های غذا را بشمارند بلکه به این فکر کنند که غذایی که می خورند از کجا می آید و چگونه تهیه شده است. از این طریق دانشجویان می توانند یک گام به مصرف غذای سالم نزدیک تر شوند و در زمینه رژیم غذایی خود آگاهانه تصمیم گیری کنند. همچنین دانشجویان می توانند به بخش بهداشت و درمان دانشگاه مراجعه کرده و سوالات خود را در رابطه با غذای سالن ناهارخوری با متخصص تغذیه دانشگاه مطرح کنند.

به بدن خود گوش کنید

همه ما می دانیم که خوردن اسنک ها انتخاب مناسبی نیست اما برای برخی از افرادی که گرسنه هستند و فرصت کافی برای پخت و پز ندارند، ممکن است انتخاب خوبی به نظر برسد.

این متخخص تغذیه در این باره گفت: این واقعیت را باید قبول کرد که دانشجویان نمی توانند عادت های غذایی خود را به یکباره تغییر دهند اما در مرحله اول می توانند فکر کنند که چه غذاهایی را مصرف می کنند.

وی ادامه داد: به جای مصرف تنقلات ناسالم در طول روز دانشجویان باید تلاش کنند تا خود را به مصرف غذا در وعده های غذایی مختلف عادت دهند و در طول روز از مواد غذایی پایدار مثل بلغور جو دوسر استفاده کرده تا بتوانند ناهار را به موقع صرف کنند. مسلما به جای خوردن یک قطعه پیتزا در ساعت یک بعدازظهر می توان از مواد غذایی سبک تر مانند پاپ کورن یا شکلات تلخ استفاده کرد.

ترجمه : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 824389

وب گردی

وب گردی