روغن نباتی هفته آینده  گران می‌شود

دبیر انجمن روغن نباتی گفت: سازمان حمایت امروز بررسی قیمت روغن را نهایی کرد و در صورت تایید ستاد تنظیم بازار نرخ این محصول از هفته آینده برای مصرف‌کنندگان افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسکانیوز، داریوش محمودی امروز درباره قیمت جدید روغن در سال جاری اظهار کرد: سازمان حمایت امروز بررسی‌های خود درباره قیمت روغن را نهایی کرد و با آماده کردن آن به سازمان تنظیم بازار ارسال شد تا هفته آینده قیمت جدید روغن با تایید ستاد تنظیم بازار اعلام و اعمال شود.

او افزود: ما انتظار داریم که در تعیین قیمت روغن حاشیه سودی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود. نرخ تورم، حقوق و دستمزدها و فاکتورهای لازم در تعیین قیمت مصرف‌کننده روغن تاثیرگذار است که سازمان حمایت نیز بر این اساس نرخ پیشنهادی را به ستاد تنظیم بازار می‌برد.

او با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید روغن در کشور گفت: تعرفه واردات انواع روغن افزایش یافته است به طوریکه تعرفه واردات روغن پالم از 10 درصد به 40 درصد رسید که این امر بر روی قیمت تمام شده روغن برای مصرف‌کننده تاثیرگذار است.

محمودی تصریح کرد: دولت با اصلاح تعرفه واردات روغن خام می‌تواند خدمت بیشتری به مصرف‌کننده و تولیدکننده داشته باشد تا این محصول به قیمت کمتری به دست مردم برسد.

او یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی در موضوع دانه‌های روغنی بخشی از هزینه‌ها را جبران کرد.

بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی تولیدکنندگان و واردکنندگان روغن در صورتی که دانه‌های داخلی از کشاورزان خریداری شود تعرفه واردات روغن کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن روغن در پاسخ به اینکه چرا صنایع روغن نباتی در سال جاری روغن پالم نیز بیشتر از سقف مورد نظر وزارت بهداشت وارد کرده‌اند گفت: سقف 30 درصد واردات روغن پالم رعایت شده و تخطی در این خصوص صورت نگرفته است.

او افزود: یک و نیم میلیون تن روغن در کشور مصرف می‌شود که باید حداکثر 30 درصد آن روغن پالم باشد.

دبیر انجمن روغن‌نباتی گفت: بر خلاف شعار و تبلیغات انجام شده روغن پالم، روغنی سالم در دنیا به حساب می‌آید و 60 میلیون تن از 200 میلیون تن روغنی که در دنیا مصرف می‌شود پالم است.

ایران کمتر از یک درصد روغن پالم جهان را مصرف می‌کند

محمودی گفت: ایران کمتر از یک درصد روغن پالم در دنیا را مصرف می‌کند اما دلیل حاشیه‌های پیش آمده در خصوص روغن پالم استفاده آن در صنعت لبنیات بود که این محصول را به جای چربی طبیعی شیر استفاده کردند.

او در پایان گفت: مصرف هر محصولی از جمله پالم در صورتی که به جا و به اندازه باشد مشکلی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 824536

وب گردی

وب گردی