تهران – ایسکانیوز،پلاس+/ در آستانه یکسالگی حضور حمید میرزاده در دانشگاه آزاد شب گذشته مستندی از صدا و سیما پخش شد که عملکرد مدیران جدید این دانشگاه را زیر سئوال برد.

«محمد سلطانی فر» مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تغییرات مدیریتی دانشگاه آزاد به "ایسکا نیوز" گفت:«پیش از این دانشگاه آزاد در  دوره ثبات بیست و چند ساله‌ای به سر می‌برد که در این سیستم نوعی تمرکز در تمامی ابعاد مدیریتی دانشگاه وجود داشت اما تغییراتی که در این سالهای اخیر ایجاد شد باعث شد این ثبات به هم ریخته شود و نابه سامانی در تصمیم گیری‌ها به وجود آید. هنگامی که تمرکز گرایی به هم ریخت ساختار به سمت سیستم غیر تمرکزگرا حرکت کرد که مشکلات بسیاری هم در پی داشت.»

به طبع هنگامی که مدیر جدیدی بر سر کار می‌آید برای بهبود سیستم دست به کار می‌شود و «سلطانی فر» بایدهای مدیریتی دانشگاه آزاد را این گونه توضیح داد:«  میرزا زاده باید دو کار انجام می‌داد؛ اولین کار بازگشت به تمرکز گرایی و دومین قدم اصلاح جابه جایی‌هایی که در این سالها صورت گرفته بود. کار اول را میرزا زاده به خوبی انجام داد؛ اصلاح شکلی و محتوایی ساختار مدیریتی دانشگاه.»

به نظر این استاد دانشگاه  همگرایی در عین واگرایی طبعات خاص خود را هم دارد و باعث می‌شود در مواقعی تصمیم گیری‌ها دشوارتر شود زیرا دانشگاه آزاد سازمان بزرگی است و تمرکزگرایی می‌تواند کارها را دشوارتر کند. با این حال سازوکار تمرکز در عین واگرایی سازوکاری است که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان انجام می‌شود و توانسته مفید واقع شود. به عنوان مثال در کشورهای اتحادیه اروپا ضمن اینکه تمام این کشورها در غالب یک کشور اداره می‌شوند عملا در فعالیت‌ها 27 کشور جداگانه محسوب می‌شوند. در نتیجه سیاست‌های متمرکز در سطح کلان و در سطح اجرایی سیاست‌های واگرایانه می‌تواند برای دانشگاه آزاد بسیار موثر باشد.

سلطانی فر در تشریح سیاست جدید مدیریتی دانشگاه آزاد افزود:« به هر حال میرزا زاده تلاش دارد تا تابعی از این دو یعنی همگرایی در عین واگرایی را در دانشگاه آزاد اعمال کند و این کار بسیار هم دشوار است زیرا تغییر کلی ساختار دانشگاه را در بر دارد اما سیاستی است که دانشگاه به آن نیاز دارد.» سلطانی فر که دکترای روزنامه نگاری دارد و سالهاست در مورد رسانه تحقیق می‌کند عملکرد سازمان صدا و سیما را در باره دانشگاه آزاد اینگونه نقد کرد:«  همیشه در مورد صدا و سیما گفته‌ایم که این سازمان باید دست از نگاه جناحی بردارد و همه منافع ملی را به قربانگاه بازی‌های جناحی نبرد. متاسفانه صدا و سیما نتوانسته بفهمد دانشگاه آزاد یک موضوع ملی است و جهت گیری‌های سیاسی به این دانشگاه می‌تواند ضربه به منافع ملی باشد. دانشگاه آزاد با این وسعت دانشجو و فارغ التحصیل موضوعی نیست که بتوانیم با آن شوخی کنیم. »
کد خبر: 82481

وب گردی

وب گردی