تهیه بیش از ۷۰۰۰عنوان محتوای آموزشی خودآموز در دانشگاه پیام نور

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه باتوزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی در سراسر کشور در اجرای سیاست های کلی علم وفناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری پیشگام بوده و با تهیه بیش از ۷۰۰۰عنوان محتوای آموزشی خودآموز (نوشتاری و الکترونیکی) توانسته گام مهمی را در توسعه آموزش از راه دور بردارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فراهانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در پنجاهمین همایش معاونان آموزشی دانشگاهها و مر اکز آموزش عالی طی سخنانی اظهار کرد: دانشگاه پیام نور اولین و تنها دانشگاهی است که به استناد مصوبه ۹۹و ۱۰۰ سال ۱۳۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور توسعه برنامه های آموزشی در قالب نظام های آموزش باز و از راه دور، و تحقق آموزش برای همه، همه جا و همه وقت، و با هدف ؛ «همگانی کردن آموزش عالی و ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه»، «کاهش محدودیت ها و فراهم آوردن امکان ادامه تحصیلات دانشگاهی برای علاقه‏‌مندان»، «تربیت بخشی از نیروهای متخصص مورد نیاز جامعه» و «اهتمام به گسترش مرزهای دانش به منظور دستیابی به نظریه‏های جدید علمی و تولید علم» تاسیس شد و تا امروز متولیان دانشگاه پیام نور به حق سعی کردند تا نسبت به اجرای کلیه ظرفیت های مندرج در اساسنامه این دانشگاه و در راستای اسناد بالادستی از قبیل برنامه های پنج ساله و سیاست های وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری گام بردارند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در خصوص پذیرش در دانشگاه‌های باز گفت: بررسی های تطبیقی بین دانشگاه پیام نور با دانشگاه‌های باز دنیا از قبیل دانشگاه باز انگلستان، دانشگاه باز هلند،دانشگاه باز کاتالونیای اسپانیا،دانشگاه باز هلنیک یونان و ایندیرا گاندی و دانشگاه باز ژاپن نشان می‌دهد که در دانشگاه‌های باز یاد شده در کلیه مقاطع (کاردانی،کارشناسی،کارشناسی ارشد ودکتری ) و رشته های تحصیلی(علوم انسانی،علوم پایه و فنی مهندسی) پذیرش دانشجو انجام می شود و هیچگونه محدودیتی در پذیرش دانشجو در رشته های فنی و مهندسی یا مقاطع دکتری در آنها وجود ندارد حتی بعضی از این دانشگاه ها در رشته های زیر شاخه علوم پزشکی نیز پذیرش دانشجو دارند.

وی در ادامه افزود : از آنجایی که وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ایران نیز در زمینه توسعه یادگیری الکترونیکی وارد شده و در سال ۱۳۹۴ در بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی دیده شده ، این موضوع به خوبی گویای این بحث است که در توسعه آموزش از راه دور محدودیتی نبایست قائل شد.

دکتر فراهانی در خصوص آموزش ترکیبی نیز گفت: بررسی ها بیانگر این است که آموزش در اکثر دانشگاه های باز دنیا به صورت ترکیبی انجام می شود و کمتر دانشگاهی در دنیا وجود دارد که آموزش آنها صرفا به صورت مجازی انجام شود و اینکه مطرح می‌شود این دانشگاه بایست صرفا به صورت مجازی فعالیت نماید در نظامهای معمول و رایج دنیا دارای پایه و اساس علمی نمی‌باشد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه یا خوشبختانه، بسیاری از دانشگاه ها در داخل کشور ، طی دهه‌های اخیر اقدام به راه اندازی دوره های مجازی نموده اند در حالی که که ماموریت و فلسفه وجودی آنها آموزش حضوری است و اینکه شاهد این باشیم که دانشگاه هایی که مطابق نظام آموزش حضوری اداره می شوند متولی دوره های صرفا مجازی و الکترونیکی حتی در رشته های فنی و مهندسی باشند و تنها دانشگاه مبتنی بر آموزش از راه دور کشور از مجوز برگزاری دوره های الکترونیکی حتی در بعضی از رشته های علوم انسانی محروم باشد نشان از چیست؟!

وی در پایان تاکید کرد: دانشگاه پیام نور دانشگاهی مبتنی بر آموزش باز و از راه دور بوده و تا کنون راهی به غیر از اسناد بالا دستی و سیاست های وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری را طی ننموده وکلیه رشته های این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکتری با مجوز وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری دایر می باشد و اینکه دانشگاهی براساس مجوزها و سیاست های ابلاغی وزارت عتف و مطابق با استانداردها و نظام های باز وآموزش از راه دور دنیا فعالیت نماید در حالی که متهم به خروج از ریل اصلی باشد دور از انصاف و مباحث علمی و دانشگاهی بوده و هدف از این بحث ها و اقدامات را باید در مسایل دیگری جست.

201

کد خبر: 824921

وب گردی

وب گردی