جهاددانشگاهی بستر لازم برای تجاری سازی ایده‌ها را فراهم کند

نماینده ولی فقیه در کردستان بر حمایت از ایده‌های علمی توسط جهاددانشگاهی تاکید کرد و گفت: به هر میزان که ایده‌ها در کشور تجاری سازی شود، کشور نیز به همان میزان نیز کشور در مسیر رشد قرار می‌گیرد و جهاددانشگاهی از جمله نهادهایی است که در این زمینه وظایفی بر عهده دارد و باید بستر لازم را برای تجاری سازی ایده‌ها فراهم کند.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی در دیدار با هیات رییسه جهاددانشگاهی استان کردستان، اظهار کرد: پس از انقلاب، دستگاه‌های زیادی داشتیم که باید یا منحل یا خود را با انقلاب تطبیق می‌دادند و چنان که مورد نیاز حکومت اسلامی بودند، فعالیت می‌کردند که جهاددانشگاهی بنا به ضرورت و تشخیص امام خمینی پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد.

وی افزود: سپاه نیز از دیگر تشکیلاتی بود که حتی دشمنان نیز به اهمیت و اقتدار آن اقرار می‌کنند و اگر سپاه نبود شاید امروز کشور جایگاه کنونی را نداشت.

نماینده ولی فقیه در کردستان عنوان کرد: حکومت اسلامی این ظرفیت را دارد تا با در نظر گرفتن مصالح و گسترش فضائل انسانی بر جهان حکومت کند.

حجت الاسلام شاهرودی در ادامه، تاسیس جهاددانشگاهی را اتفاقی مبارک دانست و بر تلاش این نهاد انقلابی در راستای تولید علم و تلاش برای دستیابی به تکنولوژی‌های روز تاکید کرد و افزود: هر کشوری اگر به علوم روز مسلط نباشد و نتواند خود را از وابستگی برهاند، پیشرفتی نخواهد داشت چنان که قبل از انقلاب آمریکایی‌ها کشور ما را به خود وابسته کرده بودند و اجازه پیشرفت به این کشور نمی‌دادند.

نماینده ولی فقیه در کردستان ادامه داد: خوشبختانه امروز با رهنمودهای رهبری و تلاش دانشمندان ایرانی، کشور ما توانسته به خودکفایی در زمینه‌های مختلف تسلیحاتی، موشکی، دارویی و حتی تجهیزات پزشکی دست پیدا کند.

وی پیشرفت علم و دانش در کشور را موجب استقلال کشور دانست و افزود: چنان که در قرآن هم بر این مسئله بسیار تاکید شده است، باید از پیشرفت‌ها و دانش بشری برای استقلال خود استفاده کنیم تا دشمنان اجازه دخالت در هیچ عرصه‌ای از اداره یک کشور را به خود ندهند.

حجت الاسلام شاهرودی با اشاره به اینکه امروز ایران فرآیند کامل تولیدات هسته‌ای را در اختیار دارد، گفت: اعمال تحریم‌ها علیه ایران به نفع کشور بود چون با این تحریم‌ها بود که تلاش برای دستیابی به دانش هسته‌ای و در اختیار گرفتن فرآیند کامل آن در ایران آغاز شد.

وی بیان کرد: کار جهادی کردن در مقابله با دشمن معنا می‌شود به این معنا که انجام هر اقدامی موجب ترس دشمنان و دستیابی به امکان‌هایی فراتر از اهداف دشمنان و متجاوزان باشد.

وی با تاکید بر اینکه هر اقدامی باید در راستای خدمت به مردم و خدمت به رشد و توسعه جامعه باشد، بیان کرد: خوشبختانه این روحیه در جهاددانشگاهی وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به رشد علمی دانشگاه‌های ایران، عنوان کرد: بسیاری از کشورها از رشد علمی دانشگاه‌های کشور ما استفاده می‌کنند و در بزرگترین مجامع علمی جهان نام دانشمندان ایرانی می‌درخشد که اگر حضور نداشته باشند، فعالیت آنها دچار اختلال خواهد شد.

وی بر حمایت از ایده‌های علمی توسط جهاددانشگاهی تاکید کرد و گفت: به هر میزان که ایده‌ها در کشور تجاری سازی شود، کشور نیز به همان میزان در مسیر رشد قرار می‌گیرد و جهاددانشگاهی از جمله نهادهایی است که در این زمینه وظایفی بر عهده دارد و باید بستر لازم را برای تجاری سازی ایده‌ها فراهم کند.

حجت الاسلام شاهرودی ضمن انتقاد از روند آموزشی دانشگاه‌ها که موجب ورود جوانان به بازار کار و دستیابی به اشتغال نمی‌شود، یادآور شد: بیکاری جوانان علیرغم ظرفیت‌های زیادی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد، نشان دهنده این امر است که دانشگاه‌ها کار خود را به درستی انجام نداده‌اند و باید این رویه تغییر کند و دانشجویان به خلاقیت تشویق شوند.

چیا سهراب نژاد، سرپرست جهاد دانشگاهی کردستان هم در دیدار اعضای هیات رئیسه جهاددانشگاهی با نماینده ولی فقیه کردستان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی است که 16 مرداد سال 59 به فرمان امام خمینی و در راستای انقلاب فرهنگی تاسیس شد و در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فرهنگی و اشتغال مشغول فعالیت است.

وی افزود: در استان کردستان نیز از سال 85 این نهاد فعالیت خود را آغاز کرده که تاکنون موفق عمل کرده است.

سرپرست جهاددانشگاهی کردستان حوزه فرهنگی را نیز از حوزه‌های فعال و مهم جهاددانشگاهی دانست و گفت: این حوزه دارای 9 سازمان زیرمجموعه است.

وی اعلام کرد: خبرگزاری ایسنای کردستان یکی از زیرمجموعه‌های حوزه فرهنگی است که با مخابره سالانه 6000 خبر اقدام به پوشش اخبار استان می‌کند و خبرگزاری ایکنای استان نیز به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی بین المللی قرآن سالانه چهار هزار خبر در حوزه‌های تخصصی قرآن و معارف مخابره می‌کند و در حال حاضر رتبه ششم کشوری را به خود اختصاص داده است.

سهراب نژاد با اشاره به فعالیت انتشارات جهاد دانشگاهی، بیان کرد: انتشارات جهاددانشگاهی که چند سال به عنوان ناشر برگزیده کشوری شناخته شد، از سال 90 در استان شروع به فعالیت کرده و تاکنون بیش از 40 عنوان کتاب تالیفی و ترجمه‌ای به چاپ رسانده است.

وی افزود: علاوه بر این صندوق حمایت از مولفین را نیز راه‌اندازی کردیم که به مبلغ 80 درصد قیمت کتاب به مولفین وام پرداخت می‌کند و مولف باید پس از شش ماه از چاپ کتاب به صورت مضاربه‌ای باید آن را پرداخت کند.

سرپرست جهاددانشگاهی کردستان،فعالیت مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) را از دیگر اقدامات حوزه فرهنگی اعلام و خاطرنشان کرد: این مرکز معتبرترین مرکز افکارسنجی کشور است که نتایج تحلیلی آن در افکارسنجی‌های مختلف با درصد خطای ناچیز صورت گرفته و کمک زیادی به مسئولان برای برنامه ریزی‌های آنها کرده است.

وی به فعالیت‌های سازمان دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات این سازمان با هدف ارتقا سطح فعالیت سیاسی و اجتماعی دانشجویان انجام می‌شود.

سهراب نژاد افزود: موسسه قرض الحسنه دانشجویان ایران نیز وام‌های کم بهره و بدون بهره به تمام دانشجویان از همه دانشگاه‌های استان پرداخت می‌کند که به تازگی وارد پرداخت وام‌های ازدواج و وام‌های ضروری هم شده است.

وی به بیان عملکرد حوزه‌های مختلف جهاددانشگاهی پرداخت و بیان کرد: واحد آموزش جهاددانشگاهی در دو بخش بلندمدت و کوتاه مدت به ارائه آموزش اقدام می‌کند که در این راستا مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی از سال 89 فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اکنون در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در رشته‌های کاربردی و موردنیاز بازار کار دانشجو پذیرش می‌کند.

وی اعلام کرد: برای اولین بار در استان، مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی رشته خبرنگاری می‌کند که پس از فارغ التحصیلی در مقطع کاردانی، می‌توانیم مقطع کارشناسی را نیز در این مرکز ایجاد کنیم.

سرپرست جهاددانشگاهی کردستان ادامه داد: در بخش آموزش‌های کوتاه مدت نیز جهاددانشگاهی اقدام به ارائه آموزش‌های تخصصی و کوتاه مدت کرده است.

وی تصریح کرد: در سال 95، 21 هزار نفر در مراکز آموزشی جهاددانشگاهی آموزش دیده‌اند که 9 هزار نفر از آنها مربوط به فراگیران آزاد و 12 هزار نفر هم مربوط به ادارات و سازمان‌ها و آموزش به کارمندان بوده است.

سهراب نژاد با اشاره به اینکه رویکرد جهاددانشگاهی در ارائه آموزش، آموزش‌های متناسب با بازار کار و کارآفرینی است، بیان کرد: در جهاددانشگاهی رشته‌هایی آموزش داده می‌شوند که فرد پس از گذراندن بتواند وارد بازار کار شود.

وی به ارائه فعالیت‌ها و عملکرد واحد پژوهش جهاددانشگاهی پرداخت و ذکر کرد: پژوهش یکی از رسالت‌های اصلی جهاددانشگاهی است که در قالب گروه‌های پژوهشی اقدام به فعالیت‌های پژوهشی در سطح استان کرده است.

سرپرست جهاددانشگاهی کردستان بانک خون بند ناف رویان را از جمله فعالیت‌های مهم و ارزشمند واحد پژوهش جهاددانشگاهی اعلام کرد و گفت: از طریق بانک خون خانواده‌ها می‌توانند خون بند ناف نوزادان را برای تضمین سلامتی خانواده خود ذخیره کنند تا در صورت بروز بیماری‌های خونی بتوانند از آن برای سلامتی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کردستان قطب تولید توت فرنگی است، بیان کرد: گروه پژوهشی بهبود کمی و کیفی توت فرنگی در جهاددانشگاهی با هدف تولید نشاء عاری از ویروس در استان در حال فعالیت است که بزودی آزمایشگاه آن نیز افتتاح می‌شود؛ این آزمایشگاه برای تولید 100 هزار نشاء در سال هدفگذاری شده است که امیدواریم بتوانیم آن را تا 500 هزار نشاء افزایش دهیم.

سرپرست جهاددانشگاهی کردستان ادامه داد: اصلاح نژادی و بهبود ارقام بومی توت فرنگی نیز در ادامه توسط این گروه پژوهشی انجام خواهد شد که در این راستا مزرعه مناسبی تهیه شده و گلخانه نیز بزودی آماده خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه صادر کردن توت فرنگی به دلیل نبود بسته بندی مناسب در استان با مشکل مواجه است، به دنبال آماده کردن بسته بندی‌هایی هستیم که دوام توت فرنگی را افزایش دهد تا برای صادرات و انتقال آن از استان نیز مشکلی نداشته باشیم.

وی مرکز تجاری سازی و اشتغال را نیز از دیگر حوزه‌های فعالیت جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: این بخش مکمل بخش‌های پژوهش و آموزشی جهاددانشگاهی است و مهمترین کار آن ارائه مشاوره‌های شغلی و کمک کردن به فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار است.

سرپرست جهاددانشگاهی کردستان در پایان یادآور شد: جهاددانشگاهی با هدف حمایت از جوانان صاحب ایده، برای اجرایی کردن ایده های آنها تلاش می‌کند.

وی با اشاره به اهداف جهاددانشگاهی در خصوص بین المللی شدن فعالیت‌ها، یادآور شد: گسترش فعالیت‌های جهاددانشگاهی به فراتر از مرزهای استان از جمله اهداف جهاددانشگاهی است.

سهراب نژاد روحیه جهادی را از جمله مزیت‌های جهاددانشگاهی نسبت به سایر نهادها و مجامع دانشگاهی است که با روحیه علمی ترکیب شده و باید از این امتیاز به طور مثبت استفاده شود.

منبع: ایسنا

201

کد خبر: 824929

وب گردی

وب گردی