قدرت صادرات غیرنفتی را بزودی از دست می‌دهیم/ با پرچم حمایت از تولید واردات‌گرا شده‌ایم

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در سال‌های بسیار نزدیک همین مقدار صادرات غیرنفتی‌مان را هم نمی‌توانیم انجام دهیم، گفت: کشورهای عضو WTO با یکدیگر تجارت می‌کنند و کشورهای بیرون این سازمان از گردونه تجارت خارج می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز؛ مجیدرضا حریری در مورد کاهش 9.5 درصدی صادرات غیرنفتی گفت: طی چند سال گذشته و از سال 92 تاکنون کاهش صادرات را داشته‌ایم اما در دو سال اخیر با توجه به اینکه کاهش واردات بیشتر بوده، کاهش صادرات تحت پوشش کاهش واردات نمایان نشد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان داشت: بنابراین با توجه به اینکه کاهش واردات از کاهش صادرات بیشتر بوده، تراز تجاری مثبت شد و این امر منجر به ذوق‌زدگی برخی شده بود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سهم ایران از تجارت جهانی روزبه‌روز در حال کمتر شدن است، افزود: در حال حاضر سهم ایران از تجارت جهانی با احتساب صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی 35 صدم درصد، در حالی‌که با توجه به اینکه ایران 1.2 درصد جمعیت دنیا را شامل می‌شود، سهم ما از تجارت جهانی باید 1.2 درصد باشد.

حریری به یکی از علل کاهش صادرات اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی ما را محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تشکیل می‌دهد که قیمت این محصولات متأثر از قیمت نفت است و با کاهش ارزش نفت، ارزش صادرات هم کاهش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه برای اقتصاد کشور سیاست تجاری بین‌المللی تعریف نشده است، افزود: تحت عنوان شعار دلسوزانه حمایت از تولید، سیاست اقتصادی ما سیاست جایگزینی واردات است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه سیاست درست این است که سیاست توسعه صادرات را پیش بگیریم، اظهار داشت: برای تحقق این سیاست هم باید همه ابزارهای تولیدمان در اختیار صادرات باشد.

او گفت: وقتی سیاست حمایت از تولید تحت عنوان جایگزینی واردات را انجام می‌دهیم، یعنی اینکه قرار است ما فقط برای داخل کشور تولید کنیم و بنابراین کالاهایی هم که تولید می‌شود به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با کالاها در سطح بین‌المللی نیست.

حریری بیان داشت: وحشت ما از پیوستن به WTO تحت عنوان شعارهای حمایت از تولید است.

او بابیان اینکه در سال‌های بسیار نزدیک حدود 4-3 سال آینده همین مقدار صادرات غیرنفتی را هم به‌جز محصولات پتروشیمی و میعانات گازی نمی‌توانیم انجام دهیم، گفت: زیرا کشورهای عضو WTO با یکدیگر تجارت می‌کنند و کشورهایی که بیرون از این سازمان بیرون هستند یا از گردونه تجارت با این کشورها خارج می‌شوند یا با تعرفه‌های تبعیض‌آمیز مواجه می‌شوند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: تعرفه‌های بالا منجر به از دست رفتن قدرت رقابت ما می‌شود، بنابراین باید یک بازنگری عاقلانه در تجارت انجام دهیم.

منبع: فارس

402

کد خبر: 825241

وب گردی

وب گردی