ظرفیت‌های مدیریت شهری در خدمت توسعه ملی قرار گیرد

فرشاد مومنی معتقد است در مدیریت شهری می توانیم ظرفیت هایی آزاد کنیم که در خدمت توسعه ملی قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ فرشاد مومنی در نشست دین و اقتصاد، اظهار کرد: تمرکز بر اقتصاد و مدیریت شهری به دلایل گوناگون در سالهای اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است و پیش بینی می شود در آینده اهمیت بیشتری پیدا کند. وقتی شما به شکل تاریخی به این مسئله نگاه می کنید ملاحظه می کنید مدیریت شهری در ابتدا بر ارائه یکسری خدمات و اداره امور شهر متمرکز بود ولی بعدها به مدیریت شهری به صورت دولت محلی توجه شد.

او ادامه داد: تقریبا در بخش بزرگی از مطالعات آینده شناختی که درباره قرن ٢١ صحبت می کند، بحث از بازآرایی بنیادین مسئولیت ها و وظایف بین کلان شهرها و مدیریت توسعه ملی وجود دارد و مطالعات آینده شناختی حکایت از آن دارد که بخش های دائما رو به افزایشی از مسئولیت های دولت ملی به مدیریت کلان شهرها واگذار می شود و دولت ملی به تدریج به شکل انحصاری فقط به مسائل راهبردی می پردازد. اگر برخورد فعال و عالمانه و آسیب شناسانه از واقعیت های مدیریت شهری داشته باشیم می توانیم ظرفیت هایی آزاد کنیم که در خدمت توسعه ملی قرار گیرد. در غیر این صورت این سهل انگاری ها تبدیل به کانونی برای بحران های کوچک و بزرگ میشود.

مومنی همچنین بیان کرد: از سوی دیگر این واقعیت وجود دارد که در قرن ٢١ تقریبا عموم پیش بینی ها حکایت از وضعیت پارادوکسیکال دارد که چه در سطح مدیریت ملی و کلان شهرها با ابعاد وسیعی از مسئولیت ها رو به رو هستیم و تامین مالی آنها با دشواری های زیادی رو به روست که طبیعتا برای کشورهای در حال توسعه حادتر است.

او بیان کرد: در ایران علائمی نشان دهنده چشم اندازهای نگران کننده در وضعیت مالی کشور است چه در مقیاس دولت ملی و چه کلان شهرها. در سطح ملی از یکسو نوسانی بودن درآمدهای ارزی و افزایش شکاف میان نیازهای ارزی کشور با آن بخش از نیازها که با فروش نفت قابل تحصیل است ما را در معرض گرفتاری قرار داده است و در کنار آن هم در مقیاس دولت ملی و کلان شهرها مشکلاتی داریم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در این شرایط باید به نقشی که نهادهای تخصصی مدنی و رسانه ها می توانند ایفا کنند توجه کرد. در واقع این مسئولیت به عهده دانشگاه ها و رسانه ها و موسسه های پژوهشی است که با مطرح کردن مسائل به حل آنها کمک کنند.

او گفت: وضعیت فعلی شرایط پیچیده ای را برای کارشناسان فراهم کرده و بارزترین جلوه این قضیه در مدیریت شهر تهران قابل مشاهده است. از نظر اصول و مبانی هم باید در مسائل ملی و هم از مسائل کلان شهرها سیاست زدایی کنیم و تلاش کنیم که مسائل به صورت علمی حل شود.

مومنی مدعی شد: در خود شهرداری در حالی که مدیریت آن چندان بی ثبات نبوده است، مطالعات نشان داده است که بی انگیزگی نهادهای مدنی چه هزینه هایی تحمیل میکند. همین حالا که در معرض تغییر شهردار هستیم، شهردار جدید باید مستقلا دفتری ایجاد کند، تا بفهمیم بدهی های به ارث رسیده از شهرداری تهران در سالهای قبل چه میزان بوده است؟ میزان تراکم های غیر مجاز واگذار شده است چقدر بوده است؟.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 825276

وب گردی

وب گردی