دانشگاه بوعلی‌سینا پذیرای دانشجویان ۸ کشور اسلامی در حال توسعه است

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان بیان کرد: در سال ۱۳۹۴ دانشگاه بوعلی سینا جهت تاسیس دانشگاه d۸ اعلام آمادگی کرد. اکنون بستر پذیرش دانشجو در مهرماه سال جاری آماده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: کشورهای در حال توسعه جهان اسلام متشکل از هشت کشور ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه در قالب گروهی بنام d۸ از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کردند. این گروه در اجلاس سال ۱۳۸۶ خود در ذیل توافق همکاری بین کشورهای عضو گروه در زمینه علمی – فرهنگی مصوب کردند که در یکی از این کشور‌ها یک دانشگاه جهت تحصیل دانشجویان از همه این کشور‌ها تاسیس شود. جمهوری اسلامی ایران از چهار سال گذشته تا کنون قصد تاسیس این دانشگاه را در کشور خود دارد. از همان ابتدا دانشگاه‌های استان‌های مختلف جهت احداث این دانشگاه اعلام آمادگی نمودند، اما بدلایل مختلف تاکنون هیچ دانشگاهی موفق به انجام این کار نشده است.

غلامی در ادامه بیان کرد: در سال ۱۳۹۴ دانشگاه بوعلی سینا جهت تاسیس این دانشگاه اعلام آمادگی کرد. با توافقات صورت گرفته با واحد‌های مربوطه در وزارت علوم، وزارت خارجه و همچنین دبیرخانه گروه d۸ اساسنامه اولیه نوشته و محور‌های اصلی فعالیت این دانشگاه مشخص شد. در سال گذشته تمرکز ما بر نحوه پذیرش داوطلبان، رشته‌های تحصیلی، سیستم آموزشی و... این دانشگاه بود. در نهایت با ارائه مستندات به شورای گسترش آموزش عالی کشور مجوز شروع به کار این دانشگاه را اخذ کردیم. البته در جلسه اخیر این شورا مطرح شد که اساسنامه این دانشگاه مجددا بررسی شود. اما ما امیدواریم موافقت نهایی با تاسیس این دانشگاه صورت بگیرد و از مهرماه سال جاری شرع به پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه d۸ نماییم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در رابطه با نحوه پذیرش دانشجویان در دانشگاه d۸ عنوان کرد: ابتدا این دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی شروع به جذب دانشجویان خارجی خواهد کرد. ما تصمیم داریم که در سالهای ابتدایی از دانشجویان ایرانی پذیرش نکنیم، زیرا ظرفیت دانشگاه‌های داخلی پاسخگوی نیاز دانشجویان است و هم نمی‌خواهیم این دیدگاه حاصل شود که این دانشگاه متعلق به ایرانیان است.

وی افزود: فعلا از اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا برای این دانشگاه بهره خواهیم برد. این اعضا با توجه به ظرفیت پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی، امکانات آزمایشگاهی و رتبه علمی گزینش شده اند. همچنین جهت آموزش زبان فارسی به دانشجویان مرکز زبان آموزی دانشگاه بوعلی سینا اکنون فعال است و آمادگی لازم برای آموزش به دانشجویان گروه d۸ را خواهد داشت.

غلامی ادامه داد: ظرفیت پذیرش، امکانات و وضعیت علمی دانشجویان را مشخص کردیم و دلیل سرعت بخشیدن به این کار هم انتقال دبیر خانه D۸ از ایران به کشور دیگری است که ممکن است این امر در حوزه بین المللی برای این دانشگاه مسائلی را به وجود بیاورد لذا زودتر کار این دانشگاه را بررسی و مشخص کردیم.

رئیس دانشگاه بو علی همدان تصریح کرد: دانشجویان کشور‌های d۸ تا احداث خوابگاه‌های جدید در بلوک‌های تحصیلات تکمیلی خوابگاه‌های کنونی دانشگاه اسکان داده می‌شوند. جهت بهبود شرایط اسکان این عزیزان یک طبقه از ساختمان خوابگاه را مخصوص اسکان دانشجویان خارجی قرار خواهیم داد. سعی خواهیم کرد با برگزاری جلسات توجیهی دانشجویان خارجی و هم دانشجویان کنونی دانشگاه بوعلی سینا از بوجود آمدن مسائل مختلف جلوگیری کنیم. همچنین امیدواریم که با شکل گیری دوستی بین دانشجویان دانشگاه d۸ و دانشگاه بوعلی سینا، دانشجویان خارجی به سفیران دیپلماسی و فرهنگی ایران اسلامی تبدیل شوند.

غلامی در پایان اعلام کرد: دفتر کنسولی در دانشگاه مستقر و تاییدیه‌های لازم اخذ شده است. اکنون دانشگاه آمادگی فیزیکی پذیرش دانشجویان را دارد. لازم به ذکر است که این دانشجویان با پرداخت شهریه تقریبا تمامی هزینه تحصیل خود را پرداخت میکنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کد خبر: 825348

وب گردی

وب گردی