ویزای موکب‌داران رایگان است/ تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی مرز خسروی

 رئیس ستاد بازسازی عتبات از تصمیم گیری درخصوص بازگشایی مرزخسروی برای اربعین دردیدار وزیرکشور عراق با ایران خبر داد و گفت: موکب دارانی که پروانه فعالیت دریافت کنند، ویزای رایگان دریافت می کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر حسن پلارک در نشست خبری با اشاره به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات در اعتاب مقدسه گفت: طرح افزایش ۲۰ برابری فضای زیارتی حرم امیرالمومنین (ع) پس از ۱۴۰۰ سال از سوی کشورمان طی یک دوره پنج ساله در حال اجرا است.

وی گفت: این طرح یک اقدام بزرگ است که با مدیریت ایران و عشق و علاقه ایرانیان به اهل بیت انجام می شود. این اقدام هم خدمت به اهل بیت است و هم فضای زیارتی را توسعه می دهد. از سوی دیگر طرح های ستاد در عتبات عالیات کمک به اقتصاد کشورمان است زیرا هر آنچه در عراق مصرف می شود، از مصالح گرفته تا نیروی کار از ایران به آنجا می رود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات گفت: در حال حاضر ۶ هزار کارگر ایرانی به مدت ۴ سال است که در عراق کار می کند و از سویی پروژه های ستاد در عتبات موجب رونق و احیاء هنرهای رو به انقراض کشورمان شده است.

پلارک ادامه داد: با حجم بالای آئینه کاری در حرم های اهل بیت این هنر را زنده کردیم؛ روزی که وارد عراق شدیم فقط دو نفر آینه کار ایرانی باقی مانده بودند اما امروز پانصد آئینه کار جوان به این حرفه وارد شده اند. در هنر قلمزنی روی نقره و مس، این هنر تنها در بازار اصفهان و روی تابلوهای کوچک ادامه حیات داشت اما امروز بیش از ۵۰۰ قلمزن ماهر تربیت شده اند. همچنین در هنرهای منبت کاری، چوب کاری با اقدامات ستاد این هنرها زنده شده اند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات گفت: در حال حاضر ۶ هزار کارگر ایرانی به مدت ۴ سال است که در عراق کار می کند و از سویی پروژه های ستاد در عتبات موجب رونق و احیاء هنرهای رو به انقراض کشورمان شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰۰ نفر قالیباف در چند استان کشور مشغول بافت قالی برای اعتاب مقدسه هستند که بیشتر این افراد سرپرست خانوار هستند و ما معنویت را به کارگاه ها برده ایم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات با اشاره به ساخت و بازسازی عتبات طی قرون گذشته توسط حکام ایرانی افزود: در شرایطی که جمهوری اسلامی با تأثیر از نهضت عاشورا برپا شده، خیلی بد بود که ما در این زمینه ورود نکنیم و تاریخ گواهی خواهد داد که جمهوری اسلامی در این زمینه کوتاهی نکرده و نسبت به چند قرن گذشته چندین برابر کار انجام شده است.

پلارک در خصوص بودجه های ستاد بازسازی عتبات اظهار داشت: ستاد بودجه دولتی ندارد اما اگر کمکی شود از سوی سازمان های دولتی، سازمان های خصوصی و حتی نظامی، ما کمک ها را می پذیریم اما قالب بودجه های ما از محل کمک های مردمی است.

وی از برگزاری جلسه مشترک وزیر کشور عراق با وزیر کشور ایران خبر داد و گفت: این جلسه احتمالاً فردا برگزار می شود و در آن در مورد قطعی شدن بازگشایی مرز خسروی تصمیم گیری خواهد شد در حال حاضر توافقات اولیه در این مورد انجام شده و احتمالاً فردا پروتکل رسمی امضاء خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات افزود: در این جلسه همچنین در مورد تسریع صدور ویزا برای زائرین اربعین تصمیم گیری خواهد شد و طرف عراقی از ما تعداد زائران را مطالبه کرده است و پیش بینی ما حدود سه میلیون زائر است که باید برای تمام آنها ویزا صادر شود.

پلارک بیان کرد: احتمالاً هزینه های ویزا مطابق سال گذشته خواهد بود. سال گذشته دو میلیون و ۷۰۰ هزار زائر داشتیم که امسال به سه میلیون نفر می رسد.

وی ادامه داد: به همین منظور خدمات در بخش اسکان و تغذیه برای زائران ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت و همچنین به دنبال این هستیم تا با تقسیم بندی جغرافیایی موکب ها خدمات بیشتر و باکیفیت تری انجام دهیم به همین منظور در نقاط مرزی داخل کشور تعداد موکب ها بیشتر می شود. همچنین موکب هایی از ایلام تا مهران و از مهران تا مرز کرمانشاه تا خسروی و شهر کرمانشاه، شهر اهواز و شادگان در مسیر اهواز به شلمچه و در مرزهای سیستان و بلوچستان و آستارا پیش بینی خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات از راه اندازی موکب هایی در سامرا و کاظمین خبر داد و گفت: سال گذشته، روزانه ۱.۵ میلیون تغذیه ارائه دادیم که امسال به دو میلیون می رسد. همچنین سال گذشته، ۸۰۰ هزار اسکان در شبانه روز داشتیم که امسال به یک میلیون می رسد.

سال گذشته، روزانه ۱.۵ میلیون تغذیه ارائه دادیم که امسال به دو میلیون می رسد. همچنین سال گذشته، ۸۰۰ هزار اسکان در شبانه روز داشتیم که امسال به یک میلیون می رسد

پلارک با اشاره به ضرورت شناسنامه دار شدن موکب ها بیان کرد: موکب داران هر چه سریعتر برای دریافت مجوز مراجعه کنند زیرا ما تنها به موکب هایی خدمات می دهیم که ویزا و پروانه داشته باشند. در شناسنامه موکب ها موقعیت جغرافیایی و محل استقرار آنها اعلام خواهد شد.

وی گفت: امسال ویزا برای موکب دارانی که پروانه می گیرند رایگان صادر خواهد شد که تعداد ویزا برای هر موکب با توجه به ظرفیت موکب تعیین خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات افزود: عملیات انتقال امکانات و وسایل مورد نیاز موکب ها از ابتدای محرم آغاز خواهد شد و برنامه داریم تمام کالاهای مورد نیاز موکب ها پیش از زمان بندی به عراق منتقل شود تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

700

کد خبر: 825576

وب گردی

وب گردی