آنچه باید درباره کنکور هنر بدانیم/ کدام هنرمندان دانشجوی دانشگاه آزاد بودند؟

دانشگاه آزاد اسلامی با 23 سال فعالیت در رشته های هنری و معرفی هنرمندان شناخته شده بدون شک خدمت شایسته ای در این حوزه انجام داده است اما آیا می دانید دانشکده‌های هنر دانشگاه آزاد کجاست ؟ و کدام هنرمندان در این دانشگاه درس خوانده اند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، وجود دانشگاه ها و دانشکده های هنری در کشور باعث می شود که علاقمندان به رشته های هنری، از طریق آکادمیک با زمینه های مطلوب خود آشنا شوند و این امر زمینه ساز نسلی است که با فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی از طریق آموزش مناسب آشنا شده تا زمینه های بروز هنری در جامعه بیشتر نمایان شود.

کنکور هنر در واقع علاوه بر این که برای علاقه مندان به این رشته جایگاه خاصی دارد، برای داوطلبان کنکور سراسری که تمایل دارند در رشته دومی هم آزمون دهند هم دارای اهمیت ویژه ای است. زیرا رشته هنر یک رشته شناور به شمار می آید و داوطلبان رشته های دیگر هم می توانند در گروه آزمایشی هنر ثبت نام کنند.

اما داوطلبان کنکور سراسری که به طور مشخص فقط در رشته هنر شرکت می کنند، پس از گروه زبان های خارجی کمترین تعداد شرکت کننده را به خود اختصاص می دهند.

**آشنایی با مواد امتحانی در آزمون آزمایشی گروه هنر

در کنکور سال 96، تعداد ۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر در گروه آزمایشی هنر ثبت نام کرده اند که در مقایسه با 580 هزار نفری که در گروه علوم تجربی به عنوان داوطلب کنکور سراسری ثبت نام کرده اند رقم ناچیزی است.

این اقلیت داوطلبان رشته های هنری باعث شده تا علاقمندانی که می خواهند در رشته ای غیر از گروه تحصیلی خود به عنوان شرکت کننده حضور داشته باشند با مشکل رو به رو شوند زیرا تعداد اندک ثبت کنندگان موجب می شود که اهمیت پرداختن به این رشته در مدارس و موسسات کنکور کمتر شود و داوطلبان آن با مشکلات بیشتری برای آشنایی با مواد امتحانی و دانشگاه های ارائه دهنده رشته های هنری رو به رو باشند.

آنچه پیش از همه داوطلب کنکور هنر به آن نیازمند است، آشنایی با دروسی است که در آزمون سراسری برای گروه هنر از سوی سازمان سنجش در نظر گرفته شده است.

دروس عمومی که در کنکور هنر برای شرکت کنندگان در آزمون سراسری پاسخگویی به آنها الزامی است عبارتند از؛ 25 سوال ادبیات ، 25 سوال عربی ، 25 سوال دین و زندگی و 25 سوال زبان انگلیسی و مانند دیگر گروه های آزمایشی در صورت داشتن دینی غیر از اسلام داوطلبان می توانند به سوالات آن دین در قسمت دین و زندگی پاسخ دهند و در صورت تمایل به رشته ی دیگری غیر از زبان انگلیسی می توانند سوالات آن زبان خارجه مانند فرانسوی، آلمانی و .. را پاسخگو باشند.

اما در بخش دروس اختصاصی داوطلبان باید به درک عمومی هنر ، درک عمومی ریاضی – فیزیک ، ترسیم فنی ، خلاقیت تصویری و تجسمی ، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد پاسخ دهند.

**زیر گروه های آزمون آرمایشی هنر

1 – هنرهای تجسمی و کاربردی که رشته های آن عبارتند از: ارتباط تصویری، صنایع دستی، طراحی لباس، کارشناسی فرش، مجسمه سازی، کاردانی آموزش هنر های تجسمی، چاپ، طراحی پارچه، کتابت و نگارگری، نقاشی و …

2 – طراحی صنعتی که تنها شامل رشته طراحی صنعتی است.

3 – میراث فرهنگی و باستان شناسی که رشته های آن عبارتند از: حفاظت و مرمت آثار تاریخی، باستان شناسی، راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، موزه داری، مرمت آثار تاریخی، مردم شناسی و …

4 – هنرهای نمایشی که رشته های آن شامل: تولید سینما، کاردانی هنرهای نمایشی، کارگردانی تلویزیون، تلویزیون و هنرهای دیجیتالی و …

5 – موسیقی که رشته های آن شامل موسیقی نظامی، نوازندگی موسیقی جهانی، نوازندگی موسیقی ایرانی

در هر کدام از این زیر گروه ها یک سری رشته های خاصی ارزش و اهمیت والایی دارند. ضریب هر کدام از دروس به ترتیب زیر گروه ها در زیر نمایش داده شده است.

داوطلبانی که در کنکور گروه آزمایشی هنر شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده اند، می توانند در 34 زیرگروه مشخص شده با توجه به علاقمندی خود ثبت نام کنند.

**رشته های هنری که در دانشگاه های ایران آموزش داده می شوند

این زیر گروه ها عبارتند از: آهنگسازی، ادبیات نمایشی، ارتباط تصویری، بازیگری، باستان شناسی، تلویزیون و هنرهای دیجیتالی، چاپ، سینما، صنایع دستی، طراحی پارچه،طراحی صحنه، طراحی صنعتی، طراحی لباس، عکاسی، فرش، کارگردانی تلویزیون، کتابت و نگارگری، مجسمه سازی، مرمت آثار تاریخی، مرمت بناهای تاریخی، موزه، موسیقی نظامی، نقاشی، نمایش عروسکی، نوازندگی موسیقی ایرانی، نوازندگی موسیقی جهانی، هنر اسلامی، هنرهای صناعی، کاردانی انیمیشن، کاردانی باستان شناسی، کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی، کاردانی گرافیک، کاردانی هنر سفالگری و کاردانی هنرهای تجسمی.

**حضور دانشگاه آزاد اسلامی و کمک به رشته های گروه هنر

اما نکته ای که در رشته های کنکور هنر نگران کننده است تعداد محدود دانشگاه های سراسری در کشور است که علاقمندان به رشته های هنری را با مشکل مواجه کرده با این حال دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در شهر بزرگ مشهد توانسته سهم بزرگی از این مشکلات را در شرق کشور مرتفع کند. زیرا با وجود تعداد زیاد جمعیت داوطلبان در استان خراسان رضوی و استان های همجوار آن اما این استان ها از داشتن دانشگاهی بزرگ که به رشته های هنری اختصاص داشته باشد محروم هستند.

ضمن اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از شهرها دانشکده ای به نام هنر و معماری دارد که به آموزش رشته های گروه هنر اختصاص دارند، بخشی از مهمترین این دانشکده ها عبارتند از: دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، دانشکده هنر و معماری تهران شمال، دانشکده هنر و معماری تهران جنوب، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشکده هنر و معماری - دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، دانشکده هنر و معماری - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، دانشکده هنر و معماری - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق و دانشکده معماری و هنر - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.

**دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکزی و سابقه 23 سال آموزش

دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، مهمترین و قدیمی ترین دانشکده هنری است که در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کند. در این دانشگاه دانشجویان از 14 رشته هنری فارغ التحصیل می شوند که شامل: ارتباط تصویری، تصویر سازی، طراحی صنعتی، عکاسی، مهندسی معماری، موسیقی، توازندگی سازهای جهانی، نقاشی، نمایش –ادبیات نمایشی، نمایش –بازیگری، نمایش –صفحه آرایی، نمایش –کارگردانی، پژوهش هنر، برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه ای، طراحی شهری، مرمت ( اشیاء و بنا )، فلسفه هنرمی شود.

دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکزی از سال ۱۳۶۸ بصورت مستقل درساختمان هنر واقع در چهار راه ولیعصر شروع به فعالیت نمود.

در سال 1376 به مجتمع ولیعصر(عج ) بلوک C منتقل شد و در سال 1378 به ساختمان فلسطین نقل مکان نمود و از آن سال تاکنون، کلاس های این دانشکده در این محل به انضمام ساختمان های تابعه (اسکو و البرز ) تشکیل می‌شود.

در حال حاضر پس از گذشت23 سال دارای تعداد 4938 دانشجوی فعال در مقطع کارشناسی و تعداد 2854 نفردانشجوی فعال در مقطع کارشناسی ارشد و تعداد 62 نفر دانشجوی فعال در مقطع دکتری است و همچنین تعداد 364 نفر استاد عضو هیات علمی و مدعو در این دانشکده مشغول به تدریس هستند.

**فارغ التحصیلان و اساتید شاخص دانشکده هنر و معماری

این دانشکده در طول سال ها فعالیت هنرمندان بسیاری را به جامعه فرهنگ و هنر کشور معرفی کرده است، قطب الدین صادقی، کارگردان شاخص تئاتر که سال ها از سال 79 در دانشکده هنر و معماری به تدریس می پردازد.

از عمده فعالیت‌های صادقی می‌توان به تألیف ۵۰ نمایشنامه، کارگردانی ۵۲ تئاتر و چندین فیلم کوتاه، ترجمهٔ ۱۸ کتاب و بازی در فیلم و سریال‌های مشهوری همچون کیف انگلیسی، کلاه پهلوی و معمای شاه اشاره کرد.

مجید صالحی، بازیگر سینما وتلویزیون است، او در سال ۱۳۸۰ مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر را از دانشکده هنر و معماری تهران گرفت و کارشناسی ارشد خود در همین رشته و دانشگاه را نیز در سال ۱۳۹۴ دریافت کرد. وی هم اکنون در مؤسسهٔ فرهنگی و هنری اندیشهٔ ماهان زیر نظر امیر دژاکام مشغول تدریس است.

لاله اسکندری بازیگر آثاری چون «دریاچه ماهی»، «در چشم باد»، «خاک سرخ»، «مادر» دانش‌آموخته رشته ارتباط تصویری مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد است. هانیه توسلی دیگر بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر نیز دانش‌آموخته رشته نمایش مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد است.

دیگر بازگر مطرح سینما و تلویزیون که تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه آزاد اسلامی گذرانده کامبیز دیرباز است. او بازیگر و دانش‌آموخته رشته نمایش مقطع کارشناسی است.

الناز شاکردوست نیز بازیگر، طراح لباس و صحنه سینما و دانش‌آموخته رشته نمایش مقطع کارشناسی از این دانشگاه است. حمید گودرزی نیز از دانشگاه آزادی ها است و رشته بازیگر در مقطع کارشناسی را خوانده است.

مهران غفوریان بازیگر، کارگردان و نویسنده مطرح طنز نیز دانش‌آموخته رشته نقاشی مقطع کارشناسی از دانشکده هنر و معماری است که این روزها در سربال «پنچری» ایفای نقش می‌کنند. شبنم قلی خانی، بازیگر و کارگردان و دانش‌آموخته رشته کارگردانی نمایش مقطع کارشناسی ارشد از دیگر هنرمندان دانشگاه آزادی به حساب می آید.

از دیگر هنرمندانی طراز اول سینمای ایران که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیلات عالی خود را گذرانده اند، می توان به سیما تیرانداز، مهتاب کرامتی، پژمان بازغی، شقایق فراهانی، محمدرضا گلزار، بهرام رادان، سیامک انصاری، محمدرضا رحیمی و... اشاره کرد.

البته بازیگران، کارگردانان و هنرمندان بسیاری هستند که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیلات عالیه خود را گذرانده اند که قطعا ذکر اسامی آنها در این مجال نمی‌گنجد بنابراین به ذکر نام برخی از این هنرمندان در این گزارش بسنده می کنیم.

501

کد خبر: 825603

وب گردی

وب گردی