شناخت دشمنان ، معیار مهم انتخاب وزیر علوم آینده باشد/ نمایندگان فردی را تحویل می‌گیرند که پرتاب ماهواره  تحقیقاتی  ایران را محکوم کرد

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف ضمن اشاره به این نکته که وزیر علوم باید کسی باشد که عملکرد خود را همزمان و هم صدا با دولت انجام دهد و دشمنی ها را به خوبی بشناسد یکی از وظایف دانشگاه ها را بسیج کردن تمام ظرفیت ها برای مقابله با دشمنی ها دانست.

رضا روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در خصوص معیارهای انتخابی وزیر علوم آینده در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: هم اکنون کشور به شدت مورد تهاجم فرهنگی – اقتصادی است و قاعدتا چون اکثر این تهاجمات دانش بنیان است، بایستی ابزارهای دانشی مناسبی را در کشور تهیه کنیم و در اختیار خط اول جبهه‌هایمان قرار بدهیم. فرقی هم نمی‌کند خط اول جبهه ما سیاسی، نظامی، اقتصادی و یا فرهنگی باشد و در این مورد دانشگاه‌ها باید ایفای نقش کنند.

او ادامه داد: متاسفانه هم اکنون دانشگاه‌های ما ارتباط‌سازمان یافته‌ای را با خط مقدم دنیای استکبار ندارند. بنابراین از مهمترین وظایف وزیر علوم می توان به درک بالا از موقعیت کنونی کشور و تجربه مناسب تبدیل مقالات، رساله ها و کتب ها به نیازهای روز دنیا اشاره کرد.

او در ادامه با بیان اینکه سیستم آموزشی امروز ما درون گرا نیست عنوان کرد: سیستم آموزشی ما از نیازها، ضعف‌ها و قوت های درونی ما سرچشمه نمی‌گیرد، بلکه تقلید و برگرفته از دنیای غرب است. در واقع دوره ها و پژوهش هایی که انجام می شود و یا حتی مقالات ISI ما برگرفته از نیازهای کشور خودمان نیست.

روستا آزاد در خصوص شیوه نادرست ارائه مقالات در دانشگاه های کشور گفت: مقالات گاهی برای رفع نیاز جامعه و گاهی صرفا برای ارائه آن انجام می شود. مقالات ISI امروز به دنبال یک ادبیات کنسولی مانند حلقه باز عمل می‌کند یعنی مقالات ما به نیازهای مملکت توجهی ندارد و تصور می کنیم که خوب کار می کنیم اما در اصل اینطور نیست.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: بنابراین وزیر علوم باید این موارد را بشناسند و در کنار آن تجربه، توان و قدرت کافی داشته باشد تا بتوانددانشگاه‌های کشور را به عنوان پشتوانه جبهه های چالش با دنیای متخاصم و دشمن این ملت هدایت و سازماندهی کند.

وی از حاشیه های به وجود آمده در خصوص انتخاب وزیر علوم سخن گفت و تصریح کرد: جریانی در فضای دانشگاه‌ها به دنبال این است که به جای بصیرت عمیق از شرایط دنیا و پشتیبانی از جبهه های داخلی با دشمنان دوست می شوند و راهی را می روند که دشمنان ما می پسندند. در واقع به جای بسیج کردن تمامی ظرفیت ها، رزمندگان ما را زیر سوال می برند.

او ادامه داد: هنوز کسانی را می بینیم که نسبت به آمریکا و سیاست هایش لمس صحیحی ندارند؛ همان طور که چندی پیش شاهد بودیم نمایندگان فردی را تحویل می‌گیرد که ارسال ماهواره علمی تحقیقاتی به فضا از جانب ایران را محکوم کرده است!

وی تاکید کرد: تا زمانی که چنین نمایندگانی را در مجلس داریم، در دانشگاه‌ها نیز مشابه این موارد را در اساتید خواهیم دید. به همین دلیل وزیر علوم باید کسی باشد که عملکرد خود را همزمان و هم صدا با دولت انجام دهد و دشمنی ها را به خوبی بشناسد.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید مستقل از افکاری که ناشی از عدم شناخت صحیح و عمیق از شرایط کنونی کشور و دنیا بوده گزینه صحیح و توانمندی را برای ایجاد یک بسیج قوی در دانشگاه‌ انتخاب کند.

200/202

کد خبر: 825667

وب گردی

وب گردی