برنامه شریعتمداری برای وزارت صنعت / نسخه  تکراری پرداخت  یارانه به صنایع

شریعتمداری با اشاره به برنامه های خود برای وزارت صنعت گفت : در شرایط کنونی برای نوسازی صنایع باید یارانه پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در نشست هم اندیشی با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران گفت:سهم دولت در اقتصاد بالا است اما سهم بخش خصوصی در نشاط اقتصادی بالاتر است و شما امیدآفرین برای اقتصاد هستید.
او با اشاره به سابقه خود گفت: کار دولت سیاستگذاری و ایجاد مشوقهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی باید باشد و اعتراف میکنم در این بخش خیلی موفق نبودیم و نمیتوانیم نمره قابل قبولی به واگذاری بخش خصوصی، غیر دولتی و اجرای اصل ۴۴بدهیم.
شریعتمداری تصریح کرد: مهمترین هدف من ازحضور در جلسه امروز بیعت با بخش خصوصی است و اگر همراهی بخش خصوصی بیشتر باشد موفق تر عمل خواهیم کرد.
او ادامه داد : ما نیاز به یاری بخش خصوصی و همت آن داریم و اگر جایگاه های خود را خوب بشناسیم موفق خواهیم شد. بسیاری از کشورها که موفق هستند نظم و برنامه دارای اولویت دارند که ضعف اصلی ما نیز در این بخش است ضمن این که در نظارت و پیگیری هم ضعف داریم.
شریعتمداری گفت: از زحمات نعمت زاده که پیر صنعت هستند تشکر می‌کنم .شک ندارم که او همگام و همراه دولت خواهند بود.
وزیر پیشنهادی صنعت به این نکته نیز اشاره کرد که استراتژی توسعه صنعتی ایران یکبار نوشته شده و در ادوار قبل تحت عناوین مختلف نوشته شد اما امیدوارم در این دوران بتوانیم برنامه عملی تقدیم کنیم.
به گفته شریعتمداری اسناد بالا دستی زیادی در کشور داریم، ضمن این که در سیاست های کلی نظام در بخش صنعت و معدن و در قانون برنامه ششم به اولویت ها اشاره شده و ما امروز در حوزه صنعت و معدن نقاط قوت زیادی داریم. ۴۴ تکلیف در ستاد اقتصاد مقاومتی بر عهده وزارت صنعت قرار گرفته که برنامه ارایه شده ما بر اساس همین قوانین است.
شریعتمداری گفت : نرخ ارز یکی از مسایل مهم در امر صادرات و واردات است و ما نمیخواهیم به تنبیه صادرات و تشویق واردات ادامه دهیم ، ضمن اینکه باید از صنعت حمایت شود چرا که در همه دنیا حفظ ارزش پول ملی و تولید داخلی در اولویت است.
او گفت : ما ادعای آزاد سازی نرخ ارز را نداریم اما راه بسیاری برای حل مشکل داریم، اگر چه تنها راه توسعه صادرات نرخ ارز نیست اما یکی از راه های آن است.
شریعتمداری تصریح کرد:حضور بخش خصوصی نقش پررنگ تری از دولت دارد و قدرت آن از هماهنگی تیم دولت بیشتر است، من اگر رای هم نیاورم خادم مردم خواهم بود.
او به این نکته نیز اشاره کرد: در زمینه مشوق ها و حمایت ها باید تصمیمات ویژه گرفته شود و از صادرکنندگان حمایت شود، بخش خصوصی نباید انتظار داشته باشد رشد هشت درصد منفی اقتصاد به یکباره با معجزه درست شود.
شریعتمداری گفت: باید دست تولید کننده را بوسید، ما در این شرایط نیاز به تولید داریم و در این بخش نیاز به حمایت بخش خصوصی داریم.
به گفته شریعتمداری در همه دنیا برای توسعه باید هزینه پرداخت شود به جای پرداخت یارانه به افراد برای نوسازی صنعت ایران یارانه درنظر گرفته شود چرا که برای رقابت در بازارهای جهانی نیاز به حمایت از صنایع داخلی داریم.
او به کوچک سازی دولت اشاره کرد و گفت: زمانی که از وزارت بازرگانی بیرون آمدم این وزارتخانه را با ۱۳ هزار نفر تحویل دادم و امیدواریم در شرایط فعلی نیز بتوانیم در مسیر چابک سازی قدم برداریم.
او با اشاره به بهبود روابط خارجی گفت: خوشبختانه روابط ما با سایر کشورها بهتر شده که امیدواریم شاهد بهبود صادرات نیز باشیم.

400

کد خبر: 825726

وب گردی

وب گردی