تامین اجتماعی سه بار در سال جهت بررسی بیمه کارگران، کارگاه ها را بازرسی می کند

مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی گفت: حداقل سه بار در سال از کارگاه های مشمول تامین اجتماعی بازرسی می شود تا مسائل و مشکلات حوزه بیمه ای مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ، مهرداد قریب افزود: بر اساس ماده ٩٢ قانون نظام صنفی، در صورتی که فردی در کارگاه تولیدی فعالیت داشته باشد و کارفرما حق بیمه برای فرد پرداخت نکند می تواند به شعب تامین اجتماعی مراجعه کند و موضوع را اطلاع دهد، بازرسان سازمان تامین اجتماعی در چنین مواقعی خارج از نوبت رسیدگی می کنند.
وی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی بر اساس ماده ٣٩ قانون تامین اجتماعی، لیست های حق بیمه ارسالی از سوی کارفرمایان را مورد بررسی و بازرسی قرار می دهد.
قریب ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی مکلف است به محض دریافت موضوع عدم پرداخت حق بیمه کارگر یا کارگران، برای بازرسی از کارگاه اقدام کند.
مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: کارگاههای فعال مشمول تامین اجتماعی، سالانه به صورت سیستماتیک حداقل ٣ بار در سال مورد بازرسی قرار می گیرند اما در صورتی که شکایتی از سوی کارگران در خصوص عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان اعلام شود بلافاصله بازرسان به کارگاه به منظور شناسایی بیمه شدگان و رسیدگی به مطالبات آنها مراجعه می کنند.
وی افزود: بیش از یک هزار بازرس سازمان تامین اجتماعی در سطح کشور فعال هستند و آماده پیگیری مطالبات بیمه شدگان هستند.
قریب با بیان اینکه از روزی که کارگر مشغول به کار می شود و رابطه دستمزدی میان کارگر و کارفرما حاکم است، کارفرما مکلف به ارسال و پرداخت حق بیمه برای کارگر است، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی نیز در مقابل مکلف به بررسی های لازم و بازرسی از کارگاه است.
وی در خصوص پرداخت حق بیمه قراردادهای موقت یکماه و یا سه ماهه برخی شاغلان گفت: در صورتی که قرارداد کار، یک ماه یا سه ماه باشد، باید کارفرما برای این مدت حق بیمه پرداخت کند.
مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: حتی برای یک روز کارکرد کارگر، کارفرما مکلف به پرداخت حق بیمه است.
براساس آمار سازمان تامین اجتماعی؛ بیش از یک میلیون و 500 هزار کارگاه تولیدی مشمول تامین اجتماعی هستند.
سازمان تامین اجتماعی 42 میلیون بیمه شده دارد که 18 نوع خدمت به آنها ارائه می دهد.

705

کد خبر: 825833

وب گردی

وب گردی