تهران – ایسکانیوز: منتقدان دانشگاه آزاد در حالی با مطرح کردن عباراتی همچون شوک شهریه و افزایش غیرقانونی شهریه ها فریاد وامصیبتا سر داده اند که این دانشگاه برای رفاه حال دانشجویان ترجیح داده است به جای افزایش 25 درصدی شهریه ها – که مجوز آن از سوی وزارت علوم صادر شده است – شهریه ها را تنها 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهد.


مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه سال تحصیلی جاری، اعلام کردند که بر اساس مصوبه ای که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سالانه به دانشگاه های غیردولتی اعلام کرده است، این دانشگاه ها می توانند تا سقف 25 درصد شهریه‌شان را افزایش دهند؛ اما با این حال هیات امنای دانشگاه آزاد تصمیم گرفت تا سقف میانگین 15 درصد شهریه را افزایش دهد و این نرخ افزایش شهریه ها در حالی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت که مرکز آمار و سخنگوی دولت نرخ تورم در تابستان جاری را حدود 25 درصد اعلام کرد.


در این بین، برخی معتقدند که افزایش شهریه‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی، شامل شهریه ثابت دانشجویان ورودی سال‌های گذشته نمی شود و افزایش شهریه ثابت دانشجویان ورودی سالهای گذشته غیرقانونی است.


در این ارتباط باید عنوان کرد که اولا شمول افزایش شهریه ها شامل شهریه های ثابت و متغیر است و به هیچ عنوان موضوع ثابت ماندن شهریه ثابت مطرح نشده است و از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون و 700 هزار دانشجو، یک موسسه غیردولتی است که بر اساس نرخ تورم، باید با افزایش یا کاهش شهریه بتواند هزینه های خود را تامین کند.


البته قابل توجه است که مدیریت جدید دانشگاه آزاد در نظر دارد این دانشگاه را از یک مرکز آموزشی به یک مرکز پژوهشی کارآفرینی تبدیل کند و با تشکیل شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان سعی بر کاهش میزان اتکا مالی دانشگاه به شهریه دانشجویان دارد و امسال نیز با ارتقا ظرفیت تحصیلات تکمیلی در مسیر تولید علم و اعتلای کیفی و کمی دانش جامعه بی تردید گام های بلندی بر خواهد برداشت.


اما در حال حاضر و با وجود شرایط کنونی، دانشگاه آزاد به منظور تامین منابع مورد نیاز خود مجبور است میزان شهریه های خود را با حدود 10 درصد پایین تر از نرخ تورم افزایش دهد.


در این ارتباط، مهندس محمد ابریشمی نیا، معاون اداری مالی دانشگاه آزاداسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت که مجوز افزایش شهریه ها از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی تابعی از تصمیمات هیات امنای دانشگاه بوده است.


وی در مورد غیرقانونی خواندن افزایش شهریه ثابت دانشجویان ورودی سالهای گذشته، گفت: این مساله غیرقانونی نیست و باید دید منتفدان به چه قانونی استناد می کنند.


به گفته ی مهندس ابریشمی نیا شهریه ثابت رقمی است که متناسب با نرخ تورم  و شهریه های متغیر با توجه به واحدهای درسی افزایش و کاهش می یابد.


دکتر سعید کاردار، معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مورد افزایش شهریه ها با بیان اینکه اگر شهریه افزایش پیدا نکند پاسخگوی هزینه های جاری دانشگاه هم نخواهیم بود، اعلام کرده است که دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویانی که نمی‌توانند شهریه خود را تامین کنند تسهیلات متنوعی در نظر گرفته است تا متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد جهت تامین  مشکلی نداشته باشند.

کد خبر: 82596

وب گردی

وب گردی